muummi Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 (endret) Hei! Noen med peiling på batteriladere her? Er det slik at en batterilader på 10a av denne typen https://www.defa.com/no/produkt/smartcharge-10a/ trekker 10amp hele tiden den er koblet til? Tenker på at det er så mye snakk om lading av elbil, og at dette er farlig på gammelt elanlegg når man bruker vanlig schuko stikk. Vet at det er forskjell på et 12v batteri og en elbil, men mange av elbilladerne trekker jo under 10 amp, og det er jo ikke å anbefale å lade på vanlig stikk. Er det trygt å la en 10a smartlader stå på lading på et gammelt elanlegg? Endret 5. september 2021 av muummi Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 (endret) muummi skrev (10 minutter siden): Er det slik at en batterilader på 10a av denne typen https://www.defa.com/no/produkt/smartcharge-10a/ trekker 10amp hele tiden den er koblet til? Nei, den gir 10A. Den trekker under 1A fra stikkontakten. Endret 5. september 2021 av mobile999 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 10 A til batteriet på 14V blir bare 140 watt. Til sammenligning om laderen trakk 230 watt på 230 Volt fra huset så ville det bare bli 1 ampere. Så det er grunnen til at det blir under 1 ampere fra huset. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 6. september 2021 Forfatter Del Skrevet 6. september 2021 Kan man trygt la batteriladeren stå tilkoblet mens man kjører dieselvarmeren på bilen, eller kan det kunne skade laderen på noen måte? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 muummi skrev (14 minutter siden): Kan man trygt la batteriladeren stå tilkoblet mens man kjører dieselvarmeren på bilen, eller kan det kunne skade laderen på noen måte? Det må en bilbatterilader tåle. Kan ikke se at det skal være noe problem for laderen på noen måte. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 9. september 2021 Forfatter Del Skrevet 9. september 2021 Svein M skrev (På 6.9.2021 den 9.06): Det må en bilbatterilader tåle. Kan ikke se at det skal være noe problem for laderen på noen måte. Vil en lader på 10a greie å opprettholde lading mens webastoen går i 30-40min tror du? Tror strømforbruk på varmere er rundt 35w. Håper å kunne kjøre dieselvarmeren på vinteren uten at batteriet tappes nevneverdig 🙂 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 muummi skrev (5 minutter siden): Vil en lader på 10a greie å opprettholde lading mens webastoen går i 30-40min tror du? Tror strømforbruk på varmere er rundt 35w. Håper å kunne kjøre dieselvarmeren på vinteren uten at batteriet tappes nevneverdig 🙂 Jeg vil tro at siden laderen er så mye kraftigere enn det varmeren trekker så vil laderen greie å lade batteri samtidig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 3 hours ago, muummi said: Vil en lader på 10a greie å opprettholde lading mens webastoen går i 30-40min tror du? Tror strømforbruk på varmere er rundt 35w. 35W ved 12V er ca. 3A. Som nevnt i annen tråd. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 Er batteriet i orden, så er det ikke nødvendig at batteriladeren står på hele tiden om varmeren brukes. Når jeg hadde bil med varmer, så ladet jeg opp batteriet ca 3 ganger i løpet av vinteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå