Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det mye styr å få brev og besøksforbud på noen?

Gjest e2345...6f6

Anbefalte innlegg

Gjest e2345...6f6

Hei. Har en nabo som kommer til alle døgnets tider når han har drukket. Han har ikke tatt hint om at jeg og samboeren min ikke vil ha noe med han å gjøre og han tar ikke et nei for et nei. Skal man bli kvitt han må man bruke fysisk makt. Vi har vært dumme og sluppet han inn veldig mange ganger i løpet av et år nå og nå er er han på oss som en klegg. Det verste er alt han har gjort her. Han har stjålet, rasert, griset, ødelagt, prøvd seg på samboeren min osv. Han sprer også falske rykter i nabolaget og til felles bekjente om oss. Akkurat som han snakker mye piss om andre som ikke er sant til oss. Gutten er rett og slett en farlig person på den måten. Han er en del år yngre enn meg og liten av vekst, så rent fysisk kunne jeg gitt han juling når han trenger seg på men vet ikke om det regnes som selvforsvar. Er heller ikke noe jeg har lyst til å gjøre. 

Spørsmålet er hvis man skal få brev og besøksforbud på han så lurer jeg på om det blir masse kontakt med politiet i form av avhør og at jeg må anmelde osv? Det eneste jeg vil er å aldri bli kontaktet av han igjen.

Anonymous poster hash: e2345...6f6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et besøksforbud er et rettslig vedtak.
https://www.domstol.no/straffesak/sakstyper/besoksforbud/

Jeg har jobbet med slike folk som miljøarbeider/helsefagarbeider på såkalt ambulerende team i regi av hjemmesykepleien. Det enkle er ofte det beste. Det er å være veldig tydelig og klar i kommunikasjonen. Unngå lange setninger eller et utydelig språk. Snakk til vedkommende som et barn, eller enda bedre - gi klare kommandoer til vedkommende; litt som du hadde gjort med en hund.

Dersom vedkommende blir konsekvent avvist; uten at det er rom for diskusjon eller blir gitt så mye som en sannsynlig "inngang" - vil personen gi opp etter kort tid. Dette innebærer at dere må fullstendig ignorere vedkommende. Behandle ham som luft. Mange vil deretter forsøke å provosere for å fremskape en reaksjon. Så her gjelder det å holde på tålmodigheten. 

Du nevner juling. Da synker du like lavt. Husk at dette er en person som sannsynligvis er svært syk, som ikke tenker rasjonelt og som først og fremst har behov for hjelp - ikke juling. Dersom han kommer på døra støtt og stadig. Kan du føre ham bort. 

Der jeg jobbet brukte vi mye tvang i form av TMA. Såkalt "føring" - der man fører bort en person er er uønsket - fungerer ved at du legger armen din under hans arm (litt som om du skulle hjelpe en gammel dame/mann over veien) - deretter holder du rundt håndleddet på vedkommende og går helt tett inntil ham. Med et slikt grep; skader du ikke vedkommende; og han er i en "låst" posisjon - der du kan føre ham bort der du måtte ønske. Av og til kan han begynne å fekte med den armen armen som er løs. Men den er utenfor rekkevidde mot deg; så lenge du går tett i tett mot ham. 
Jeg har dessverre ikke illustrasjonsbilder på dette. Men dette kan du fint gjøre når han er på din oppgang/trapp/inngang. I jobbsammenheng har jeg også utført slik føring i offentlig rom, på butikk osv. Helt udramatisk, og ser ikke så voldsomt ut. 

Det beste er uansett å ringe politiet. Jo flere saker som blir rapportert - jo enklere er det å få ham vekk. 

Er han leietaker - kan du sende en formell klage til utleier. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest e2345...6f6 skrev (12 timer siden):

Spørsmålet er hvis man skal få brev og besøksforbud på han så lurer jeg på om det blir masse kontakt med politiet i form av avhør og at jeg må anmelde osv? Det eneste jeg vil er å aldri bli kontaktet av han igjen.

Anonymous poster hash: e2345...6f6

Du er (naturligvis) nødt til å sende melding til politiet om at du ønsker at personen ikke skal få kontakte deg. Det behøver ikke være en anmeldelse, men du kan fint anmelde f.eks. hensynsløs adferd i samme melding. Det kan være at politiet kontakter deg for et avhør dersom saken er ikke er godt nok opplyst i din melding, men i min erfaring er at dersom noen blir avhørt i saker om kontaktforbud så er det først og fremst mistenkte. 

Det er absolutt en fordel å loggføre hendelsene slik at du kan vise til konkrete hendelser og tidspunkter (og gjerne en god del av de!) i din forespørsel om kontaktforbud. 

Husk også at et kontaktforbud ikke fysisk forhindrer fyren i å fortsette. Det gjør derimot at du kan anmelde enhver forsøk på kontakt som brudd på kontaktforbudet, men hvis så lite kontakt med politiet som mulig er et overordnet mål så vil det kanskje være litt mot sin hensikt?

Jeg tenker at å ta kontakt med fyren når han er edru og gi han klar beskjed om det ikke er greit å ta kontakt i tide og utide er et fornuftig første steg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...