BadCat Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 (endret) Nei, da får man straffeskatt. Samlet 60% pisk på pung. Endret 13. september 2021 av BadCat Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 HDTV skrev (36 minutter siden): Unntaket er vel hvis man blir tatt for juks av noe slag....feks er 100% ufør og driver å jobber svart. Du kan fint jobbe 100% og være 100% ufør. Mange gjør det. Fordi mange som er syke, fungerer bra i perioder i livet - ofte kan disse periodene vare i flere år om gangen. Blant annet folk med min diagnose. Så det å være ufør betyr ikke automatisk at man helt er ute av stand til å arbeide. Mange uføre har deltidsjobber. Derimot plikter man til å innrapportere utført arbeid til NAV - slik at uføretrygden blir avkortet. Svart arbeid vil derfor gå under skatteunndragelse og manglende innrapportering til NAV - under trygdebedrageri. Det trenger ikke bety at man minster uføretrygden sin. I 2019 kom det et forslag fra regjeringen om å stramme inn reglene for den type misbruk; slik at man potensielt kan miste uføretrygden ved blant annet svart arbeid eller annet misbruk. Resultatet av høringen er jeg ikke kjent med. Høringsnotatet kan leses her: https://www.regjeringen.no/contentassets/0e4d0aa0e2f24fcd98862878e474e04c/horingsnotat-220119.pdf - Men jeg tror det skal nokså mye til. En uføretrygd er et ekstremt bra sikkerhetsnett for alle innbygger i Norge. Derfor mener jeg innstendig at man bør betale sin skatt og følge reglene man er forpliktet til - av respekt til samfunnet for øvrig. Å misbruke en slik ordning er vel kanskje noe av det drøyeste jeg kan tenke meg; som et hån mot velferdsstaten. En ting er skatteunndragelse - da holder man tilbake penger. Men ved å misbruke trygdeordninger holder man ikke bare tilbake penger; man stjeler penger i tillegg. Slikt bør straffes med fengsel - noe det også gjør. Men straffene for slike bedrageri er alt for lavt her til lands. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 BadCat skrev (På 9.9.2021 den 14.47): Støtte til tannbehandling kommer til å dekke billigste alternativ. Da er man omtrent like langt. Ikke for de med minst ressurser, de vil nyte godt av en slik løsning. Og dermed kanskje også samfunnet som helhet på sikt, uten at jeg har sett noen utredninger på dette enda. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 Kron skrev (På 9.9.2021 den 11.15): Helt uenig med deg der. Om Ap hadde gått til valg på ett helt spesifikt tallgrunnlag ville det ha vært problematisk av mange grunner. Den første grunnen er at dette ikke ville vært noe de kunne ha levert på, fordi dette ville ha endret seg i budsjettforhandlinger med de partnerne de trenger. Og da ville de fort ha blitt anklaget for å ha brutt løfter. Dette er noe alle partier er veldig forsiktige med av akkurat denne grunn. Er det problematisk å tallfeste «dette er budsjettet vi vil gå for dersom vi får rent flertall. Hvis vi får mindretall så vil vi kompromisse med andre partier for å komme nærmest mulig disse tallene»? -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå