Gå til innhold

Skummel utvikling

Lunk

Anbefalte innlegg

Rødt ligger an til å få mange stemmer, men de fleste velgerene er ikke kommunister ifølge dem selv, nei ifølge partilederen er ikke partiet heller det de er bare for et «klasseløst samfunn» hvor alt er gratis. Vel, «litt gratis» da.

Skummel trumpsk retorikk.

Det kommer vel bare av at forskjellene øker også her til lands, og da går man for de som er mest imot det. Pendelen svinger fra side til side, for evig og alltid.

Det som er skummelt er når folk stemmer på denne måten, ikke nødvendigvis at Rødt og Moxnes er farlig men når folk stemmer på en slik «stratetisk måte» og ikke på det partiet som i størst grad representerer deres eget verdisyn. Det er oppskiften på mye ubehag. Men det kommer selvsagt av noe, feks at ting ikke funker.

PS. Ikke stem Rødt om du ikke er kommunist. Ikke stem FrP om du er… ja hva er man da egentlig er et godt spørsmål, men stem på det programmet som er mest fornuftig ideologisk. (Og da stemmer man naturligvis verken Rødt eller FrP da begge er populistpartier.)

Lakrispipe!

Gratis gratis!

Gratis lakrispipe OG gratis segway?!

Dette er den samme typen «politikk». De har bare glemt at politikk egentlig er en filosofisk gren, og ikke et talkshow for å tilegne seg makt og innflytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødt er nok på mange måter luftslottvarianten av SV, der fakta og empiri står en del svakere og løftene om utopi er hyppigere og kraftigere. Dette er folk som føler seg sviktet av systemet og som tror statlig kontroll er løsningen. Jeg har medfølelse for dem, men jeg er ikke enig med løsningen.

Her har du et annet eksempel på et problem folk tror kan løses med Staten ex Machinae:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bor-bygge-flere-boliger-til-dem-som-ikke-kommer-seg-inn-pa-boligmarkedet-1.15632345

Og et eksempel på faktabrist og lovnadene om utopi er da Mimir gikk ut med en kronikk om 4-dags arbeidsuke og feilaktig representerte tall fra Island.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lunk skrev (15 minutter siden):

Og da stemmer man naturligvis verken Rødt eller FrP da begge er populistpartier.)

Einar Gerhardsen er Norges klareste populist gjennom tidene. Alle ville ha jobb, bolig, skole, velferdsstat osv. 

For 100 år siden:  Familiekvinner, religiøse og avholdsfolk - vil dere ha forbud mot alkohol ? Jaaaa! 

Nylig:  Vil dere ha forbud mot all narkotika, tenåringsforeldre ? Jaaaa!

Nyligere:  Vil dere har formueskatt, dere som ikke har formue ?  Jaaaa!

Litt før det:  Dere som ikke arver noe av verdi, vil dere ha arveavgift ?  Jaaaa!

Lenge:  Dere som ikke drikker, men bare smugler, vil dere ha høye alkoholskatter ?  Jaaaa!

Alt for lenge:  Dere som ikke er kvinner eller er ufruktbare, vil dere ha abortforbud?   Jaaaa!

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Dette er folk som føler seg sviktet av systemet og som tror statlig kontroll er løsningen.

Det er også folkene som prøver å å få oss til å glemme  sosialismens alle varianter har kostet 150 mill menneskeliv, og at konseptet likevel er vellykket... hvis det var om å gjøre å redusere verdens befolkning, så har de lyktes med det. Russlands befolkning kunne vært dobbelt så stor i dag..... Det som er verst er at den valgte ut og utryddet de fleste av de smarte menneskelige genene.

Lenke til kommentar
Dart skrev (4 minutter siden):

Det er også folkene som prøver å å få oss til å glemme  sosialismens alle varianter har kostet 150 mill menneskeliv, og at konseptet likevel er vellykket... hvis det var om å gjøre å redusere verdens befolkning, så har de lyktes med det. Russlands befolkning kunne vært dobbelt så stor i dag..... Det som er verst er at den valgte ut og utryddet de fleste av de smarte menneskelige genene.

