Gå til innhold

GM påstår at LG Chem ikke kan lage feilfrie batterier


bzzlink

Anbefalte innlegg

Hvilke andre produsenter må tilbakekalle bilene sine?
Hyundai / KIA er vel allerede i gang med tilbakekalling av sine biler som har LG moduler. BMW har vært igjennom noe med X5 hybrid.

Aner en stor skandale her, om det faktisk er feil på ukjent antall moduler

Se artikkelen her:

https://arstechnica.com/cars/2021/08/gm-throws-lg-under-the-bus-as-chevy-bolt-production-pauses-amid-recall/

EDIT

Ser ut som de leverer til FORD, volkswagen group og Tesla (annen type batteri)

Endret av bzzlink
Hvem de leverer til
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Kajac said:

Det er vel ingen som kan garantere for feilfrie batterier. Dette høres bare ut som om GM trenger noen å skylde på.

Og Hyundai / KIA trenger noen å skylde på også, eller er det batteristyringen hos de som feiler og ikke batteriene?

 

"Documents filed by GM and Hyundai with the U.S. safety regulator show how the two automakers separately identified the same cause of battery fires in their newest electric vehicles, tracing them to similar manufacturing defects in battery cells made at at least two plants operated by a unit of LG Chem"

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/cells-gm-hyundai-ev-battery-fires-linked-several-lg-plants-2021-08-27/

Endret av bzzlink
La til artikkel fra reuters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro produsentene har en tålig god beregning på hvor mange celler som blir defekte og oppgir dette til de som kjøper.

Og hvis f.eks. GM da beregner x antall tilbakekallinger/reklamasjoner og plutselig får 10x i stedet så skjønner jeg de reagerer.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Kajac said:

Jeg sier ikke at det ikke er feil på batteriene, det vet vi vel at det er. Men tror ingen kan lage batterier som er garantert feilfri. Det viktigste her er jo at de berørte får nye batterier, eller i hvert fall battericeller der det finnes defekter.

Hvis dette gjelder biler fra Hyundai, KIA, Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda, Ford, GM så blir det jo litt å gjøre. 

Det GM sier er at feilen i produksjonen ikke er funnet, slik at de har ikke noen batterier å bytte til, fordi det er samme feil på de som produseres idag.

Jeg vil også tippe at det er en viss størrelse på dette problemet,. Hyundai kaller ikke tilbake alle de 140.000 elbilene de har solgt frivillig.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
41 minutes ago, sedsberg said:

Vil tro produsentene har en tålig god beregning på hvor mange celler som blir defekte og oppgir dette til de som kjøper.

Og hvis f.eks. GM da beregner x antall tilbakekallinger/reklamasjoner og plutselig får 10x i stedet så skjønner jeg de reagerer.

GM og Hyundai tilbakekaller ALLE bilene de har solgt som har de batterimodulene. Det er ikke snakk om noe feilrate som har gått opp litt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg vil også tippe at det er en viss størrelse på dette problemet,. Hyundai kaller ikke tilbake alle de 140.000 elbilene de har solgt frivillig.

De tilbakekaller ikke alle elbilene de har solgt. De tilbakekaller dem som har battericellen produsert på en gitt batterifabrikk i et gitt tidsrom. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

De tilbakekaller ikke alle elbilene de har solgt. De tilbakekaller dem som har battericellen produsert på en gitt batterifabrikk i et gitt tidsrom. 

Okei da, men den store majoriteten av det de har solgt av biler med batterier. Men alle Hyundai Kona ser det ut til.

"That was until the company had to give in this February when Korean media reported Hyundai was replacing the entire batteries of all 77,000 Kona Electric vehicles worldwide. These account for nearly 70% of the 111,000 units sold over the past three years in Hyundai’s major markets of Europe, the US and South Korea. A few days later, on 25 February, the manufacturer extended the recall to include not only the Kona Electric but also the Ioniq Electric and some Elec City e-bus units at the cost of $900 million following fires in 15 Kona EVs."

https://www.electrive.com/2021/04/07/kona-ev-owners-find-hyundai-mishandling-recall/

 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, AL123 said:

Nåvel, er de cellene som brukes i Bolt fremdeles i produksjon? De fleste bilene utenom Bolt og Kona bruker vel LGs nyere 712 celler, ikke 622?

Står også at de tilbake kaller Ioniq?

La oss håpe de finner feilen kjapt.
Og at de rundt 13000 Kona og Ampera eiere i Norge følger retningslinjene, slik at de ikke brenner ned noen hus med sovende mennesker i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/1/2021 at 10:53 AM, sedsberg said:

Vil tro produsentene har en tålig god beregning på hvor mange celler som blir defekte og oppgir dette til de som kjøper.

Og hvis f.eks. GM da beregner x antall tilbakekallinger/reklamasjoner og plutselig får 10x i stedet så skjønner jeg de reagerer.

0 DPPM er et helt alminnelig krav i automotive (DPPM = Defect Part Pr Million). Det betyr ikke at man ute om man har en defekt, men det betyr man må kunne vise og gjennomføre en aksjonsplan for å elliminere defekter man finner slik at samme defekt ikke kan forekomme en gang til. Kommer du til en Auto-OEM/tier-1 med en komponent med forventning om 100 DPPM så vil de seriøse be deg fikse prosessen din før du blir designet inn.

Tatt i betraktning hva konsekvensen er her ved en defekt så er det ikke noe alternativ å bare akseptere noen feil.

Lenke til kommentar
On 9/8/2021 at 1:14 PM, sedsberg said:

Målet (kravet) er nok 100%. Men jeg tror ikke ett sekund på at produsenter og leverandører regner med 0 feil.

I produksjon? Nei. Det er derfor man gjør testing etter produksjon. Finner man en test-escape (I.e. en feil som ikke ble avdekket av testing) må man gjøre tiltak for å hindre slike i fremtiden.

0DPPM er kravet selv om man jo vet at feil kan skje og alle feilmodi kanskje ikke er kjent.

I automotive er det forøvrig vanlig at det er subkomponentleverandøren som er ansvarlig for kostnader knyttet til en recall, så det er en vesentlig motivasjon til stede for å ikke slippe gjennom feil.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...