Gå til innhold

Før var Tesla essensiell for den norske elbilparken. Nå er de krydder i statistikken


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Og det er nettopp dette som bør bekymre de store. Det er knallsterkt av Tesla å lever så høye tall at de går forbi alle bortsett fra VW, foreløpig.

Hæ? Hvor får du dette fra? Det er jo helt feil.

Det er helt omvendt. Tesla hadde elbil-markedet for seg selv og de store pluss mange nye(Se Kina og BYD etc) er i ferd med å ta igjen Tesla. De er på vei til å bli nok en elbilprodusent.

Som artikkelen nevner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, uname -i said:

Hæ? Hvor får du dette fra? Det er jo helt feil.

Det er helt omvendt. Tesla hadde elbil-markedet for seg selv og de store pluss mange nye(Se Kina og BYD etc) er i ferd med å ta igjen Tesla. De er på vei til å bli nok en elbilprodusent.

Som artikkelen nevner.

Det er i beste fall en forenkling. Ser man på 2018 og tidligere var vel ikke Tesla på topp tre i Europa. Det ble solgt mange flere Zoe, Leaf, osv.

Tesla har stagnert fra 2019 i Europa, mens VW og andre har vokst. Men det er nok like før Tesla gjør ett nytt hopp, med Model Y og fabrikken i Berlin.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (25 minutter siden):

Hæ? Hvor får du dette fra? Det er jo helt feil.

Det er helt omvendt. Tesla hadde elbil-markedet for seg selv og de store pluss mange nye(Se Kina og BYD etc) er i ferd med å ta igjen Tesla. De er på vei til å bli nok en elbilprodusent.

Som artikkelen nevner.

Sjekket du i det hele tatt linken til @Trestein? Den viser at Tesla var størst i ett eneste år, 2019, da TM3 kom. Før de var de "slått" av bl.a. Nissan og Renault.

VW, som en av verdens aller største produsenter klarer å seile forbi, bør vel egentlig ikke overraske noen, når de først og fremst fokuserer på leveringer innad i EU/EØS-området. Da vil nok tall for totale leveranser i verden, bli mer spennende å følge med på.

Men, VW bør likevel være størst, gitt sin størrelse som bilprodusent. Men siden mål på antall elbiler produsert er godt lavere enn Tesla sine, så blir nok større. Med mindre VW igjen endrer målsetninger, og ramper opp produksjonen kraftigere. Og, gitt salgstallene også nedover i Europa nå, så forventer jeg en slik ramp-up...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Men det er nok like før Tesla gjør ett nytt hopp, med Model Y og fabrikken i Berlin.

Vil nok være rimelig kortvarig. Jeg forstår ikke hvorfor en komplett ny fabrikk skal iverksette produksjonen av 2 år gamle biler. Det der skalerer ekstremt dårlig. De må bevise at produksjonslinjer av TMY enkelt kan justeres til noe annet, og nytt - hvis ikke kommer dette med høy risiko. 

Det å kjøre større og større risk uten markedsanalyser for behovet vil før eller siden smelle. Plutselig får man Brandenburg produksjon som må eksportere biler ut av EU slik Kina må drive å kødde med nå, slik at ny fabrikk i større grad overtar gammelt og utdaterte linjer for TMY fra andre områder i hovedsak. 

Ny fabrikk burde stått klar til å produsere ei komplett ny bil, på ei modulær platform som lett skalerer videre for å redusere risiko. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den dagen Tesla ikke lenger selger best har Musk oppnådd målet med lanseringen av Tesla... Den dagen er ikke lenger Tesla lenger like interessant for Musk som elbil...

Det er ikke uten grunn Musk har valgt å legge alle Teslas patenter hele veien, det er ikke uten grunn at Tesla ønsket å samarbeide om utbygging av ladestasjoner. Det er ikke uten grunn at Tesla åpner ladeinfrastrukturen for andre merker. Osv. 

Tesla har i praksis, med god hjelp av Norge, endret persontransport på verdensbasis. Nå vil selvkjørende biler være fokuset, noe som allerede har vært tydelig en god stund.

En trend som også er i ferd med å plukkes opp bredere i bransjen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snowleopard said:

VW, som en av verdens aller største produsenter klarer å seile forbi, bør vel egentlig ikke overraske noen, når de først og fremst fokuserer på leveringer innad i EU/EØS-området. Da vil nok tall for totale leveranser i verden, bli mer spennende å følge med på.

Nå spekuleres det dog på om VW manipulerer salgstallene via salg til egne selskaper og organisasjon, blant annet vw's leiebilfirma samt at det visstnok står unormalt mange el vw hos forhandlere som ikke er solgt til kunde. Men de teller på statistikken til vw fordi bilene ute av fabrikken og forhandlere har overtatt dem. 

Har ikke reflektert stort over akkurat dette, fordi andre bilprodusenter har jo også forhandler nettverk. Og med mindre vw har gjort unormale disposisjoner i leiebilfirmaet så byttes jo leiebiler ut nå og da hos alle bilutleiere. Så godt mulig disse spekulasjonene bare er støy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Nå spekuleres det dog på om VW manipulerer salgstallene via salg til egne selskaper og organisasjon, blant annet vw's leiebilfirma samt at det visstnok står unormalt mange el vw hos forhandlere som ikke er solgt til kunde. Men de teller på statistikken til vw fordi bilene ute av fabrikken og forhandlere har overtatt dem. 

Har ikke reflektert stort over akkurat dette, fordi andre bilprodusenter har jo også forhandler nettverk. Og med mindre vw har gjort unormale disposisjoner i leiebilfirmaet så byttes jo leiebiler ut nå og da hos alle bilutleiere. Så godt mulig disse spekulasjonene bare er støy.

Er klar over denne. Flere av bilene er satt av til egen (intern) bruk, noe som er en mulig forklaring, men svært sannsynlig en "liten" fordreining av sannheten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus said:

Jeg forstår ikke hvorfor en komplett ny fabrikk skal iverksette produksjonen av 2 år gamle biler. Det der skalerer ekstremt dårlig. De må bevise at produksjonslinjer av TMY enkelt kan justeres til noe annet, og nytt - hvis ikke kommer dette med høy risiko. 

Kan si meg delvis enig, men bare delvis. For Tesla satser jo uten tvil på at det skal bli volumsalg i Europa av TMY. Og slår det til så er det jo langt mer fornuftig å produsere bilene på kontinentet ennå å få bilene shippet over fra Kina eller Usa. At de også starter opp i Berlin med bedre utstyr lover godt. Bedra lakk kvalitet sies det. Og det å ha en fabrikk i Tyskland kan jo vise seg å bidra til å øke folks opplevelse av byggkvalitet på Tesla. Opprinnelig så skulle jo model Y fra Berlin bli den nye model Y. Med de nye og større 4680 cellene og giga cast rundt baut. Det virker vel som ting ikke går helt som planlagt med de nye 4680 cellene? Mtp på at Berlin har backup linje med 2170 celler samt at Plaid + ble kansellert og Cybertruck forsinket til 2022 levering i Q4 med volumproduksjon først i 2023. Og Semi'n hører man jo nesten ikke noe om. Tross at konkurrentene har lansert elektriske versjoner av lastebiler og trekkere. Dog uten superlang rekkevidde og ment for lokal distribusjon, men konkurrentene er på ballen alt. Så Tesla må finne ut av problemene på 4680 cellene raskest mulig slik at både Semi, Cyber og Roadster kommer, samt at volumbilen Y fra Berlin også får de nye cellene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (50 minutter siden):

Den dagen Tesla ikke lenger selger best har Musk oppnådd målet med lanseringen av Tesla... Den dagen er ikke lenger Tesla lenger like interessant for Musk som elbil...

Det er ikke uten grunn Musk har valgt å legge alle Teslas patenter hele veien, det er ikke uten grunn at Tesla ønsket å samarbeide om utbygging av ladestasjoner. Det er ikke uten grunn at Tesla åpner ladeinfrastrukturen for andre merker. Osv. 

Her var det mange myter. Alle spunnet rundt en eller annen vrangforestilling om at Musks førsteprioritet er noe annet enn Elon Musk.

Om at Musk "ønsker" at alle andre produsenter skal begynnne med elbiler. Var visst sånn at han ikke ønsket at andre skulle begynne med elbiler. Naturlig, for hvem ønsker konkurranse og bortfall av milliarder på milliarder i subsidier?

