Gå til innhold

Derfor er strømprisen så høy: Gassmangel, tørr sommer og lite vind

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Salvesen. said:

Problemet er at du ikke viser til kilder til dine påstander, så jeg har ingen grunn til å tro på deg. Du er helt fri til å bevise dine påstander, men alt du kommer med er jo beviselig vrøvl som auksjon ranten din. 

Jeg har vist til kilder med lenken tidligere

Jeg siterte det til og med

Resten er rasjonelle tanker.

Du kan jo selv prøve å presse så mye strøm du klarer gjennom en kabel

for å se hva som skjer.

Kraftsalg er bassert på salg av verdipapirer på framtidig energi da det er umulig å presse ubegrenset med strøm gjennom kabler til enhver tid

Hvis du ikke tror på dette er det bare å prøve selv.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nidar2 said:

Siden vi er tilnærmet selvforskynte trenger vi verken importere eller eksportere, så da kan vi enkelt kutte kablene til utlandet og selge oss selv strøm til kostpris. Er det noe du ikke forstår her?

Vi er ikke selvforskynte. Uten utenlandskablene ville vi opplevd strømrasjonering om vinteren når effektforbruket er på det høyeste og elvekraftverkene produserer minst. Vi ville også blitt sårbare for tørre år slik året i år later til å bli.

Selv om vi produerer mer energi enn vi trenger i et normalår produserer vi ikke alltid nok effekt for å dekke inn toppene.

Spør en texaner om hvor festlig det er å ha et isolert strømnett.

Og siden vi normalt produserer mer energi enn vi trenger så ville vi blitt påført et netto tap om vi ikke kunne eksportert kraft. Hvem skulle dekt inn dette? Du?

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, sverreb said:

Vi er ikke selvforskynte. Uten utenlandskablene ville vi opplevd strømrasjonering om vinteren når effektforbruket er på det høyeste og elvekraftverkene produserer minst. Vi ville også blitt sårbare for tørre år slik året i år later til å bli.

Selv om vi produerer med energi enn vi trenger i et normalår produserer vi ikke alltid nok effekt for å dekke inn toppene.

Og siden vi normalt produserer mer energi enn vi trenger så ville vi blitt påført et netto tap om vi ikke kunne eksportert kraft. Hvem skulle dekt inn dette? Du?

Vi er egentlig selforskynte dersom vi bare vil

Vi kunne bygget flere vannmagasiner oppi fjellene, vi kunne bygd flere pumpekraftverk i forbindelse med slike 

vi kunne energi effektivsert flere bygninger og hus

Finnes en rekke hus som ikke har gjort etterisolering og andre tiltak fordi det blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sverreb skrev (4 minutter siden):

Selv om vi produerer mer energi enn vi trenger i et normalår produserer vi ikke alltid nok effekt for å dekke inn toppene.

Men dette er veldig enkelt å fikse. Vi kan bygge større vannmagasin og effektivisere turbinene. Bygge vindturbiner osv. Og hvem har sagt at vi ikke kan ha en reserveløsning med utlandet, slik vi har hatt i alle år? Norge og Sverige kan bistå hverandre i krisesituasjoner, og vi kan låne hverandre mobile kraftverk når det trengs.

Lenke til kommentar
Lodium skrev (17 minutter siden):

Jeg har vist til kilder med lenken tidligere

Jeg siterte det til og med

Resten er rasjonelle tanker.

Du kan jo selv prøve å presse så mye strøm du klarer gjennom en kabel

for å se hva som skjer.

Kraftsalg er bassert på salg av verdipapirer på framtidig energi da det er umulig å presse ubegrenset med strøm gjennom kabler til enhver tid

Hvis du ikke tror på dette er det bare å prøve selv.

Skjønner ikke hva du drar strøm igjennom en kabel inn for. Til info har jeg over 5 år utdannelse innenfor strøm..

Som nevnt i artikkelen er overføring mellom nett tatt med i beregningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nidar2 said:

Dette er bare tull og propaganda. De fattige jeg kjenner har fått det bedre de siste årene. Det trengs ingen ny regjering for å ordne opp i feks. husbanken, man kan enkelt vedta andre regler.

Men hallo da mann, maken til dreining av sannheten. Hvem var det som endret reglene for bostøtte hos Husbanken slik at mange som tidligere mottok botstøtte plutselig mistet bostøtten? Jo det var Erna og hennes gjeng. Dette var noe av det aller første de gjennomførte når de kom til makten. Av de jeg har pratet med så utgjorde det fra ca 1200 kr og opp til over 2600 kr per måned iirc. Det er utrolig mye penger å miste for de som ingenting har. Samtidig så økte skatten for de som var uføre, og et år eller 2 kunne de søke om å få tilbake skatt pga lav skatteevne eller noe slikt. Men så tok Erna også det vekk fra dem. Så du må ikke komme å kalle dette tull og propaganda for da prater du enten i fornektelse eller i ren uvitenhet. Slik dreining av fakta gjør meg temmelig forbannet. 

Hvordan er de fattige de du kjenner som har fått det så bra de siste årene? Er de fattige fordi de kun bruker yachten i fellesferien fordi drivstoffet er blitt for dyrt? Eller er de fattige på en sånn måte at de ikke ser seg råd til den fineste cognac nå som grensene har vært stengt og de må handle på polet til polpris fremfor på taxfree'n? For de er garantert ikke fattige på samme måte som de jeg møter gjennom frivillig arbeid som ikke har råd til sko til barna eller å handle julegaver. 

Hvorfor skulle Erna endre tilbake på reglene nå etter 8 år i regjering? Det var jo hennes plan å redusere i utbetalinger i bostøtte. Regjeringen vil ikke bare plutselig begynne å tenke på de fattige, det tror du vel ikke selv engang?

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Skjønner ikke hva du drar strøm igjennom en kabel inn for. Til info har jeg over 5 år utdannelse innenfor strøm..

Som nevnt i artikkelen er overføring mellom nett tatt med i beregningen. 

Nei for andre gang

Ingen plass i artikkelen var det nevnt en matematisk formel

Hvis du er utdannet i strøm kan du kanskje gi meg ett slikt regnestykke

det er ikke noen som hiindrer deg dersom du sitter med førstehandsinfomasjon.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 minutt siden):

Nei for andre gang

Ingen plass i artikkelen var det nevnt en matematisk formel

Hvis du er utdannet i strøm kan du kanskje gi meg ett slikt regnestykke

det er ikke noen som hiindrer deg dersom du sitter med førstehandsinfomasjon.

Så du vill at jeg skal komme med nordpool sin algoritme for du mener de lyver? Altså, hvor teit kan en bli.

De forklarer det ganske greit, Prisene er ikke like i hele nordpool sitt nettverk. Nettopp på grunn av overføringskapasitet. Derfor er det ulike priser. Noe som medfører riktighet og beviser deres påstand. 

Det er dine påstander og det er du som må føre beviset, om du vill bli trodd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Så du vill at jeg skal komme med nordpool sin algoritme for du mener de lyver? Altså, hvor teit kan en bli.

De forklarer det ganske greit, Prisene er ikke like i hele nordpool sitt nettverk. Nettopp på grunn av overføringskapasitet. Derfor er det ulike priser. Noe som medfører riktighet og beviser deres påstand. 

Det er dine påstander og det er du som må føre beviset, om du vill bli trodd.

Jeg ba deg om ett regnestykke, ikke nordpool sitt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
bojangles skrev (3 minutter siden):

Men hallo da mann, maken til dreining av sannheten. Hvem var det som endret reglene for bostøtte hos Husbanken slik at mange som tidligere mottok botstøtte plutselig mistet bostøtten? Jo det var Erna og hennes gjeng. Dette var noe av det aller første de gjennomførte når de kom til makten. Av de jeg har pratet med så utgjorde det fra ca 1200 kr og opp til over 2600 kr per måned iirc. Det er utrolig mye penger å miste for de som ingenting har. Samtidig så økte skatten for de som var uføre, og et år eller 2 kunne de søke om å få tilbake skatt pga lav skatteevne eller noe slikt. Men så tok Erna også det vekk fra dem. Så du må ikke komme å kalle dette tull og propaganda for da prater du enten i fornektelse eller i ren uvitenhet. Slik dreining av fakta gjør meg temmelig forbannet. 

Hvordan er de fattige de du kjenner som har fått det så bra de siste årene? Er de fattige fordi de kun bruker yachten i fellesferien fordi drivstoffet er blitt for dyrt? Eller er de fattige på en sånn måte at de ikke ser seg råd til den fineste cognac nå som grensene har vært stengt og de må handle på polet til polpris fremfor på taxfree'n? For de er garantert ikke fattige på samme måte som de jeg møter gjennom frivillig arbeid som ikke har råd til sko til barna eller å handle julegaver. 

Det er feks. slik at skatteøkningen som skjedde i forbindelse med at uføretrygd skulle skattes som arbeidsinntekt ble kompensert for og vel så det. Totalen ble faktisk i favør de uføre, så her er det faktisk du som dreier på sannheten. Jeg er enig i at husbankendringen ikke var god, men vi har fått på plass en eie til leie-ordning som faktisk er veldig gunstig, og slikt fantes ikke tidligere. Uføre hadde, og har i dag såpass godt betalt at man ikke ville fått bostøtte verken før eller nå. Det er i såfall de på andre ytelser som rammes hardest som sosialtrygdmottakere med flere, og her er det ikke nødvendigvis bostøtten som er viktigst å gjøre noe med.

Når det gjelder eiendomspriser så er de harde å svelge for alle, ikke bare pensjonister og uføre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Ok, nå som den nye kabelen er tatt i bruk har prisene gått opp. Kanskje vi må fjerne den igjen?

Lenke til kommentar
Just now, Nidar2 said:

Men dette er veldig enkelt å fikse. Vi kan bygge større vannmagasin og effektivisere turbinene.

33 minutes ago, Lodium said:

Vi kunne bygget flere vannmagasiner oppi fjellene, vi kunne bygd flere pumpekraftverk i forbindelse med slike 

Ja for det er bare å knipse i fingrene for å få til. Legg frem budsjettforslag og tidsestimat for det sammen med en utredning for konsekvenser for naturen og oppnådd selvforsyningsgrad. Og om dere ikke sitter på det, da har dere ikke belegg for å hevde at dette er 'enkelt' eller en gang gjennomførbart.

32 minutes ago, Nidar2 said:

hvem har sagt at vi ikke kan ha en reserveløsning med utlandet, slik vi har hatt i alle år?

Du. Det er du som vil kappe kablene som er hva kriseløsningen består i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå brukes kabelen til aktivt salg, så det er ingen kriseløsning.

Forøvrig forstår jeg ikke hvorfor vi selger strøm nå når vannmagasinene er lave. Er det fordi vi skal kjøpe strøm billig tilbake til vinteren? I så fall tror jeg ekspertene tar feil, slik som de har tatt feil i hele år. I februar sa de prisene ville synke fremovermed de har gått motsatt vei, så trolig er årsaken at noen ønsker tjene store penger og dermed farer med løgn og fanteri.

Det er ingen grunn til å spekulere i markedet når vi er såpass selvforskynte som vi er. Jeg kan ikke se at fortjenesten vil tilbakeføres på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Hvilken kabel?

Nordlink. Avtalen ble underskrevet i 2019 og kabelen tatt i bruk i mai dette år. Kabelen er en direkte årsak til økte strømpriser.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nidar2 said:

Det er feks. slik at skatteøkningen som skjedde i forbindelse med at uføretrygd skulle skattes som arbeidsinntekt ble kompensert for og vel så det. Totalen ble faktisk i favør de uføre, så her er det faktisk du som dreier på sannheten. Jeg er enig i at husbankendringen ikke var god, men vi har fått på plass en eie til leie-ordning som faktisk er veldig gunstig, og slikt fantes ikke tidligere. Uføre hadde, og har i dag såpass godt betalt at man ikke ville fått bostøtte verken før eller nå. Det er i såfall de på andre ytelser som rammes hardest som sosialtrygdmottakere med flere, og her er det ikke nødvendigvis bostøtten som er viktigst å gjøre noe med.

Når det gjelder eiendomspriser så er de harde å svelge for alle, ikke bare pensjonister og uføre.

Ok, så de fattige er egentlig ikke fattige og de må bare slutte å ljuge? Hvordan ble skatteendringene kompensert for,  her må du gjerne gå så i detaljer som om jeg er tungnem. For dette ønsker jeg full innsikt i. 

Leie til eie ordning? Det er vel ikke en statlig ordning som er lik for alle kommuner? Slike løsninger har vel vært forsøkt av ulike BBL allerede ved årtusenskiftet irrc. 

Skal vi se de uføre mistet bostøtte, de skatter som lønnsinntekt og betaler i praksis høyere skatt enn de gjorde tidligere. Forklar hvordan det gjør at det blir MER penger i posen hver måned? Økt skatt gir mindre netto. Bortfall av bostøtte gir mindre netto. Åssen blir mindre disponibel inntekt bedre? Og hvordan kan du si at ikke bostøtten er viktig? Husbanken var et sosialdemokratisk verktøy i mange tiår før Erna bestemte seg for at de rike trengte mer og de fattige var jo alt fattige så da kunne de like greit bare klare seg med ennå mindre. Også tror du at fattigfolk har fått det bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt rart at det ikke er noen som har mere opplysninger om dette. 

Saken er godt egnet for å jobbe med.

Jeg selv er ganske nysgjerrig på saken siden jeg jobbet med den et helt år.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 minutter siden):

Nordlink. Avtalen ble underskrevet i 2019 og kabelen tatt i bruk i mai dette år. Kabelen er en direkte årsak til økte strømpriser.

Nå var da prisene høye før mai, og nordlink er i n02 nettet. Men prisene er høye stort sett i hele landet foruten nord. Og ikke eksporterer vi mer enn normalt i år heller. 

Men klart, til mer overføringskapasitet vi får jo nærere får vi 'Europeiske' strømpriser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...