Gå til innhold

Nå kommer «elsyklene» for sjø og snø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakk om å selge dritt ingen har praktisk bruk for. Nuvel. De er ikke alene.

Det å skulle drive rundt et belte i varierende type snø er ikke en enkel øvelse. Og tråkking alene vil ikke gi spennende resultat. Og de bruker et pittelite batteri så har står begrensningene tett. Huff nei. Trene på hytta? Ta en tur i boden og få lagt på litt feste og god gli på skia også kan du trene effektivt og nesten gratis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

45 kilometer på snø er veldig mye, selv halvparten vil være imponerende for en gjennomsnittlig person selv på ski. Men her ser det ut at denne elsykkelen er utformet for Alpene med mange bratte bakker og mye terreng som ikke er egnet for ski uten mekaniske hjelpemidler - denne kan komme seg raskere oppover en bakke enn en skiløper. Ved å søke på "Snowbikes" fant jeg ut at det er meget mange såkalte "snøsykler" der ute, med pedaldrift, motordrift og som sledefarkost. Hvis en større e-snowbike med muligheter for å ha tasker med seg skulle komme til Norge, det finnes "store" beltemotorsykler - kan dette bli populært for hyttetur i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan blir reglene for disse el-snø"syklene"? Blir det motorisert ferdsel i mark på samme måte som skikkelige snøscootere eller mildere regler pga snøen som beskytter vegetasjonen?

Ligger det an til egne regler for de med handicap-bevis? Forbud mot kjøring i tråkkede løyper?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Jeg kunne godt ha leid en sånn vannsykkel på en campingplass eller snøscootersykkelen et sted som ikke er bratt nok for alpint men likevel et fint turområde. Bare for avveksling og gøy.

Den beltedrevne saken som topper ut på noen og tjue kmt er nok ikke spesielt gøyal å navigere. Har du kjørt snøscooter noen gang? Hvor gøy er det om farten er under 20 kmt? Du må bare leie den, men det blir ikke noe gøy. 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Dubious said:

Den for snø kommer aldri til å bli lov i Norge.

Motor i utmark er fyfy.

Men det er jo det som er poenget; dette er en sykkel. 

Innimellom ser man entusiaster med "ballongdekk" i skiløypene, men dette er  både for tungt og upraktisk til at det er blitt noe særlig "hit".

En el-sykkel spesiallaget for snø tror jeg faktisk kan bli en kanon-suksess. Det er mange som ville satt pris på en tur på snødekte vidder, men er verken kompetent nok eller i god nok form til å kunne ta en skitur. Dette produktet er jo da perfekt. 

(og ja; det kommer til å bli ett enda mer forhatt produkt enn sparkesykkelen, der det river opp løyper og skispor. Men som vi ser: bare fordi noen hater produktet behøver ikke bety at det ikke blir svært populært hos andre. Sannsynligvis blir man slått etter med staver når kondomdressmafiaen kommer susende forbi, men slik er det jo i dag også hvis man skulle være så uheldig å være litt treig i bakken eller stå på feil sted å tukle med bindingene. "Løøøøype!!")

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/5/2021 at 1:07 PM, JK22 said:

45 kilometer på snø er veldig mye, selv halvparten vil være imponerende for en gjennomsnittlig person selv på ski. Men her ser det ut at denne elsykkelen er utformet for Alpene med mange bratte bakker og mye terreng som ikke er egnet for ski uten mekaniske hjelpemidler - denne kan komme seg raskere oppover en bakke enn en skiløper. Ved å søke på "Snowbikes" fant jeg ut at det er meget mange såkalte "snøsykler" der ute, med pedaldrift, motordrift og som sledefarkost. Hvis en større e-snowbike med muligheter for å ha tasker med seg skulle komme til Norge, det finnes "store" beltemotorsykler - kan dette bli populært for hyttetur i fremtiden.

Men vil de kare så lang rekkevidde i snø? Jeg tviler veldig sterkt. Kanskje om dingsen brukes i et alpinanlegg eller kun langs preppa løyper, men selv da vil rekkevidden synke jo fortere dingsen beveger seg. Toppfart på noen og tjue kmt. Skal du spare strøm så er det kanskje mer som gangfart?  Kanskje kunne dette blitt gøyalt noen timer for de aller minste barna men til den prisen så er det neppe der de sikter? Tror seriøst at det å gå på truger er mer gøyalt enn dette, og truger det er kjedelig det. Det er som om vi plutselig glemte av at det finnes ski som jo gjør at vi beveger oss mye raskere. 

Lenke til kommentar
On 9/5/2021 at 12:20 PM, Simen1 said:

Jeg kunne godt ha leid en sånn vannsykkel på en campingplass eller snøscootersykkelen et sted som ikke er bratt nok for alpint men likevel et fint turområde. Bare for avveksling og gøy.

Ville du leid en barnesnøscooter? Og de er vel på mange måter langt mer avanserte og brukbare til oppgaven enn denne dingsen. I det minste kan du kjøre på full gass til tanken er tom. Hvor lang driftstid er det på denne i vinterkulden når den cruiser på full pinne? Tror du bare skal spare de pengene Siemen1 ;)

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Det er aldri for langt til hytta her i Norge, men mange ligger jo borteskjult og langs dårlige kommunikasjoner krysset av løyper og skispor, og det er nå skikkelige store "hyttebyer" hvor bilbruk kan bli et ulempe i vintertid. En slik beltemotorsykkel/beltesykkel som kunne forsere krevende terreng og ha minimal inngrep pga. sin størrelse (snøscooteren er langt større) kan bli populært om det er mulig å bruke den på daglige ærender der ski eller truger kan bli krevende om en må forsere bratte stigninger. Men da må den kunne ta lik mye last som en vanlig sykkel som en piknikspakke eller en dagligvarepose, og kanskje gjør det mulig å ta en slepevogn med seg, med plass for diverse som skiutstyr. Vi er ikke der, men dette kan komme om flere år. Pga. terrengforholdene og snøen er det helt umulig å ha de samme ytelser fra en vanlig elsykkel i en "snowbike" uten ekstra kapasitet og ekstra gir.

Det er tross alt grenser selv for erfarne og trente skiløperne, å ta seg oppover en bakke og komme gjennom et terreng som kunne være veldig uoversiktlig og roterende, spesielt med mye snø, krever sitt. Tror ikke elsykkel med beltedrift vil være mulig å bruke på annet enn innenfor "hyttebyene", veger og snøscooterløyper og på korte hyttesti til vanskeligtilgjengelige hytter. Dessuten må de bli billig, praktisk og enkelt, og der er elsykkelen milevis fra dette. Beltemotorsyklene er forresten ved å bli spredt i Norge i de siste årene, hvor det er voksende etterspørsel eller "barnesnøscooter" for å ha en sykkelopplevelse på smalere terreng.

Det om sykler på belter er nytt for meg, også!

Lenke til kommentar

..det er vel lite som tyder på fri bruk av snøscooteraktige remedier vil begrense seg til vettug trafikk. Økt adgang til bruk av snøscooter medførte en stor økning i ulovlig trafikk omtrent umiddelbart en del steder. Hyttebyene generer en voldsom økning av ferdsel i utmarksområdene rundt. Det er en gylden regel at vilt ikke skal forstyrres unødig på vinterstid.

Uansett hva man kaller disse "beltetrikene" er risikoen for at de bidrar til økt motorisert trafikk i utmarken for stor.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mye vilt i nærheten av disse hyttebyene nå for tiden om vinter. I det minst kan ikke en syklist komme langt ut med dagens elsykkel på belte, 45 km er litt for godt til å være sant, når halvparten i seg selv er imponerende (ikke medregnet bakker som tapper batteriet meget raskt, snø gi høy friksjon i tillegg). Dessuten vil de være støyfri ved å ha elektrisk motor.

Lenke til kommentar
4 hours ago, JK22 said:

En slik beltemotorsykkel/beltesykkel som kunne forsere krevende terreng og ha minimal inngrep pga. sin størrelse (snøscooteren er langt større) kan bli populært om det er mulig å bruke den på daglige ærender der ski eller truger kan bli krevende om en må forsere bratte stigninger.

Om bakkene er så bratte at du ikke kommer opp på ski så klarer nok ikke den dingsen der heller å komme opp. Det må sitte en mikromotor på den og det er også en pittelite elsykkel batteri. Et batteri på den størrelsen er nok til å drive en elsykkel på flatmark og på asfalt men selv på sykler så synker rekkevidden kraftig om en bruker de i bratte bakker. 

Denne dingsen har nok ikke hverken nok juice i batteriet eller stor nok motor til å forsere den type terreng. Dette er slik artikkel omtaler den kun et leketøy, og det virker å passe for små barn mer enn voksne. Det er ikke denne dingsen du bruker for å frakte varene for påsketuren opp til hytta. For da er batteriet tomt før du er halvveis. 

For dere som har en hytte som krever at dere må gå på ski til og fra hytta og dere kjenner dere er litt lei akkurat det. Skaff dere kite og pulk. Så kan dere la vinden frakte dere innover fjell og vidder, i pulken er alt som er tungt og du står foran pulken på ski og kite'n og vinden frakter dere dit dere skal uten å ødelegge naturopplevelsen for andre. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
JK22 skrev (3 timer siden):

Tror ikke det er mye vilt i nærheten av disse hyttebyene nå for tiden om vinter.

Dessuten vil de være støyfri ved å ha elektrisk motor.

Vilt reagerer ikke så mye på dagens snøskutere, men kommer du nærme så rekker de å komme seg vekk da de hører at du kommer mot de.

Elektrisk vil gjøre mer skade, da de blir overrasket.

De er raskere til å løpe vekk når det kommer folk på ski enn når de kommer på snøskuter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...