Sitat

But Musk has often claimed to be willing to share Tesla’s technology with other companies, and in reality, we’ve spoken to CEOs of major car companies who tell us that, when they approached Tesla, they were basically blown off — and in fact, were told by Musk himself that: Why would you want to spend all this money making an electric car when, for considerably less money, you can buy all these regulatory credits from us that would exempt your need to make such cars, and would save you a lot of money?

 

Når det gjelder patentene så er ikke de "åpne" i det hele tatt. 

Superladingmyten hvor Tesla liksom skal ha invitert andre til å bli med på deres proprietære ladenettverk:
 

Sitat

Musk is promised, for years, that he’ll share that with other car makers; they just have to ask and work out a licensing arrangement with him. But strangely, that’s never happened. There’s not a single carmaker who gets to use their charging network. Former Tesla employees have told me that, when they were approached by other companies to do it, that Tesla actually had no interest. One person told me that they were in the room when companies asked, and Tesla sort of changed the subject, and when they’d get back in touch to pursue it, [Tesla] wouldn’t respond to them.

https://www.marketplace.org/2021/08/27/does-tesla-actually-want-competitors-to-make-electric-cars/

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

Kan si meg delvis enig, men bare delvis. For Tesla satser jo uten tvil på at det skal bli volumsalg i Europa av TMY. Og slår det til så er det jo langt mer fornuftig å produsere bilene på kontinentet ennå å få bilene shippet over fra Kina eller Usa. At de også starter opp i Berlin med bedre utstyr lover godt. Bedra lakk kvalitet sies det. Og det å ha en fabrikk i Tyskland kan jo vise seg å bidra til å øke folks opplevelse av byggkvalitet på Tesla. Opprinnelig så skulle jo model Y fra Berlin bli den nye model Y. Med de nye og større 4680 cellene og giga cast rundt baut. Det virker vel som ting ikke går helt som planlagt med de nye 4680 cellene? Mtp på at Berlin har backup linje med 2170 celler samt at Plaid + ble kansellert og Cybertruck forsinket til 2022 levering i Q4 med volumproduksjon først i 2023. Og Semi'n hører man jo nesten ikke noe om. Tross at konkurrentene har lansert elektriske versjoner av lastebiler og trekkere. Dog uten superlang rekkevidde og ment for lokal distribusjon, men konkurrentene er på ballen alt. Så Tesla må finne ut av problemene på 4680 cellene raskest mulig slik at både Semi, Cyber og Roadster kommer, samt at volumbilen Y fra Berlin også får de nye cellene. 

Du bekrefter litt av det jeg sier. Brandenburg i hovedsak vil kun overta produksjonskapasitet andre steder. Hvem vil kjøpe ei Fremont eller Kina TMY om/hvis Brandenburg versjonen er bedre?

Er det ikke interessant for både investorer og ikke minst ansatte å vite hva de skal gjøre ved eksisterende TMY produksjonslinjer? Eller er det noen som forventer at eksisterende linjer skal eksistere sammen med ny? Hvorfor, når nå 2170 pakke-assembly skal foregå ved Brandenburg i tillegg? Det betyr jo at de åpenbart tenker og håper at LR og SR kan eksistere der? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, oophus said:

Du bekrefter litt av det jeg sier. Brandenburg i hovedsak vil kun overta produksjonskapasitet andre steder. Hvem vil kjøpe ei Fremont eller Kina TMY om/hvis Brandenburg versjonen er bedre?

Er det ikke interessant for både investorer og ikke minst ansatte å vite hva de skal gjøre ved eksisterende TMY produksjonslinjer? Eller er det noen som forventer at eksisterende linjer skal eksistere sammen med ny? Hvorfor, når nå 2170 pakke-assembly skal foregå ved Brandenburg i tillegg? Det betyr jo at de åpenbart tenker og håper at LR og SR kan eksistere der? 

Vel vi får jo håpe at dersom det viser seg at lakken fra Berlin holder langt høyere kvalitet så rulles det ut også på andre fabrikker. Det er nok mange som kan tenke seg en billigere versjon av Y, feks med kortere rekkevidde eller LFP cellene. Valget om LFP kan skydles ønsket om lavest mulig pris, lengst mulig levetid på cellene eller bare det å bruke så lite sjeldne metaller som mulig. LFP har jo en annen fordel, den lader raskere enn NCA versjonen. LFP kan lades til 100% hver gang uten å forkorte livssyklusen til cellene. Vekten er jo kanskje en liten ulempe iirc så er det snakk om 110 ish kilo ekstra vekt om en velger LFP, men kanskje er det egen godkjenning av LFP modellen slik at den ikke taper noe nyttelast i forhold til nca cellene?

Der LFP tidligere gjorde det merkbart dårligere enn nca var på vinterbruk. Men det sies at det er løst via OTA update. Så da må en spørre seg, velge en model y fra Kina feks med LFP om det er en mulighet. Da får du en bil med høy opplevd kvalitet på montering. Men du har også et battery med lengre livssyklus som lader raskere og som kan lades raskere til 100 fordi LFP ikke bremser ladehastigheten som nca gjør når det begynner å fylles opp. Vi vet altså med sikkerhet at Tesla fra Kina har god kvalitet og faktisk også et spennende LFP batteri. Er Kina Y et dårligere produkt? Vi vet jo ikke når Y fra Berlin kjem med 4680 celler. Det kan også hende at Berlin har litt smårusk i starten, før rutinene er på plass. Jeg var skeptisk til Kina Y selv, og har også gitt uttrykk for det i et par poster på forumet. Men utifra det jeg ser og hører så virker det som alt har en Kina Y meget fornøyde. Jeg vil vel faktisk si det slik nå, at for tiden så er Kina Y den beste Y'n. Om Berlin klarer å matche eller overstige Kina Y kan selvsagt skje og vil helt sikkert skje. Men hvor lang tid går før rutiner og QC er helt hundre? De som sitter på gjerdet bare bestill kina y, du får den helt uten venteperiode. Ennå biler igjen sies det. Løp og kjøp. 

Kvaliteten på Kina Tesla virker jo å stå godt over bilene produsert i USA ifølge de som har mottatt sin Kina Y allerede. 

De som heller betaler ekstra for "siste skrik" aka  4640 har kanskje bedre økonomi, ønsker max ytelse eller er nerds. Helt greit det også. Eller kanskje de bare ønsker en tyskprodusert Tesla. 

Hva Tesla planlegger fram i tid for produksjonslinjene i Berlin orker jeg ikke spekulere på, jeg tenker Tesla har nok en plan med det de gjør. Det meste virker jo som en del av 1 stor plan. Så det løser seg nok. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (14 minutter siden):

Hva Tesla planlegger fram i tid for produksjonslinjene i Berlin orker jeg ikke spekulere på, jeg tenker Tesla har nok en plan med det de gjør. Det meste virker jo som en del av 1 stor plan. Så det løser seg nok. 

Er litt det jeg er uenig i. Det virker som om de løper fremover mens de kikker i gulvet og ikke løfter hodet opp og får sett lengre fremover. Det er mye lovnader som dukker opp, som blir kastet til ansatte om at "det må dere løse", også planlegger man ut ifra disse løftene. Ref. 2170 søkaden ved Brandenburg når den stort sett var ferdig bygget. Dette vil altså være utstyr som må inn i en plantegning som ikke inkluderte dem i utgangspunktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 timer siden):

Her var det mange myter. Alle spunnet rundt en eller annen vrangforestilling om at Musks førsteprioritet er noe annet enn Elon Musk.

Om at Musk "ønsker" at alle andre produsenter skal begynnne med elbiler. Var visst sånn at han ikke ønsket at andre skulle begynne med elbiler. Naturlig, for hvem ønsker konkurranse og bortfall av milliarder på milliarder i subsidier?

 

Når det gjelder patentene så er ikke de "åpne" i det hele tatt. 

Superladingmyten hvor Tesla liksom skal ha invitert andre til å bli med på deres proprietære ladenettverk:
 

https://www.marketplace.org/2021/08/27/does-tesla-actually-want-competitors-to-make-electric-cars/

Ja, I følge kilder som hevder å kjenne kilder som hevder å ha kilder som har vært i et rom og har hørt påstanden. Informasjon som forøvrig kommer fra ukjente kilder i den etablerte bransjen, men så vidt jeg kan finne ut ikke er dokumentert noe sted.

Tror du ikke konkurrentene hadde brukt dette mot Tesla hvis de fikk sjansen? 

Når det gjelder lading så åpner Tesla for andre biler nå, men med fakturering av sluttbruker. Det er klart, det blir kanskje for lett for de andre produsentene at de nå skal kjøpe seg inn for å kunne argumenter for dette nettverket når det ikke var interessant tidligere. 

Det er vel også åpenbart at Musk ønsker å tjene penger på Tesla og drive selskapet videre. Men et elektrisk skifte har vært målet, og et generelt skifte i markedet har vært nødvendig for å lykkes på sikt.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Serpentbane said:

Det er vel også åpenbart at Musk ønsker å tjene penger på Tesla og drive selskapet videre. Men et elektrisk skifte har vært målet, og et generelt skifte i markedet har vært nødvendig for å lykkes på sikt.

Naturligvis må Tesla tjene penger, eller så blir målet til Musk og Tesla uoppnåelig. For selv Mr Musk har ikke bunnløse lommer. Men det at Tesla går i pluss betyr jo ikke at Tesla ikke har et overordnet mål. Regnskapstall i pluss hos Tesla er bare ennå et middel til å nå målet. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Nei. De gjør som generell økonomiske bautaer ellers  gjør. Det puttes til siden for å brukes til/mot forhandlinger senere. 

Naturligvis, fordi det passer til historien her...

Tror du en produsent går til Tesla og ber om patentene og får denne beskjeden, for så å vente i flere år før de på nytt går til Tesla og truer dem med å fortelle om dette hvis ikke ditt og datt? 

Sure.

Det er ikke sånn dette fungerer i det hele tatt. Ingen går til Tesla for å få patentene osv. Det fungerer sånn at Tesla eier patentene, men saksøker ikke andre bedrifter som bruker dem. 

Og dette er nedfelt i selve patentsøknaden, som er registrert og vedtatt. Altså er alt dette våset bare tull og tøys. 

Det er imidlertid an klausul. Hvis et firma ønsker å bruke Teslas patenter, så aksepterer også dette firma at Tesla kan bruke dette firmaets patenter uten vederlag. 

Men, det er klart, hva som står nedfelt i patentregitrerimgene er ikke riktig. Nei, da er nok han som kjenner en som kjenner en som kjenner en som var i et rom mer sannferdig... 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Tror du en produsent går til Tesla og ber om patentene og får denne beskjeden, for så å vente i flere år før de på nytt går til Tesla og truer dem med å fortelle om dette hvis ikke ditt og datt? 

Det var ikke snakk om å få patenter, det var (etter ryktene å dømme) GM som ville ha tilgang til SuC nettverket i NA markedet. Når man ser ladetilbudet som er der borte, så er da det forståelig og troverdig, eller? Til svar så lurte EM forferdelig på hvorfor de ville bruke penger på å få tilgang når de kunne betale miljø-kreditter istedenfor, og fortsette selge profitable biler. 

Om det er sant eller ikke vet man jo ikke. Man har kun den kilden som til nå ønsker å være anonym, dog med "bekreftelse" av skribenten som har hørt noe lignende tidligere. Man har jo i tillegg det faktum at ingen har fått tilgang til nettverket, så tenker du det er troverdig at ingen har pratet med Tesla om muligheten tidligere? 

Jeg tipper at Tesla som hadde stor vekst i markedet og tok markedsandeler så for seg fordelene av å ha et stort nettverk, mens nå når de mister markedsandeler i høyt tempo forstår at nettverket ikke vil være bærekraftig uten andre i nettverket her i Europa. Så personlig trur jeg EU SuC nettverket åpnes før NA nettverket hvor de fremdeles har ei enorm fordel med det, og at gamblingen deres slo tilbake mot dem selv - til slutt. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (16 timer siden):

Det var ikke snakk om å få patenter, det var (etter ryktene å dømme) GM som ville ha tilgang til SuC nettverket i NA markedet. Når man ser ladetilbudet som er der borte, så er da det forståelig og troverdig, eller? Til svar så lurte EM forferdelig på hvorfor de ville bruke penger på å få tilgang når de kunne betale miljø-kreditter istedenfor, og fortsette selge profitable biler. 

Om det er sant eller ikke vet man jo ikke. Man har kun den kilden som til nå ønsker å være anonym, dog med "bekreftelse" av skribenten som har hørt noe lignende tidligere. Man har jo i tillegg det faktum at ingen har fått tilgang til nettverket, så tenker du det er troverdig at ingen har pratet med Tesla om muligheten tidligere? 

Jeg tipper at Tesla som hadde stor vekst i markedet og tok markedsandeler så for seg fordelene av å ha et stort nettverk, mens nå når de mister markedsandeler i høyt tempo forstår at nettverket ikke vil være bærekraftig uten andre i nettverket her i Europa. Så personlig trur jeg EU SuC nettverket åpnes før NA nettverket hvor de fremdeles har ei enorm fordel med det, og at gamblingen deres slo tilbake mot dem selv - til slutt. 

Vel, mitt opprinnelige innlegg handlet om patenter. 

Se på historikken til GM, de har kjempet mot dette skiftet hele veien, og har kun levert så vidt nok biler til å tilfredsstille minimumskravene. Ei heller har de vært villige til å bidra med utbyggingen, og har kjøpt seg fri der de kan. Sånn sett tviler jeg ikke ikke på at Musk personlig kan ha lyret av seg en kommentar når de i ettertid vil ha en del av kaka når jobben er gjort of risikoen ikke lenger er så stor som den var når de startet med dette. Men nei, vi har ikke noe annet enn rykter.

Hvordan gamblingen som du kaller det slo tilbake ser jeg ikke. Hva har slått tilbake? 

Mister de markedsandeler i høyt tempo, eller i det minste i forhold til hva som vil være realistisk når man går fra å være nærmest eneleverandør på elektriske biler som kan erstatte vanlige biler til å ha massevis av konkurrenter? Det er vel ingen som på noe som helst tidspunkt har trodd at Tesla ville ha den enorme prosentandelen de tidligere har hatt nå etter det elektriske skiftet?

Markedsandeler representerer ikke salgstall, og påvirker ikke ladenettverket. Det å åpne for andre biler vil gi dem en høyere inntekt, samtidig som prisreduksjon for Teslabiler gir dem en fordel sammenlignet med andre merker. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (38 minutter siden):

Sånn sett tviler jeg ikke ikke på at Musk personlig kan ha lyret av seg en kommentar når de i ettertid vil ha en del av kaka når jobben er gjort of risikoen ikke lenger er så stor som den var når de startet med dette. Men nei, vi har ikke noe annet enn rykter.

EM bortgeide opplegget med å lure på hvorfor de ikke bare ville fortsette med å kjøpe miljøjreditter fremfor å betale en dyrere sum inn i SuC nettverket. 

Fakta er at 0% av firma har fått tilgang til SuC nettverket, og om det ryktet stemmer så er det jo forståelig hvorfor. 

Serpentbane skrev (40 minutter siden):

Hvordan gamblingen som du kaller det slo tilbake ser jeg ikke. Hva har slått tilbake? 

Markedsandelene til Tesla krymper. 

Serpentbane skrev (40 minutter siden):

Mister de markedsandeler i høyt tempo, eller i det minste i forhold til hva som vil være realistisk når man går fra å være nærmest eneleverandør på elektriske biler som kan erstatte vanlige biler til å ha massevis av konkurrenter?

Det må måles mot økt kjøpekraft og etterspørsel av elbiler. 

 

Serpentbane skrev (42 minutter siden):

Markedsandeler representerer ikke salgstall, og påvirker ikke ladenettverket. Det å åpne for andre biler vil gi dem en høyere inntekt, samtidig som prisreduksjon for Teslabiler gir dem en fordel sammenlignet med andre merker. 

Om Tesla hadde klart å beholde og øke markedsandeler etter vekst i kjøpekraften, så ville en korrekt mengde av elbilene havnet på SuC nettverket. Når SuC nettverket er bygget ut for å støtte X markedsandel, og realiteten blir betydelig mindre så må en få inn andre biler i nettverket. Hvis ikke mister man konkurransemulighetene i nybil prisene i tillegg siden større andeler må brukes for å drifte nettverket. 

Når Tesla mister markedsandeler som nå, så er åpning av nettverket tvunget. 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, oophus said:

Når Tesla mister markedsandeler som nå, så er åpning av nettverket tvunget. 

🤣

Jeg legger merke til at den dypere betydningen av 'tvang' ifm SuC-nettverket fra din side nå er endret.

Før var det  liksom en forbrytelse at nettverket bare var for Tesla-biler, nå er det de ytre, (påstått) økonomiske omstendighetene som gjør at Tesla åpner opp. Jeg kaller det frivillig, du kaller det tvang men deg om det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...