Frank Olsen Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Mærsk har bestilt 8 nye kontainerskip med motorer som skal gå på grønn metanol. Skipene skal leveres en gang i 2024 og vil samlet ha et forbruk på 360000 tonn grønn metanol i året. For å produsere all denne metanolen vil det kreves mer grønn strøm enn det som i dag produseres i Danmark, altså omtrent halvparten av hele Danmarks strømproduksjon. Pr. i dag finnes det ikke nok produksjon av grønn metanol i verden til å forsyne disse skipene med det de trenger og rederiet har klokelig nok valgt dual fuel-motorer som også kan kjøres på tradisjonell bunkersolje. Så gjenstår det å se om verden har nok grønn strøm i 2024 til å sløse vekk enorme mengder på produksjon av grønn metanol. Jeg tror det ikke 😄 Maersks otte metanol-skibe kræver mere grøn strøm end hele Danmark producerer (shippingwatch.dk) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Har ikke satt meg særlig inn i metanol-energi, men de satser nok på å bruke det så lenge det er fornuftig priset og tilgjengelig. Det at de tar seg bryet med dette tilsier nok at det er markedsmessige lovnader som har noe politisk backing. Det er nok en god del mer miljøvennlig enn bunkerolje. Normalt kjører vel skipene på en kvalitet som er billig og som forurenser temmelig mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå