Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i ryggen etter løft på jobb

Flowwwmk

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om jeg har grunnlag for sykemelding? Jeg løftet feil på en pasient som assistent på ett sykehjem for litt over 3 uker siden, har siden da fått vondt i ryggen på jobb og en-to dager etter jobb, når jeg har hatt fri i ett par dager så merkes det ikke noe særlig eller ikke i det hele tatt, kan gå på fjellet og drive med trening uten problemer. Men så får jeg vondt i ryggen på jobb igjenn, å jeg er bekymret for at det kan bli vedvarende, min prioritert er å drive med sport. Hjelper det å finne en annen jobb så gjør jeg det mengang men skulle ønske jeg ikke trengte det. Har vondt under over og mellom skulderbladene, når jeg har hatt fri en stund og det meste er gått over så kjennes jeg støl ut under venstre skulderblad eller litt på, rundt der.                                                                Er dette grunnlag for å få sykemelding en liten stund for å se om det blir bedre? At det eventuelt gjør det eller vis det ikke gjør det så slutter jeg i jobben for å ha en bedre helse og drive på med jeg liker og gjøre i livet, som er sport. Min mor sier jeg skal ta Ibux å håpe det blir bedre, at alle har vondt i ryggen av og til. Men tanken på om en skade kan være unngått så er det det som er viktigst for meg. Om jeg hadde fått varige ryggsmerter så hadde det blitt en stor psykisk knekk for meg, de sportene jeg holder på med som involverer hopping er det som får meg opp fra sengen. 

Endret av Flowwwmk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fca02...52b

Dette med sykemelding, er jo ikke noe noen her inne kan svare på, så bestill deg en time hos legen din og hær hva hen mener om saken. Mener legen at du trenger sykemelding, så vil du få det. Men det kan like gjerne at legen mener at du trenger behandling for ryggproblemene dine.

Hvis du ikke har lært løfte og forflytningsteknikk, så er dette noe du må be arbeidsgiver om å få opplæring på. 

Du er klar over at hvis du slutter i en jobb selv, så får du karenstid på dagpenger? Skal ikke si sikkert hvor lenge det er, men mener å ha lest at det er 9 ukers karens. 

Anonymous poster hash: fca02...52b

Lenke til kommentar

Tviler på at du får sykemelding for dette. Du sier jo at ryggen din er god igjen, at du kan gå i fjellet og drive på med trening uten problemer. Det er godt tegn. Den beste behandlingen for ryggplager er stort sett bevegelse, trening og veiledning på ergonomi.   At du får vondt i ryggen på jobb tyder på at du ikke jobber ergonomisk. Det er delvis arbeidsgivers ansvar å tilrettelegge for at du får den opplæringen du skal ha i henhold til forflytningsteknikk og ergonomi og at forflytningshjelpemidler er tilgjengelig, men det er også ditt ansvar som arbeidstaker å faktisk gjøre slik du har blitt opplært, og be om evt mer veiledning hvis du ikke husker hvordan du gjør det.

Lenke til kommentar

Det er viktig at du kommer deg til fastlegen, slik at de kan eventuelt registrere dette som en yrkesskade. Om du får problemer med ryggen senere, da kan de gå tilbake for å finne ut av hva som kan være årsakene til plagene. Her kan det være snakk om at du har krav på erstatning, eller muligens omskolering. 
Jeg vet om flere som har fått ulike typer plager etter flere år med tunge løft innenfor helsevesenet.  Her er det ofte rygg, nakke, skuldre, armer og håndledd som går igjen…

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gjør som baron sier, dra til fastlegen og informer arbeidsgiver om problemene du har. Uavhengig om du kan få sykemelding eller ikke. Det er kjempe viktig å få dette dokumentert som en yrkesskade, selv om det potensielt går over etterhvert. 

Lenke til kommentar
Gjest fca02...52b
Baron12 skrev (1 time siden):

Det er viktig at du kommer deg til fastlegen, slik at de kan eventuelt registrere dette som en yrkesskade. Om du får problemer med ryggen senere, da kan de gå tilbake for å finne ut av hva som kan være årsakene til plagene. Her kan det være snakk om at du har krav på erstatning, eller muligens omskolering. 
Jeg vet om flere som har fått ulike typer plager etter flere år med tunge løft innenfor helsevesenet.  Her er det ofte rygg, nakke, skuldre, armer og håndledd som går igjen…

Ts har løftet feil, og da er det ikke snakk om å kunne få erstatning. Ts er også assistent, å har vel heller ikke krav på omskolering? Kjenner til faglærte som har løftet feil for å unngå at pasient faller i gulvet, men ikke har fått noen form for erstatning eller oppreising etter dette. Men skaden bør registreres.

Ts, jeg skjønner ikke hvordan du allerede nå kan anta at dette ryggproblemet kan være vedvarende etter bare 3 uker. Det kan ta lang tid å bli bra i ryggen igjen.

Du må gjerne si opp jobben din for og gjøre det du liker - som sport. Men hva skal du leve av da? 

Anonymous poster hash: fca02...52b

Lenke til kommentar
fjs skrev (1 time siden):

Gjør som baron sier, dra til fastlegen og informer arbeidsgiver om problemene du har. Uavhengig om du kan få sykemelding eller ikke. Det er kjempe viktig å få dette dokumentert som en yrkesskade, selv om det potensielt går over etterhvert. 

Dette er ein arbeidsskade, ikkje ein yrkesskade. Det gir minimalt av krav til erstatning e.l.

Det skadar likevel ikkje å be arbeidsgjevar melda hendinga til Nav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens at jeg tok vel hardt i at dette var en yrkesskade, men det er viktig at alle skader/uhell blir registrert. Om en får problemer senere i livet, så kan en lettere finne årsaken til plagene. Da kan en avgjøre om skaden kan relateres til arbeidet. Dette kan være et fint verktøy for arbeidsgiver, for å se på om en må gjøre endringer i prosedyrer. Eller om arbeidsplassen en trenger nye hjelpemidler, som kan hjelpe til i løft og forflytning. En skal ikke trenge å slite seg ut unødvendig, pga at personell mangler riktig opplæring eller utstyr. Det kan føre til at folk blir syke, eller oppsigelser.

Endret av Baron12
Lenke til kommentar
Flowwwmk skrev (På 2.9.2021 den 20.29):

Hei. Lurer på om jeg har grunnlag for sykemelding?

Om det er grunnlag for sjukemelding, og eventuelt i kor stor grad du må sjukemeldast vil det være opp til ein lege å vurdere. Så for å få svar på dette må du gå til legen for å få tatt ei undersøking. 

Det du burde ha gjort var å få dette registrert med ein gong. Det er ikkje forseint å få registrert denne skaden no men når det har gått tre veker så vil det være vanskelegare å vise til at denne skaden oppstod på jobb under den bestemte arbeidsoppgåva og ikkje f.eks. på fritida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...