Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe?

Vegg skulle fjernes i kjelleren, og de som gjorde det fjernet støttebjelken helt til venstre i tillegg. Dette resulterte i at gulvet i 1. etasje begynte å lage lyder da vi gikk på det, samt at det sprakk litt opp mellom 1. og 2. etasje. 

Nå er det satt opp ny bjelke som (forhåpentligvis) skal holde ting på plass. 

Mitt spørsmål er om dette er nok? Det er en sprekk i den ne bjelken de har satt opp. Har dette noe å si?

Setter stor pris på alle svar da jeg er helt blank på dette området. 

Kjeller.jpg

Kjeller1.jpg

Kjeller2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Egentlig bør jo bærende konstruksjoner bli utført av en fagkyndig snekker, og jeg synes dette er spinkelt. Ville ha anbefalt deg å doble den øverste bjelken (jeg ville foretrukket limtre) og stenderen (evt 4x4").

For meg ser det ut som om det har blitt brukt en skrue for listverk eller skjult terrasseskrue, og det der er ikke slike skruer beregnet til. En skrue er ikke nok.

Forsterker du bjelkene som foreslått har du mer å skru i også, jeg ville nok skrudd på skrå ovenfra og ned og satt et par skruer i muren + taket om du har hold for skruer der, for å være sikker på at det ikke bukler ut eller beveger seg sideveis.

Noen vil nok si at jeg overdriver litt, men om du gjør slikt selv uten å kunne det er det bedre å være på den sikre siden.

Konstruksjonen vil bli kledd inn slik at de som evt overtar/kjøper huset fra deg ikke vet hva som skjuler seg og derved kan pakke på med vekt rett over. Skjer det noe galt, kan det bli dyrt for deg. Selv om jeg nok ikke tror det er veldig stor fare, om du gjør det ordentlig.

Snakk med f.eks Byggmakker om riktig skruer, også mot mur. Würth har også gode skruer.

Lenke til kommentar

"Skal du rive en bærevegg eller endre en bærende konstruksjon i boligen din så er det er et søknadspliktig tiltak etter plan- og bygningsloven §§ 20-1 og 20-2, og det må søkes av et foretak med ansvarsrett etter § 20-3"

Er dette en bærebjelke? Er det utført av faglært? Dette er ikke arbeid som på noen måte bør utføres av hjemme/hobbysnekkere. Ta kontakt snarest med noen som kan dette og få det rettet opp før det går skikkelig galt. Er det enebolig går det jo ikke ut over andre enn deg selg, men er det rekkehus så kan det få ganske kjipe økonomiske følger...

Er det ikke bærebjelke er det vel mest kosmetisk og ingen fare for bygningsmassen sånn sett...

Endret av BioNor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...