Redaksjonen. Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Svenskene sliter med å få noen til å bygge ladestasjoner [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Svenskene klarer i hvert fall å tilby betaling med bankkort. OKQ8 skal bygge 800 ladepunkter i Sverige innen 2026. Med tanke på den lave elbilandelen så er det kanskje ikke helt ute av sync med etterspørselen? I første halvår 2020 ble det registrert 9 193 nye elbiler i Sverige, som har bortimot dobbelt så mange innbyggere som oss. Bare i august måned ble det førstegangsregistrert 12 883 elbiler i Norge. Ved nyttår utgjorde den svenske elbilbestanden 1,13% (55 734 stk) av den totale personbilbestanden. Kilde. Pr 1.3.20 utgjorde elbilene 9,7% (269 414 stk) av den norske personbilbestanden. Kilde. Til tross for forskjellen i folketall og antall personbiler har altså Norge ca 5 ganger flere elbiler enn Sverige (jeg skriver circa pga ulike datoer for tellingene). Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Simen1 skrev (34 minutter siden): Svenskene klarer i hvert fall å tilby betaling med bankkort. OKQ8 skal bygge 800 ladepunkter i Sverige innen 2026. Med tanke på den lave elbilandelen så er det kanskje ikke helt ute av sync med etterspørselen? I første halvår 2020 ble det registrert 9 193 nye elbiler i Sverige, som har bortimot dobbelt så mange innbyggere som oss. Bare i august måned ble det førstegangsregistrert 12 883 elbiler i Norge. Ved nyttår utgjorde den svenske elbilbestanden 1,13% (55 734 stk) av den totale personbilbestanden. Kilde. Pr 1.3.20 utgjorde elbilene 9,7% (269 414 stk) av den norske personbilbestanden. Kilde. Til tross for forskjellen i folketall og antall personbiler har altså Norge ca 5 ganger flere elbiler enn Sverige (jeg skriver circa pga ulike datoer for tellingene). Hvor mange milliarder har sverige i oljeinntekter? Kan de gi 100-300 000kr i avgiftslette pr elbil? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Det er totalt irrelevant for det jeg snakker om her. Jeg har ikke funnet konkret antall ladestasjoner i Sverige og dermed heller ikke antall elbiler per hurtiglader, men så langt så stiller jeg bare spørsmål om antall hurtigladere kanskje står i stil til antall elbiler.. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Simen1 skrev (6 minutter siden): Det er totalt irrelevant for det jeg snakker om her. Jeg har ikke funnet konkret antall ladestasjoner i Sverige og dermed heller ikke antall elbiler per hurtiglader, men så langt så stiller jeg bare spørsmål om antall hurtigladere kanskje står i stil til antall elbiler.. Poenget var vel at Sverige muligens ikke subsidierer el biler av naturlige årsaker og at interessen for å bygge ladere er tilsvarende lunken. Norge gir vel en del i støtte til å bygge ut ladere. Dessuten er det en vinn vinn for Norge å øke innlands strømforbruk. 10øre høyere snittpris gir kraftleverandørene 15 milliarder i ekstra inntekter. De har god råd til å bygge ut ladere Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Lunken interesse for å bygge hurtigladere i Nord-Sverige ligner veldig på situasjonen vi hadde i Nord-Norge for 5-6 år siden, når vi hadde samme elbilandel i Norge som de har i Sverige nå. Begrunnelsen i artikkelen om manglende marked til tross for statlig støtte, er jo nøyaktig det samme som her for 5-6 år siden. Tilbud og etterspørsel følger hverandre og statlig støtte kan fremskynde tilbudet. Er egentlig hurtiglader-situasjonen i Sverige så langt unna Norge for 5-6 år siden? Jeg tror saken er overdramatisert fordi noen sammenligner Sverige 2021 med Norge 2021. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 49 minutes ago, Simen1 said: Det er totalt irrelevant for det jeg snakker om her. Jeg har ikke funnet konkret antall ladestasjoner i Sverige og dermed heller ikke antall elbiler per hurtiglader, men så langt så stiller jeg bare spørsmål om antall hurtigladere kanskje står i stil til antall elbiler.. https://www.eafo.eu/ De oppgir ca 10000 ladepunkter i sverige fordelt på ca 60000 biler. Dette inkluderer også AC. De oppgir imidlertid høyeffektladere (>22kW) pr. 100km hovedvei til 75 og 2130km hovedvei som gir ca 1600 DCFC (antar at 43kW AC er borte nå), eller 38 biler pr. DCFC. Alle tall er pr. utgangen av 2020. Med en gjennomsnittlig årlig vekst i ladepunkter på ca 50% er gjerne absoluttantallet økt en del nå. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 (endret) Det er Tesla som funker hvis en skal kjøre elbil i Nord-Sverige Kart Tesla SuC Endret 5. september 2021 av J-Å Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå