Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

God ungdomsbil - forslag?

Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Er faktisk et par av disse vi skal avgårde og se på. 👍

Dog noen merkelige definisjoner på begrepet "ungdomsbil". Bl.a. denne: 

😂

Du skal ikke skimse av Mazda 323. Dette var legit en av mine drømmebiler når jeg var ungdom. For noen år siden kjøpte jeg en selv, og har samme modell som dette (bare i blå). Morsom og god bil. Og siden det er veteran er den sykt billige å forsikre.

Så jeg måtte bare ta den med siden jeg er så glad i de bilene ;)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av ren nysgjerrighet lurer jeg litt på hva folk egentlig legger i begrepet "ungdomsbil"? 

Personlig tenker jeg at det først og fremst handler om at den må være relativt billig, for å i det hele tatt kunne skaffes av en ungdom. Det er vel heller ikke å forakte at bilen har litt skrammer fra før, så blir ikke de uungåelige uhellene så sure heller. Om foreldrene bjudar på, så tenker jeg vel egentlig at en dyrere og sikrere bil er å anbefale. Men det er vel sjelden at dette er mulig for de fleste. 

Dette med at ungdomsbiler skal være sportslige skjønner jeg ikke så mye av. Eller, jeg skjønner jo at ungdommen gjerne liker det, men det baller jo på seg med forsikringspremien så snart du finner bokstaven r i modellnavnet... Ferske sjåfører har vel også bare godt av å starte med et håndterlig antall hester under panseret. 

Lenke til kommentar
mickey1928 skrev (3 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet lurer jeg litt på hva folk egentlig legger i begrepet "ungdomsbil"? 

Personlig tenker jeg at det først og fremst handler om at den må være relativt billig, for å i det hele tatt kunne skaffes av en ungdom. Det er vel heller ikke å forakte at bilen har litt skrammer fra før, så blir ikke de uungåelige uhellene så sure heller. Om foreldrene bjudar på, så tenker jeg vel egentlig at en dyrere og sikrere bil er å anbefale. Men det er vel sjelden at dette er mulig for de fleste. 

Dette med at ungdomsbiler skal være sportslige skjønner jeg ikke så mye av. Eller, jeg skjønner jo at ungdommen gjerne liker det, men det baller jo på seg med forsikringspremien så snart du finner bokstaven r i modellnavnet... Ferske sjåfører har vel også bare godt av å starte med et håndterlig antall hester under panseret. 

Jeg er mye enig med deg. Derfor brukte jeg begrepet "fornuftig" ungdomsbil i startinnlegget.

Vi er IKKE ute etter en sportsbil eller en utpreget sprek bil i utgangspunktet. Men heller en som er såpass "ny" at den har ABS og gjerne stabilitetskontroll også. Og av et merke som har brukbar kvalitet. Tyske "premiumbiler" blir for dyre både i innkjøp og i drift, så de utgår.

Diesel utgår også pga bruken, stor overvekt av lokal småkjøring = dieselmotoren blir aldri ordentlig varm.

Bilen bør også ha gode trygge kjøreegenskaper på vinterføre. Da utgår de minste bilene med smal sporvidde og kort akselavstand.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

Jeg er mye enig med deg. Derfor brukte jeg begrepet "fornuftig" ungdomsbil i startinnlegget.

Vi er IKKE ute etter en sportsbil eller en utpreget sprek bil i utgangspunktet. Men heller en som er såpass "ny" at den har ABS og gjerne stabilitetskontroll også. Og av et merke som har brukbar kvalitet. Tyske "premiumbiler" blir for dyre både i innkjøp og i drift, så de utgår.

Diesel utgår også pga bruken, stor overvekt av lokal småkjøring = dieselmotoren blir aldri ordentlig varm.

Bilen bør også ha gode trygge kjøreegenskaper på vinterføre. Da utgår de minste bilene med smal sporvidde og kort akselavstand.

Mange kloke tanker her. Men angående diesel, er du sikker på at bilen aldri blir varm? Nå vet jeg ikke hvordan sønnen din er, men erfaringsmessig så blir jo fort bilen et yndet oppholdssted for 18-åringer med ferskt sertifikat. Og da kan jo de kronene man sparer per liter faktisk bli en betydelig sum etterhvert. Men for all del, dette har dere vel tenkt på. ;) 

Hehe, så må jeg jo bare presisere at du strengt tatt ikke brukte begrepet "fornuftig" i første post! 😂

Endret av mickey1928
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 timer siden):

BMW og Audi er vel jævla dyre å forsikre for en ungdom? 

Min koster ikke mer å forsikre enn den første du lenker til. Hint: gammel bil og lite hester. Uansett, dette blir litt avsporing. 
Men TS, er det tenkt at sønnen skal lære litt med bilen (feks litt enkel service selv), eller lignende? 

Lenke til kommentar
mickey1928 skrev (46 minutter siden):

Hehe, så må jeg jo bare presisere at du strengt tatt ikke brukte begrepet "fornuftig" i første post! 😂

Steike, det har du jaggu rett i. Det var først i mitt andre innlegg at jeg brukte begrepet 'nuftig (kortform av fornuftig) ungdomsbil.

I stand corrected! 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (31 minutter siden):

Men TS, er det tenkt at sønnen skal lære litt med bilen (feks litt enkel service selv), eller lignende?

Ja, men kun på et enkelt nivå. Han er mer realfag-student enn praktisk anlagt. Men grunnleggende mekking/vedlikehold må han selvfølgelig lære seg.

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (På 11.9.2021 den 14.11):

Jeg ville sett etter en 2001+ Volvo S60/V70. Det er kanskje ikke verdens mest driftsikre biler, men er vel ikke så ille heller. Det store plusset med de bilene er veldig god kollisjonssikkerhet (for alderen) og bra rustbeskyttet fra fabrikk. Og gøy med 5-sylindret bensinmotor. 

Her er et eksempel (ganske langt unna M&R dog) : 1 eier Volvo S60

For gammel, for dyr, og for langt unna. Men takker for ditt forslag. 👍🙂

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Pizza3333 skrev (7 timer siden):

Kanskje litt kjedelig, men det funker. 

Subaru Impreza

Mazda 3

Honda Civic

Subaru Legacy

Suzuki Swift

Gode forslag der. Var opptil flere som kunne vært aktuelle, men du glemte et moment som jeg nevnte i den innledende meldingen;

Sitat

Til salgs i Møre & Romsdal, eller ikke så langt unna.

Men takk for dine forslag. Blir bare litt for langt å reise for å se på bil i denne prisklassen.

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (På 11.9.2021 den 14.11):

Jeg ville sett etter en 2001+ Volvo S60/V70. Det er kanskje ikke verdens mest driftsikre biler, men er vel ikke så ille heller. Det store plusset med de bilene er veldig god kollisjonssikkerhet (for alderen) og bra rustbeskyttet fra fabrikk. Og gøy med 5-sylindret bensinmotor. 

Her er et eksempel (ganske langt unna M&R dog) : 1 eier Volvo S60

Hvis jeg kommer over noen så vil de bli vurdert ja. Takk for forslaget.

Lenke til kommentar
On 9/24/2021 at 9:28 AM, Hanhijnn said:

Gode forslag der. Var opptil flere som kunne vært aktuelle, men du glemte et moment som jeg nevnte i den innledende meldingen;

Men takk for dine forslag. Blir bare litt for langt å reise for å se på bil i denne prisklassen.

Dette var kun ment som eksempel biler. Ser at både Volvo, VW, BMW, Audi er nevnt. Dette hadde jeg styrt langt unna. Eldre svensker & tyskere trenger en god del vedlikehold. Spesielt turbo biler.

Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (På 26.9.2021 den 2.09):

Dette var kun ment som eksempel biler. Ser at både Volvo, VW, BMW, Audi er nevnt. Dette hadde jeg styrt langt unna. Eldre svensker & tyskere trenger en god del vedlikehold. Spesielt turbo biler.

OK, takk for info.

Hva med Volvo med 1,6 Diesel fra 2007 f.eks.? Er ikke det kurante biler/motorer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...