Ærlig talt så tror jeg det er lang vei til totalitarisme og vold. Selv hos Rødt så er kommunisme mer en sekundær ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Rødt er nok på mange måter luftslottvarianten av SV, der fakta og empiri står en del svakere og løftene om utopi er hyppigere og kraftigere. Dette er folk som føler seg sviktet av systemet og som tror statlig kontroll er løsningen. Jeg har medfølelse for dem, men jeg er ikke enig med løsningen.

Man har medfølelse for fattige slitere ja, som Rødt har skapt et bilde av at de er partiet for, enten det er folk uten arbeid eller i lavtlønnede jobber.

Men dette er ren populisme, fordi eneste alternativet er ikke utterpunktet.

Det at så mange stemmer Rødt tror jeg er en slags strategi for å gi Rødt mer innflytelse, men jeg tror dette blir feil måte å bruke demokratiet på. Man skal stemme på det som en selv mener er riktig, ikke de folka som lover gull og grønne skoger for din gruppe… ble ikke Hitler demokratisk valgt? Ikke for å «hitle», men det er viktig å stemme på det en selv står for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Lunk skrev (4 minutter siden):

Det at så mange stemmer Rødt tror jeg er en slags strategi for å gi Rødt mer innflytelse, men jeg tror dette blir feil måte å bruke demokratiet på. Man skal stemme på det som en selv mener er riktig, ikke de folka som lover gull og grønne skoger for din gruppe… ble ikke Hitler demokratisk valgt? Ikke for å «hitle», men det er viktig å stemme på det en selv står for.

Jeg forstår meg ikke på hva du egentlig prøver å si.. Så du mener de som stemmer på Rødt ikke stemmer på dem fordi de er enig med dem? Slik jeg forstår det så er de fleste dritt lei av høyresiden som driver å raserer for middelklassen og de fattige. 

At kommunisme var grunnlaget for det som idag er Rødt betyr ikke at Rødt ønsker kommunisme. Jeg synes det er svært synd at partiprogrammet fremdeles har dette med kommunisme i seg. Jeg håper det kommer flere moderate stemmer til slik at man får fjernet dette fra partiprogrammet da jeg forstår det skremmer folk. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår meg ikke på hva du egentlig prøver å si.. Så du mener de som stemmer på Rødt ikke stemmer på Rødt fordi de er for politikken til Rødt? Slik jeg forstår det så er de fleste dritt lei av høyresiden som driver å raserer for middelklassen og de fattige. 

At kommunisme var grunnlaget for det som idag er Rødt betyr ikke at Rødt ønsker kommunisme. Jeg synes det er svært synd at partiprogrammet fremdeles har dette med kommunisme i seg. Jeg håper det kommer flere moderate stemmer til slik at man får fjernet dette fra partiprogrammet da jeg forstår det skremmer folk. 

Jeg kjenner ikke alle Rødts velgere beveggrunnlag, men når de færreste av dem er kommunister og Rødt er et kommunistparti (selv bak retorikken), så mener jeg at de stemmer feil.

Det du sier med at man skal stemme «mot» høyresiden hvis man er uenig i deres fremtreden har ingenting med filosofi/politikk å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Vil ikke på noen måter kalle Rødt et moderat parti, selv om de har "moderert seg" siden RV, AKP, Internasjonale Sosialister og RU med "væpna revolusjon" som en del av partiprogrammet.

Det er ikke lengre en del av partiprogrammet og noe Rødt har tatt avstand fra. 

Jeg kjenner ikke alle Rødts velgere beveggrunnlag, men når de færreste av dem er kommunister og Rødt er et kommunistparti (selv bak retorikken), så mener jeg at de stemmer feil.

Det du sier med at man skal stemme «mot» høyresiden hvis man er uenig i deres fremtreden har ingenting med filosofi/politikk å gjøre.

Det har alt med politikk å gjøre. 

Flere og flere velger Rødt nettopp fordi de ser at de er kompromissløse på enkelte ting som sosial dumping og økte forskjeller. Om ikke det handler om politikk så vet jeg seriøst ikke hva det handler om. 

Flere og flere får mindre å rutte med da det blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg i jobb da kravene bare økes og økes og bemanningsbyråene blir større og større. 

At Rødt sto for kommunisme en gang i tiden definerer dem ikke lengre etter min mening. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (4 minutter siden):

Klart det, men det er de samme folka som står bak Rødt, og det er ingenting moderat med Rødt i hverken den spiselige valgkamp-formen eller den radikale AKP-bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (4 minutter siden):

Det har alt med politikk å gjøre. 

Flere og flere velger Rødt nettopp fordi de ser at de er kompromissløse på enkelte ting som sosial dumping og økte forskjeller. Om ikke det handler om politikk så vet jeg seriøst ikke hva det handler om. 

Flere og flere får mindre å rutte med da det blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg i jobb da kravene bare økes og økes og bemanningsbyråene blir større og større. 

All empiri tilsier at forskjellene øker når staten vokser seg så stor. Demokratiet forsvinner og vi går tilbake til en slags «elitestyring», enten du kaller det konge eller president i partiet.

Dette vet folk, tror jeg, og da stemmer de strategisk og ikke genuint.

Filosofi/politikk handler om hva man selv står for, ikke maktkamp.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Klart det, men det er de samme folka som står bak Rødt, og det er ingenting moderat med Rødt i hverken den spiselige valgkamp-formen eller den radikale AKP-bakgrunnen.

Spiselig valgkamp-form ja, det kalles populisme… nå sier ikke jeg at det finnes noen som ikke er det, men for noen er avstanden så stor mellom de gull og grønne skoger lovnadene deres og hva som er realistisk at det er hårreisende.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, generelle hatet mot rikdom og privat eierskap som rødt viser vil ikke føre til at de fattige vil få det bedre. Snarere tvert imot.

Positive med dem er at de er imot sosial dumping og masseinnvandring fra Øst-Europa, men der er det uenighet innad i partiet.

Edit, de er betraktelig bedre enn AP og SV dog.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Jeg tror i alle fall at det beste for demokratiet er at man i størst grad stemmer utifra grunnpolitiske ideer og ikke enkeltsaker eller enkeltpersoners lovnader og karisma.

Hvis man mener staten skal styre nesten alt, da er det selvsagt riktig å stemme Rødt/kommunistisk. At jeg er uenig i den politikken betyr ikke at det er feil at andre stemmer på det. Dette er en annen sak.

Men mye av grunnen til høyresidens herjing de siste 8 åra er nettopp at folk har stemt strategisk. Det begynte med at det kom veldig mange innvandrere, denne flyktningekrisa. Så stemte mange FRP fordi de ble redde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (55 minutter siden):

Ærlig talt så tror jeg det er lang vei til totalitarisme og vold.

Lang vei FRA er det i hvert fall ikke. Det er ikke lenge siden folk døde av sosialisme. Gaddafi er et eksempel. Islam-sosialisme funka ikke det heller.

Sverige er en stat befolket av naive prøvekaniner som nå får se hva det sosialistiske systemet fra DDR kan bringe av gode ting i dag
Om kort tid vil de svenske prøvekaninene prøve å søke tilflukt fra volden. Unnlatelse er også en synd.

Lenke til kommentar

Men mye av grunnen til høyresidens herjing de siste 8 åra er nettopp at folk har stemt strategisk.

Har høyresiden herjet? Synes venstresiden har slitt ganske mye dette valget med å kritisere utviklingen de siste 8 årene, og det meste (slik som klimadebatten) går i hovedsak ut på å si at det ikke er godt nok og at de ville gjort det bedre.

Dart skrev (1 minutt siden):

Lang vei FRA er det i hvert fall ikke.

Utifra retorikken du bruker her så skulle man jo tro at Rødt ville gjort Norge til en totalitarisk stat om de fikk mye makt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Utifra retorikken du bruker her så skulle man jo tro at Rødt ville gjort Norge til en totalitarisk stat om de fikk mye makt.

En tanke: tror du Taliban vil klare å styre Afghanistan?

Jeg tror at de kunne det hvis vi befant oss i år 1600 og det kun fantes et fåtall individer uten noen form for teknologi eller annet sivilisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...