Kahuna Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 AL123 skrev (17 minutter siden): I følge de fleste Teslaentusiastene på Forumet her er 2021 Model S en helt ny bilmodel. Mener du seriøst at salgstallene for en helt ny bil ikke er viktige? I følge elbilforum har ingen norske kunder fått leveringsdato på ny Model S ennå. US kunder begynte å få biler i juni. Med andre ord litt tidlig å si noe om hvor bra den selger. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Det mest kompliserte i en elbil er batteripakken og den elektriske drivlinjen. Det er akkurat det som er poenget mitt. Det aller mest kompliserte og dyreste å utvikle i en bil er karosseriet. Når man starter utviklingen av en ny bil, så er det karosseriet man begynner med, for pakking er ekstremt viktig. Og det meste ved en bil kan endres undervis i testing, men kostnadene ved bare å lage verktøy til karosseripressene til en bil med grade A overflater koster fort 3 milliarder kr, så der bør man helst ikke endre noe som helst. Så å si at en bil er så og si ferdig utviklet, man mangler bare karosseriet et så totalt BS som det kan få blitt. Har man ikke en bil med det endelige karosseriet, så har man ikke en prototype og da er man ikke i testfasen av utviklingsarbeidet, rett og slett. Nå kan det jo faktisk være at man har skikkelige prototyper, og at testingen er i full gang, men jeg synes det er rart at vi ikke har sett et eneste spionfoto fra Nurburgring, Namibia, Arjeplog eller Nevada for den del. 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Kahuna skrev (21 minutter siden): Og mange kunder gir fullstendig beng, du trenger ikke se mye rundt deg på gater og parkeringsplasser for å skjønne at for mange er 'godt nok' ganske lavt. Kan det være at ditt erfaringsgrunnlag her er noe tynt, og at de bulkede bilene du ser rundt om tilhørereier nummer 3-4-5 eller 6? Nå har forøvrig amerikanerene bygget biler med digre motorer, elendig finnsh og relativt lave priser i en mannsalder allerede. Hvorfor tror du det har vært helt umulig å selge disse i Europa? 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Kahuna skrev (16 minutter siden): I følge elbilforum har ingen norske kunder fått leveringsdato på ny Model S ennå. US kunder begynte å få biler i juni. Med andre ord litt tidlig å si noe om hvor bra den selger. Hvordan er forhåndsreservasjonene da. Tesla pleier jo være veldig glade i å gå ut med de tallene? 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 7 hours ago, AL123 said: Dette er jo fra fra testingen av den kraftig modifiserte prototypen. Du bør vel kanskje presentere rundetidene til en bil som faktisk kan kjøpes? Se på posten min, jeg presiserte akkurat det. og når får forhåpentligvis snart en offisiell tid fra Plaid som er i butikken 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 (endret) 7 hours ago, Trestein said: Det som blir interessant blir om tesla klarer å ta tilbake Porsches 24h rekord.Det går mere på elbil teknologi Å montere inn 1000hk i en el bil er ikke så interresant. Noen er vel oppe i 2000hk Nei, den er ikke interessant. Rekkeviddetest på 12km flat rundbane med prototype 2 lynladere og 6 sjåfører i 36 grader (mindre luftmotstand jo varmere det er) er ikke interessant.. Det bare følger opp hvordan VAG pleier å gjøre tester Og under samme laboratorie forhold så ville Model S Raven vært veldig nærme eller slått den Endret 4. september 2021 av bzzlink Bilde av Nardobanen 1 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 7 hours ago, AL123 said: Det er akkurat det som er poenget mitt. Det aller mest kompliserte og dyreste å utvikle i en bil er karosseriet. Når man starter utviklingen av en ny bil, så er det karosseriet man begynner med, for pakking er ekstremt viktig. Og det meste ved en bil kan endres undervis i testing, men kostnadene ved bare å lage verktøy til karosseripressene til en bil med grade A overflater koster fort 3 milliarder kr, så der bør man helst ikke endre noe som helst. Så å si at en bil er så og si ferdig utviklet, man mangler bare karosseriet et så totalt BS som det kan få blitt. Har man ikke en bil med det endelige karosseriet, så har man ikke en prototype og da er man ikke i testfasen av utviklingsarbeidet, rett og slett. Nå kan det jo faktisk være at man har skikkelige prototyper, og at testingen er i full gang, men jeg synes det er rart at vi ikke har sett et eneste spionfoto fra Nurburgring, Namibia, Arjeplog eller Nevada for den del. Typisk starter man med bilens design. Man finner ut akselavstand, bredde, høyde, osv, og tilnærmet form. Deretter designer man batteri og drivlinje, innenfor de begrensningene bilens størrelse gir. Batteriet vil typisk fylle gulvet av bilen, mellom akslene. Og så designer man karosseriet. Batteriet er en integrert del av karosseriet, og gir bilen mye av sin strukturelle styrke, så dette er måten man egentlig må gjøre det. Tesla er ganske sannsynlig der at ekstern form er kanskje 99% ferdigdesignet og de har drivlinjen. De har også en batteripakke, men det er ikke usannsynlig at den vil bli erstattet av en mer moderne batteripakke. De har også en utgave av karosseriet, som har gjort det mulig å teste oppsett med fjæring, dekk, osv. Dette må de designe på nytt, der de til stor grad beholder form/fit/function, men samtidig retter opp svakheter som har blitt avdekket under testingen, og forbedrer krasjsikkerhet o.l. Når de etter hvert lager det du vil kalle prototyper, så gjenstår det så klart en del mer testing. Men mye testing er allerede utført. Her er forresten et utsagn fra en av testsjåførene som har vært involvert i testingen av Tesla Roadster, Emile Bouret: https://insideevs.com/news/338936/test-driver-calls-next-gen-tesla-roadster-a-proper-weapon/ "I know there is some skepticism about the figures that were quoted that day, 0 to 60 mph, quarter-mile, etc., and I think I can say without getting in trouble that those are actual figures. Those are not theoretical. Those are not calculations. We have done those numbers. I probably shouldn’t say but those numbers are actually conservatives. It’s going to be a proper weapon." 1 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 (endret) Hvorvidt Tesla valgte å vise frem en prototype, en mock up, eller hva man skal kalle det rullende chassiset med noe som ligner et karosseri, er en fullstendig avsporende diskusjon. Den er faktisk også fullstendig uinteressant å følge med på. Den eneste "gode" grunnen til å pirke på hva man kaller det, er å distrahere for hva artikkelen handler om. Den dårlige grunnen er for å prøve å sette andre i dårlig lys for liksom ikke vite hva en slik konstruksjon kalles innen terminologien som bilbransjen bruker. Det som faktisk er interessant, i tillegg til å demonstrere hva Tesla ønsker å selge, er at de i motsetning til andre produsenter, viser frem modellene i noe som er svært nær hvordan det endelige produktet kommer til å se ut. Der er det ingen store forandringer som endrer helt hva kundene til slutt ender opp med, og dermed er det langt tryggere å legge inn en reservasjon, for de som ønsker å gjøre dette. Se på hvordan Audi sin E-Tron gikk fra å være en designmessig spennende "prototype", til å bli en svær klump med noe temmelig intetsigende i forhold til hva kundene trodde de skulle komme med. Audi skal være glad de har mange som sverger til merket, og villig svelger unna kameler, for ellers ville de ikke vært i nærheten av å selge så mange av denne som de gjør nå. Ikke at jeg mener Tesla Roadster blir en storselger, til det er biltypen for smal, i og med at den er en ego-bil for single menn og kvinner, og de som har minst en annen bil til disposisjon. Den er en imagebygger, men vil aldri selge i store tall. Til det er den både for dyr og for lite kompatibel med en families reelle bilbehov. Der scorer derimot E-Tron langt bedre, tross høyt forbruk og relativt kort rekkevidde. For å fortsette rant'en min, sammenligninger mot Apple/Androisd, som i tillegg til å være fullstendig feil (Apple var hverken først eller best på smartmobiler, de var dog de første til å bruke kapasitive skjermer og et brukergrensesnitt som gjorde de lettbrukte), er også fullstendig off topic, og grusomt lite givende. Det er 2 produktgrupper som i hovedsak ikke kan sammenlignes. Den ene likheten, er i tilfelle mot infotainment-delen, som forsåvidt er en god del av sjåførens totalopplevelse, men den omhandler som antydet intet om selve bilens funksjoner som bil. Sånn, da var jeg ferdig for denne gangen. Takker for oppmerksomheten, for de som ikke ser dette som TLDR-tekst. Og så håper jeg man kommer seg on track (bokstavelig talt) til artikkelens tema igjen. Endret 4. september 2021 av Snowleopard La til "og kvinner", for å være mer kjønnsnøytral i forhold til stereotyper... ;-) 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 AL123 skrev (12 timer siden): Nå har forøvrig amerikanerene bygget biler med digre motorer, elendig finnsh og relativt lave priser i en mannsalder allerede. Hvorfor tror du det har vært helt umulig å selge disse i Europa? Fordi store motorer har vært skattet til døde her? Alt tyder på at Tesla er i stand til å lære og at nye fabrikker lager bedre biler. Et år fra nå, når Gigafactory Berlin (antagelig)forsyner Europa med Model 3/Y kan det hende at praten om dårlig kvalitet på Tesla sine biler kun angår bruktmarkedet.. AL123 skrev (12 timer siden): Hvordan er forhåndsreservasjonene da. Tesla pleier jo være veldig glade i å gå ut med de tallene? Aner ikke, har ikke sett tall på det. Reservasjonstall for refresh av en eksisterende modell er jo heller ikke like interessant som en ny modell som ennå ikke har truffet markedet(cybertruck). 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 14 hours ago, AL123 said: Nå har forøvrig amerikanerene bygget biler med digre motorer, elendig finnsh og relativt lave priser i en mannsalder allerede. Hvorfor tror du det har vært helt umulig å selge disse i Europa? Det ble solgt mye amerikanske biler på 60 tallet i Norge. Var det kanskje i forbindelse med "oljekrisa" på 70 tallet at avgiftene ble endret slik at motorvolum og hestekrefter kom dårlig ut mtp avgiftene? Eller ble de avgiftene lagt til senere? Det har vel også i senere perioder blitt solgt endel amerikanske biler i Norge. Blant annet på 80 tallet fant de "smutthull i avgiftene" Det kom flere ombygde amerikanere til landet med lasteplan og dermed fritatt for de tunge avgiftene. Camaro med lasteplan feks, samt endel pickups. Samme tid eller noe senere kom varebilskilt, også de med mindre avgifter. Da ble det igjen oppgang i salget av amerikanske biler. Bortsett fra disse periodene er det vel stort sett entusiaster som har kjørt amerikanske biler? Er det kun pga kvalitet eller spiller avgiftene inn? 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Kahuna skrev (1 time siden): Fordi store motorer har vært skattet til døde her? Alt tyder på at Tesla er i stand til å lære og at nye fabrikker lager bedre biler. Et år fra nå, når Gigafactory Berlin (antagelig)forsyner Europa med Model 3/Y kan det hende at praten om dårlig kvalitet på Tesla sine biler kun angår bruktmarkedet.. Aner ikke, har ikke sett tall på det. Reservasjonstall for refresh av en eksisterende modell er jo heller ikke like interessant som en ny modell som ennå ikke har truffet markedet(cybertruck). Nei, ingen skatt på motorer i mesteparten av Europa. Kvalitet ligger også i konstruksjonen, ikke bare i produksjonen. Men kanskje på senere modeller hvis de kvitter seg med den typiske amerikanske bilbyggerkulturen. 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 bojangles skrev (11 minutter siden): Det ble solgt mye amerikanske biler på 60 tallet i Norge. Var det kanskje i forbindelse med "oljekrisa" på 70 tallet at avgiftene ble endret slik at motorvolum og hestekrefter kom dårlig ut mtp avgiftene? Eller ble de avgiftene lagt til senere? Det har vel også i senere perioder blitt solgt endel amerikanske biler i Norge. Blant annet på 80 tallet fant de "smutthull i avgiftene" Det kom flere ombygde amerikanere til landet med lasteplan og dermed fritatt for de tunge avgiftene. Camaro med lasteplan feks, samt endel pickups. Samme tid eller noe senere kom varebilskilt, også de med mindre avgifter. Da ble det igjen oppgang i salget av amerikanske biler. Bortsett fra disse periodene er det vel stort sett entusiaster som har kjørt amerikanske biler? Er det kun pga kvalitet eller spiller avgiftene inn? Nei, ble nesten ikke solgt amerikanere i det hele tatt i Norge på hverken 50 eller 60, 70 eller 80-tallet. Men nå snakker jeg om Europa, ikke Norge, og der er det få land som har avgifter i det hele tatt. Allikevel har amerikanske biler vært uselgelige. Europere flest vil rett og slett ikke ha de. De foretrekker kjøreegenskaper, finnish, design og kvalitetsfølelse foran store motorer. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 (endret) On 9/4/2021 at 3:17 PM, AL123 said: Nei, ble nesten ikke solgt amerikanere i det hele tatt i Norge på hverken 50 eller 60, 70 eller 80-tallet. Men nå snakker jeg om Europa, ikke Norge, og der er det få land som har avgifter i det hele tatt. Allikevel har amerikanske biler vært uselgelige. Europere flest vil rett og slett ikke ha de. De foretrekker kjøreegenskaper, finnish, design og kvalitetsfølelse foran store motorer. Kjenner ikke historien godt nok, men på hele 50 tallet var det jo fortsatt rasjonering på biler i Norge. Og kun de med dokumenterbart behov fikk tillatelse til å kjøpe biler. En lege i distriktsnorge ville få tillatelse til å kjøpe bil, mens en bonde med lang vei til kirka måtte bruke hest og vogn. Det varte fra krigen og helt til 1960 tror jeg. Så om det var lite amcar i norge før det så er vel årsaken først og fremst rasjoneringen? På tampen av rasjoneringen så ble det sluppet opp først for import av østeuropeiske biler. Disse kunne folk kjøpe uten søknad og tillatelse selv om det var rasjonering og nødvendig med søknad for å kjøpe bil. Ifølge eldre bil entusiaster var det på 60 tallet flust av amcar's i norge, 60 tallet omtales som amcars høydepunkt her i landet. Dette er bare noe jeg har hørt historier om, jeg var jo ikke født da og siden ingenting var digitalt dengang så er det vel ikke lett å finne noen tall på importen av amcars på den tiden? Åssen det var ute i europa aner jeg ikke. Men det er vel naturlig å tro at mye handlet om patriotisme kanskje? Biler generelt var vel ikke av topp kvalitet uansett om det stod opel eller chevrolet på bakluka i den tiden? Endret 6. september 2021 av bojangles 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (11 timer siden): Typisk starter man med bilens design. Man finner ut akselavstand, bredde, høyde, osv, og tilnærmet form. Deretter designer man batteri og drivlinje, innenfor de begrensningene bilens størrelse gir. Batteriet vil typisk fylle gulvet av bilen, mellom akslene. Og så designer man karosseriet. Batteriet er en integrert del av karosseriet, og gir bilen mye av sin strukturelle styrke, så dette er måten man egentlig må gjøre det. Tesla er ganske sannsynlig der at ekstern form er kanskje 99% ferdigdesignet og de har drivlinjen. De har også en batteripakke, men det er ikke usannsynlig at den vil bli erstattet av en mer moderne batteripakke. De har også en utgave av karosseriet, som har gjort det mulig å teste oppsett med fjæring, dekk, osv. Dette må de designe på nytt, der de til stor grad beholder form/fit/function, men samtidig retter opp svakheter som har blitt avdekket under testingen, og forbedrer krasjsikkerhet o.l. Når de etter hvert lager det du vil kalle prototyper, så gjenstår det så klart en del mer testing. Men mye testing er allerede utført. Her er forresten et utsagn fra en av testsjåførene som har vært involvert i testingen av Tesla Roadster, Emile Bouret: https://insideevs.com/news/338936/test-driver-calls-next-gen-tesla-roadster-a-proper-weapon/ "I know there is some skepticism about the figures that were quoted that day, 0 to 60 mph, quarter-mile, etc., and I think I can say without getting in trouble that those are actual figures. Those are not theoretical. Those are not calculations. We have done those numbers. I probably shouldn’t say but those numbers are actually conservatives. It’s going to be a proper weapon." Sitter du å finner på ting selv, eller? 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Electric Vehicle registrations in Europe: 11 countries, 80+% of BEV market (eu-evs.com) Artig å se på statistikker, har ikke sett denne før. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 Trestein skrev (7 timer siden): Electric Vehicle registrations in Europe: 11 countries, 80+% of BEV market (eu-evs.com) Artig å se på statistikker, har ikke sett denne før. Lille Telsa er nr 2 i Europa, og har den absolutt mest solgte modellen. Og nå ramler TMY inn på markedet. Dette er jo rått, og burde være svært skremmende tall for alle europeiske bilprodusenter. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 Snowleopard skrev (30 minutter siden): Lille Telsa er nr 2 i Europa, og har den absolutt mest solgte modellen. Og nå ramler TMY inn på markedet. Dette er jo rått, og burde være svært skremmende tall for alle europeiske bilprodusenter. Det som er kjekt er å se på tall bakover i tid. Hvordan det var i 2019 2018 osv. Store endringer Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 Tesla har hatt en fantastisk effekt på elbilmarkedet, og er dette markedets svar på T-forden. De nye modellene ser litt ut som om det er den første modellen som har blitt satt i en stor skrutvinge og blitt komprimert. Av utseende begynner de å bli utdaterte, og selv om salgstallene fortsatt er der, er det lite som tyder på at de store europeiske har grunn til å bekymre seg. Lurt av de å åpne opp for andres lading - det er ikke så fryktelig lenge til at lading av andres bilmodeller vil være den viktigste omsetningen innen elbil for Tesla. Forhåpentligvis begynner myndighetene å kreve inn mva/vektavgift/veiavgift mm på linje med andre som bruker veiene våre selv om de minner om Tforden, og putter pengene i noe miljø og klimavennlig som f.eks et reelt og godt utbygd kollektivtransportsystem. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 Trestein skrev (21 minutter siden): Det som er kjekt er å se på tall bakover i tid. Hvordan det var i 2019 2018 osv. Store endringer Det har tatt tid å få opp produksjonen i store nok enheter, så det er klart at det vil merkes på salgsstatistikkene etthvert som rampup skjer. Og dette skjer jo samtidig som de utvider antall markeder/land/områder de går inn i. Og det er nettopp dette som bør bekymre de store. Det er knallsterkt av Tesla å lever så høye tall at de går forbi alle bortsett fra VW, foreløpig. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 Haiku skrev (23 minutter siden): Tesla har hatt en fantastisk effekt på elbilmarkedet, og er dette markedets svar på T-forden. De nye modellene ser litt ut som om det er den første modellen som har blitt satt i en stor skrutvinge og blitt komprimert. Av utseende begynner de å bli utdaterte, og selv om salgstallene fortsatt er der, er det lite som tyder på at de store europeiske har grunn til å bekymre seg. Lurt av de å åpne opp for andres lading - det er ikke så fryktelig lenge til at lading av andres bilmodeller vil være den viktigste omsetningen innen elbil for Tesla. Forhåpentligvis begynner myndighetene å kreve inn mva/vektavgift/veiavgift mm på linje med andre som bruker veiene våre selv om de minner om Tforden, og putter pengene i noe miljø og klimavennlig som f.eks et reelt og godt utbygd kollektivtransportsystem. Jeg tror rett og slett ikke på at "gammel bil"-syndromet er tilstede i noen stor utstrekning ennå. Kanskje i Norge, kanskje i deler av USA. Men i svært mange land og områder er den fremdeles spiller ny. Da tar jeg hensyn til at TMS og TMX nå har fått en refresh, som nok var sårt trengt, for de var blitt "gamle". Og foreløpig har de nok med å mette etterspørselen som finnes. Jeg ser derfor ikke på dette som et problem for Tesla ennå. De kan nok fint produsere disse i 3-4 år til, før en større refresh er nødvendig. Med flere fabrikker rundt om kring, så vil de og lettere kunne få på plass produksjon av flere modeller, og ikke bare de to storselgerne TM3 og TMY, og småskala-produksjonen av TMS og TMX. Nå er det antydet at Golfklasse-utgaven ikke vil hete TM2, men av mangel på noe bedre forslag, så bruker vi den betegnelsen foreløpig. Og den vil være et friskt input, selv om den henter betydelig del av utseendet fra de andre. