Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bivirkninger rett etter andre dose?

Gjest Slettet-wFhaDMwa

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-wFhaDMwa

Hei!

Jeg tok Moderna andre dose i dag kl 14:50, og satt 30 min for å se om jeg fikk allergisk reaksjon eller ei. Gjorde ikke det og så etter jeg gikk begynte jeg å kjenne det litt sånn stramt i brystet, og ish-uregelmessig hjerteslag. Kjæresten mente at jo mer man tenker på det jo verre blir det, så tenkte det var litt angst siden jeg har engstet meg litt over dose to (vet det er latterlig).

Men leste at symptom på inflamasjon i hjertet er nettopp stramt i brystet og litt uregelmessig hjerteslag. Men av de artiklene jeg har funnet ser det ut som det ikke kommer før dagene etterpå - ikke selve dagen. Kan det stemme? Er det dumt om jeg tok en telefon til fastlegen etter stengetid og spurte om det er normalt å føle litt press på brystet rett etter vaksinen? Er jeg en liten feiging nå? 😛 

Tusen takk på forhånd for forhåpentligvis beroligende svar :)

Hilsen ung mann

Endret av Slettet-wFhaDMwa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betennelse i hjertet kan forekomme etter koronavaksinasjon, men det er sjeldent, og det er dessuten mildt og forbigående for de få de skulle angå, så mest sannsynligvis går dette bra.  Dette betyr likevel at uavklarte symptomer fra hjertet ikke skal overses, du bør enten ringe legekontoret i åpningstiden imorgen (spesielt om det ikke gir seg til imorgen) eller ringe legevakten om du føler at det forverrer seg, det vil si økte symptomer og andre symptomer i tillegg, svimmelhet, besvimelse osv. Det er viktig å rapportere evt. bivirkninger man mener å ha hatt. 

Muskulære smerter i brystet, kan gi smerter som kan føles som "vondt i hjertet". Ekstraslag er ikke uvanlig blant friske mennesker, men det det kan være greit å sjekke opp om det ledsages av andre symptomer eller forekommer hyppig. Hvis symptomer skyldes angst, så vil det å fokusere på noe annet, eller gjøre beroligende pusteøvelser, gjerne få symptomene til å forsvinne. 

Veldig mange kjenner litt ekstra på symptomer og engster seg, både relatert til korona og vaksinasjon, så det bør du ikke føle deg ille og alene om. Jeg synes ikke du er feig, jeg synes du er veldig flink som tok vaksinen selv om du var litt bekymret i forkant. Du lot ikke angsten/engstelsen overstyre et fornuftig valg, du gjennomførte vaksinasjonen fint, så dette skal du gi selv cred for. 

Hurra forresten! Du er  fullvaksinert nå og har gjort et viktig og fint valg for deg selv og andre, og forhåpentligvis har du en fin og frisk(ere) høst i vente! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...