Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo XC60 2013 - bør jeg kjøre til den ramler sammen eller bytte nå?


Pallantir

Anbefalte innlegg

Jeg har altså en XC60 2013-modell, kjøpt i 2016 med ti års lån. Bilen var litt dyrere enn vi egentlig hadde råd til, men jeg angrer ikke - den har vært herlig å kjøre siden 2016. Den er veldig velholdt, har ingen kjente feil, aller servicer er fulgt. Den har gått nokså langt, 177 000. Ut fra det jeg kan se på Finn, er den nok verd omtrent det samme som restlånet. I praksis har vi nok betalt mindre enn vi ville gjort om vi skulle leaset den, for det har vært svært lite utgifter. Det eneste jeg kan komme på (ut over vanlige slitedeler, og det har det heller ikke gått mye av) er at kompressoren på klimaanlegget og det ene speilet er byttet. Frontruta ble byttet i fjor etter steinsprut fra et vogntog. Bilen blir jevnlig  Ditec- og Fluid Film (saueolje)-behandlet og er tilnærmet rustfri, så jeg regner ikke med at noe dyrt vil gå galt på de nærmeste årene. Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre.

Jeg har ikke noe sterkt behov for en ny, kul, luksuriøs eller rask bil. Ingen biler kan uansett måle seg med R-motorsykkelen min, jeg er nok av en selvsikker alfahann til ikke å trenge penisforlenger 🤣 og Volvoen er både kjapp (chiptunet til 275 hk/500 Nm) og sikker nok, den er behagelig nok og har det meste av utstyr som var mulig å få da, unntatt merkelig nok nøkkelfri start og åpning, og elektrisk bakluke. Men det er ikke noe stort savn, aktiv fartsholder og ryggekamera er egentlig det eneste jeg trenger. Men jeg ser jo skriften på veggen, og de viktigste faktorene som jeg ser det er disse:

1. Avhengig av den politiske utviklingen kan Volvoen være fullstendig verdiløs om fem-seks år, på grunn av dieselprisen, bomavgifter og bruksbegrensninger hvis jeg beholder den de fem årene som er igjen på lånet og litt til, selv om den egentlig ikke er utslitt. Jeg kan sikkert klare å kjøre den enda lenger også, men da kommer faktor to inn:

2. Det er jo mye billigere å bruke en elbil enn en fossilbil, selv om strømmen i øyeblikket er brutalt priset, og verre blir det nok med økte dieselavgifter. Vi kjører omtrent 8000 i året, mest lokalt men også av og til en tur til en konsert eller noe sånt. Ferieturene kjører vi med motorsykkel, aldri bil. Fruen kjører ca. 20 km fram og tilbake til jobben i småbyen gjennomsnittlig fire ganger i uka, så med enkelte ekstraturer er vi oppe på i snitt fem turer fram og tilbake dit. Men om sommeren bruker jeg like gjerne motorsykkelen, og hun bruker elsykkelen på ekstraturene og noen av vaktene. Bompenger kommer ikke inn i dette, det vil nok aldri bli snakk om noen bommer mellom oss og den byen. Men hvis det blir overgang til veiprising, er det jo en annen sak, da avhenger jo alt av hvor mye det blir utenfor byene.

3. Vi trenger bagasjeplass, for vi har en stor hund. Dermed vil det være nødvendig med en bil som har et bagasjerom på samme størrelse, hvis vi skal kunne kjøre med både dyret og passasjerer bak, som vi kanskje gjør 3-4 ganger i året. Om fem-seks år vil det nærme seg slutten for den vi har nå, og vi har bestemt oss for at vi ikke skal ha en til. Dermed kan vi kjøpe en mindre bil da. Men hengerfeste må jeg ha uansett, her ute på bygda trenger man jo å flytte større ting iblant. 

4. Om 5-6 år vil jo teknologien ha kommet videre, så man får en elbil som går mye lengre og er mer avansert. Samtidig kan det kanskje ha blitt dyrere å kjøre elbil, siden det nødvendigvis må være noen som betaler bompengene og sånt. Og moms har sikkert også dukket opp og gjort dem dyrere å kjøpe.

Er det rart jeg er forvirret? ;) Er det noen som har noen fornuftige råd eller innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...