bak_gardina Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Bakgrunnshistorie: Jeg - med mange andre, søkte meg til en fagskole for to år siden. På hjemmesiden til skolen sto det da at etter to år kunne man søke seg inn og ta bachelor på universitetet til samme institusjon. Samme nettside var også oversatt til engelsk, da sto det at man kunne ta en "two year top up", - altså, søke seg direkte inn på andreåret. Det har også stått på samme side, men på et annet (relevant) kurs at man kan søke seg direkte inn på andreåret til universitetet. På et tidspunkt endret skolen reglene, og vi som var studenter på fagskolen ble informert om dette i april i år. Da var den nye endringen at dersom vi skulle søke oss videre til bachelorutdanningen, måtte vi startet på førsteåret på bachelor igjen. Vi fikk dog akkreditert 4 fag fra fagskolen som også medførte en redusert studentavgift på 52.500 kroner. Dette fører til at vi som begynner i august, må ta noen uker utdanning, får pause i noen uker, noen uker utdanning, pause i noen uker osv osv. Det er totalt 4 fag vi må ta førsteåret (3 av de som vi alt tok på fagskolen). Vi tok så kontakt med rektor på fagskolen, og etter mange runder med møter, løgner og mail med rektor på fagskolen og universitetet, samt møte med studierådgiver på universitetet, kom vi frem til en avtale den 20 juli. Da ble jeg oppringt av rektor som indirekte innrømmet villedende markedsføring, og tilbød oss følgende avtaler: 1: Vi MÅTTE ta de fire ekstra fra førsteåret, men vi kunne starte direkte på andreåret og ta disse fagene på siden. Det ville bli hardt, men dersom det var et ønske så kunne skolen sette inn ekstra ressurser. 2: Vi slapp å betale for de 4 fagene på førsteåret, som førte til at førsteåret ville være gratis. Noen av oss valgte å takke ja til tilbudet, signerte kontrakten og startet i august. En ordinær elev betaler følgende 90 000 kroner per studieår, eller 45 000 per semester. Vår avtale ble: 1 år: 90 000 - 52.500 = 37.500. Så skulle vi slippe å betale for disse fagene = 0 kroner 2 år: 90. 000 3 år: 90 000 Totalt: 180 000 Dag to inn i skoleåret møtte de som hadde planer om å starte på andreåret på motstand: Det fikk de ikke gjøre allikevel, da professor/studieleder mente studiemengden ville være for tung, uten å ha kunnskap om elevene på forhånd. (Jeg som kjenner mine medstudenter vet at de er ekstremt dyktige på fagene de måtte ta igjen. De har toppkarakterer og hadde klart andreåret som en lek). Denne endringen medførte at disse studentene trakk seg fra utdanningsløpet. Da dette ble tatt opp med rektor fikk vi en tilbakemelding på at dette var det professoren som bestemte. M.a.o, avtalen vi hadde forhandlet frem ble plutselig ugyldig. En uke senere får vi denne beskjeden fra rektor: Sitat Som avtalt bekrefter jeg at du og gruppen studenter fra fagskolen dette gjelder og som begynner sitt bachelorstudie hos oss kun vil betale for 2 år, mot 3 år som er vanlig. Dere skal kun betale for år 1 og 2, det siste året er gratis, dette skal dere ikke motta faktura for. For at vi da skal dra nytte av tilbudet fra skolen har de endret det til det tredje året, og vi er da "bundet" til skolen. Da er det endret igjen, og det ser derfor slik ut: 1 år: 90 000 - 52.500 = 37.500 2 år: 90. 000 3 år: Gratis Totalt: 127.500 Flott, tenker vi! Det kompenserer for villedende markedsføring, at vi binder oss til skolen i 3 år, at vi ikke kan ta fulltidsjobb på førsteåret, dødtid på førsteåret osv osv. På dette tidspunktet skal jeg til å gå inn og sjekke fakturaen for førsteåret som skal være 37.500 kroner. Der står det nå at førsteåret plutselig koster 90 000 kroner. Jeg sender en mail til administrasjon og ber dem rette oppi dette, og viser samtidig til at det er inngått avtale om at vi ikke skal betale for det første året, i tillegg til at de nå ber oss betale for fag vi har blitt akkredittert for. Jeg mottar så svar tilbake: Sitat Som avtalt med rektor så betaler dere for 1. og 2. året, men får 3. gratis. Da 3. året er gratis så gis det ikke ytterlige reduksjoner for 1. og 2. året . Jeg ga dem ny frist til i går, der jeg igjen viste til brevet som viser akkreditering av førsteåret og ba dem rette opp i faktura innen i går, uten hell. Så nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Nå har de endret på avtalen så mange ganger og vist at de på ingen måte er en skole vi kan stole på. Hva om vi betaler fullt for førsteåret nå, og rektor ombestemmer seg igjen når tredjeåret kommer? Hva med alle studentene som trodde de skulle begynne direkte på andreåret, men må gi seg her og har to år med skolegang de ikke får fullført? Hvor er kompensasjonen deres? Hva er rettighetene våres? Er det en plass vi kan få hjelp, noe vi kan gjøre, noe vi ikke har tenkt på? Det skal nevnes at vi har gått til media, og vi har snakket med en advokat. Problemet vårt er at vi er alle studenter med "studentinntekter". Noen av oss lever under fattigdomsgrensen, andre får omskolering fra NAV. Noen av oss er voksne og godt etablerte, andre er unge. Vi har alle forskjellige historier og skjebner. Vi føler oss lite verdisatt som studenter, og føler at vi kjemper mot Goliat i denne saken. Setter pris på feedback Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå