Gå til innhold

Testing av kokt PC.

Anbefalte innlegg

Min gode gamle traver la inn årene med en rar rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr lyd som ble lavere og lavere. det ser ut som om 7 av kondensatorene på hk har gått lekk, disse står i nærheten av PCI og AGP slot`ene mine, det er noe rart brunt på toppen av dem.

Hvordan kan jeg teste komponentene i maskinen for å finne ut hva som virker og hva som er ødelagt uten å ødelegge flere koponenter?? Skjermkortet var dødt, men det kan jo være pga at det ikke får strøm fra HK, men det KAN jo også være skjermkortet som har overbelastet HK etter en feil eller lignende??

Hardware:

MSI 6330

POV gf4ti4200xp

athlon 1000

512Mb twinmos SDR

netgear f301 NIC

aopen kab med 250w

creative live 1024

Plextor 12-10-40

aopen 1040 DVD

samsung spinpoint 160GB, 8MB

IBM 40GB

sony 1,44

Takker for hjelp.......... :yes::yes::yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jo versert en velkjent sak om defekte kondensatorer, les f.eks. her:

http://www.geek.com/news/geeknews/2003Feb/...30207018535.htm

Hvis det bare er dårlige kondensatorer så kan de byttes relativt enkelt, forutsatt at elektrolytten ikke har gjort skade på HK.

Hva du kan teste og hvordan avhenger helt av hva man har tilgjengelig av annet utstyr for å teste på. Generellt sett er det liten fare med å teste komponenter som ikke har synlig skade.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke mulig å garantere at det ikke skjer, men jeg vil anta at sannsynligheten er så liten at man kan ta sjangsen. Alternativet er jo å bare hive skjermkortet for sikkerhets skyld?

Hvorfor skulle du forresten mistenke skjermkortet? Ikke sikkert det har noe med de kondensatorene å gjøre, det kan være de for strømforsyning til CPU?

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Jodda...... Jeg kjenner til det der, men spørsmålet var om jeg kunne gjøre dette uten å ødelegge HK til kompis, hvis Skjermkortet har kortsluttet og trekker en zillion ampère, så må jeg kjøpe TO nye HK. Capice?

Lenke til kommentar

Vel, da begynner testingen, og hvis noe mer går i stykker, ja da fordeler jeg regningen på alle som ikke har svart meg.... Hmmm, det skulle bli ca 3 øre på alle her inne det, billig ikke sant? regning ligger i en postkasse nær deg. :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...