9UAHR1KO Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Tekna-presidenten: Frykter forgubbing i oljebransjen [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Er man 50 så har man i utgangspunktet 17 yrkesaktive år igjen. Hvis det utgjør 1/3 så må jo de under 50 utgjøre 2/3. Hvis alderen deres er jevnt fordelt fra 16 til 49 så skulle det bli helt flat aldersfordeling fra 16 til 67 år. Med andre ord ser jeg ikke problemet ut fra de tallene som presenteres. Det virker som en sunn og god aldersfordeling. Det virker bare som en uggen insinuasjon om at de mest erfarne er mindre ønsket enn de yngre. Hvis problemet er at enkeltpersoner har uvanlig lav produktivitet så er det et tema for medarbeidersamtaler og ikke en generell eller politisert debatt i TU. 3 1 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Det stemmer jo ikke at en som er 50-67 år i snitt har 17 år igjen. Dersom snittet i gruppen er 57 år og 63 år ved avgang betyr det at gjennomsnittlig 6 år igjen. Det betyr forgubbing. Salgsmetoden olje og gass industrien bruker ovenfor unge kandidater er håpløst manipulerende. Hvorfor skal en gå inn i en skitten industri for å få den industrien til å bli grønn? Det blir uanstt en kamp mot vindmøller. Hvorfor ikke heller ikke gjøre det skikkelig og gå inn i en ren industri og bygge den opp fra bunnen av? Da behøver ikke ungdommen lure på hvorfor en jobber direkte mot vitenskapens klare anbefalinger og sine barns levegrunnlag. 7 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 (endret) 2 hours ago, Simen1 said: Er man 50 så har man i utgangspunktet 17 yrkesaktive år igjen. Hvis det utgjør 1/3 så må jo de under 50 utgjøre 2/3. Hvis alderen deres er jevnt fordelt fra 16 til 49 så skulle det bli helt flat aldersfordeling fra 16 til 67 år. Med andre ord ser jeg ikke problemet ut fra de tallene som presenteres. Det virker som en sunn og god aldersfordeling. Det virker bare som en uggen insinuasjon om at de mest erfarne er mindre ønsket enn de yngre. Hvis problemet er at enkeltpersoner har uvanlig lav produktivitet så er det et tema for medarbeidersamtaler og ikke en generell eller politisert debatt i TU. I en stilling jeg fikk når jeg var 44 år kom jeg ved en feil i systemet over linker til dokumenter rundt vurdering av meg som kandidat. Det som stod mest frem som et siste inspill var "Blir det ikke litt mange gamle gubber her da?". Dette fra en kar som var eldre enn meg. Aldersdiskriminering lever i beste velgående i norsk arbeidsliv. Jeg fikk stillingen blant ganske mange kandidater og av de 10 siste ble noen av de yngre funnet for lett kompetansemessig. Likevel stod det med alderen som et punkt de måtte gå noen runder på. Dette var også en senior stilling. Jeg forstår at man ønsker å ha ansatte i alle aldersgrupper da det er mange fordeler med det men i avdelingen jeg begynte var vel gjennomsnittsalderen blant ikke-ledere ca. 35. Endret 31. august 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Mutant_100 skrev (1 time siden): Det stemmer jo ikke at en som er 50-67 år i snitt har 17 år igjen. Dersom snittet i gruppen er 57 år og 63 år ved avgang betyr det at gjennomsnittlig 6 år igjen. Det betyr forgubbing. Noen slutter før 67, andre etter. Jeg tror det er urealistisk lavt å anta et gjennomsnitt på 63 år ved pensjonering. Jeg tror 67 er mer realistisk. Er man 50 så har man altså 17 yrkesaktive år igjen. Er man 57 har man 10 år igjen og er man 60 så har man 7 år igjen. I gjennomsnitt. Hvis det er like mange som er 50, som 51, som ... 67 så er det jevn aldersfordeling fra 50 til 67. Dersom det er like mange som er 49, 48 ... 16 så er det helt jevn aldersfordeling i hele alderspekteret. Fortsetter man slik i årene fremover med like mye rekruttering i den yngste enden av spekteret som pensjonering i den eldste delen så fortsetter man å ha jevn aldersfordeling. Jeg ser fortsatt ikke problemet. Kun uggene hint om at de mest erfarne er mindre verdt på arbeidsmarkedet. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Theo343 skrev (1 time siden): Aldersdiskriminering lever i beste velgående i norsk arbeidsliv. Jeg fikk stillingen blant ganske mange kandidater og av de 10 siste ble noen av de yngre funnet for lett kompetansemessig. Likevel stod det med alderen som et punkt de måtte gå noen runder på. Dette var også en senior stilling. Jeg fikk nylig vite at ei jeg kjenner satte krav til å få bestemme stillingstittel selv når hun ble ansatt. Etter 2 år i arbeidslivet etter et langt studie kunne kun altså smykke seg med tittelen seniorutvikler. Det høres ikke rett ut for en som akkurat har fyllt 27 år. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 28 minutes ago, Simen1 said: Jeg fikk nylig vite at ei jeg kjenner satte krav til å få bestemme stillingstittel selv når hun ble ansatt. Etter 2 år i arbeidslivet etter et langt studie kunne kun altså smykke seg med tittelen seniorutvikler. Det høres ikke rett ut for en som akkurat har fyllt 27 år. Det er godt man blir rundere i kantene med åra og kan se på det med et glimt i øyet. 1 Lenke til kommentar
OPLQC90R Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Hvorfor ikke la de innen oljebransjen som nærmer seg pensjonsalderen bli en del av undervisningspersonalet i skoler som driver opplæring i havvind? Mye av kunnskapene er nyttige også på dette området. Det å la de unge først gå inn i oljebransjen og så ta med seg kunnskapene derfra til havvind, er å gå over bekken etter vann. 1 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Folk i oljebransjen jobber i hovedsak for pengene, ikke for gleden ved en samfunnsnyttig virksomhet. Det betyr at de tar førtidspensjon eller pakke når de kan. Men pakker blir det vel mindre av fremover. Som det vises i grafen på toppen er det nesten ingen fra 65-69 som jobber. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Mener å ha lest at gjennomsnittsalder er 25-26 år for debut i yrkeslivet nå for tiden. Og man pensjonerer seg ved 63-64. Da høres det ikke ut som det er forgubbing om 1/3 er 50 eller mer. Så er det et problem med den høye alderen for yrkesdebut, som antagelig er minst 5 år senere enn det som var vanlig for 60 år siden. Det er dette myndighetene mener de skal kompensere med å be folk jobbe til de er 70. Det tror je blir en fiasko, men å sørge for at 16-åringer som ønsker det kan ha mulighet til å begynne i lære ville vært en suksessoppskrift! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå