Gå til innhold

Kjører båten på sol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan se for meg flere brukergrupper som fint kan klare seg med lav hastighet og kun drift i dagslys. Legger man til et seil så har man hybrid-drift som også fungerer i solnedgangsbrisen. Med så lavt forbruk som 1000W ved 5 KN kommer man også 5 NM på så lite som et 1 kWh batteri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forbruket blir helt anderledes noe faderlig fort med litt sjøgang. Og dette vil fiskere utenfor Sri Lanka oppleve hele tiden. Bengalbukten og Det Indiske hav er langt ifra flatt. Jeg er forøvrig skeptisk til å forgjelde fattige fiskere langs kysten av Sri Lanka. Mange bønder i India har begått selvmord etter å ha fått "gunstige avtaler" med såkorn og gjødsel. Vi skal være forsiktige med å påføre fattige i andre land vår idealisme. Fiskeriene utenfor Sri Lanka er ytterst miljøvennlig - seil og utrigger for en stor del, ihvertfall før de ble ofre for Tsunamien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Haiku skrev (1 time siden):

Forbruket blir helt anderledes noe faderlig fort med litt sjøgang. Og dette vil fiskere utenfor Sri Lanka oppleve hele tiden. Bengalbukten og Det Indiske hav er langt ifra flatt. Jeg er forøvrig skeptisk til å forgjelde fattige fiskere langs kysten av Sri Lanka. Mange bønder i India har begått selvmord etter å ha fått "gunstige avtaler" med såkorn og gjødsel. Vi skal være forsiktige med å påføre fattige i andre land vår idealisme. Fiskeriene utenfor Sri Lanka er ytterst miljøvennlig - seil og utrigger for en stor del, ihvertfall før de ble ofre for Tsunamien.

Tror du har viktige poenger her.

Vi har gjort lignende før, og bommet stort på målgruppen, f.eks teknisk avanserte båter til fiskere som var vant til enkle og gjennomprøvde løsninger, og ikke til å forholde seg til fremmedartet utstyr.

Større dyptgående båter til steder hvor det ikke fantes havner, og fiskerne var vant til, og nødt til, å dra båtene opp på stranda...

Vi trer løsninger nedover hodene på folk vi ikke kjenner, eller gidder å spørre om hva de selv mener først.

Vinnerne var leverandørene av utstyret.

Svert ofte er det enkleste, og kjente, det beste.

Utstyret må harmonere med samfunnet rundt. Slik har det vert, og slik er det her hos oss også.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Du sikter til de to trålerne som ble finansiert av "GIEK" eller hva det het den gangen. Finansieringen ble gitt for å holde norsk verftsindustri i live, og gjelden kunne aldri betjenes. Klassisk eksempel på forgjelding av "Uland". Det var nok ikke hensikten med DET prosjektet, men forgjelding er hyppig brukt for å sikre seg tilgang til fattige lands ressurser. USA har gjort dette i tiår etter tiår, og Kina gjør det nå. Det er ikke tilfeldig at hauker som Paul Wolfowitz blir leder i Verdensbanken.

Når det gjelder de ghanesiske trålerne landet de meg bekjent aldri en eneste fisk på dekk. Da jeg "inspiserte" en av de i Ghana var store deler av trålwincher/gear demontert og lå i deler på dekk, og de hadde på det tidspunktet aldri fisket med trålerne. Tror de hadde hatt 1 eller 2 tekniske prøveturer.

https://www.nupi.no/Nyheter/Ny-rapport-om-Kina-og-de-store-utviklingsbankene

https://no.wikipedia.org/wiki/Asian_Infrastructure_Investment_Bank

Det ligger store "internasjonale" fiskeflåter og støvsuger havet utenfor kystene til afrikanske land, og det er disse som er problemet. Ikke at lokale fiskere bruker kanoer som de skyver ut gjennom brenningene på strendene. 

Kontroller de store rovfiskeflåtene, så slipper fattige fiskere å blakke seg på overdreven teknologi. De blir helt sikkert glade om de får solceller og batterier i husene sine der det ikke er utbygd el. Varebiler med kjøleaggregat for å frakte fisk til større byer vil også være god butikk for noen, men da forsvinner jo maten fra lokalsamfunnene. Bruk penger på slikt istedet :o)

Endret av Haiku
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...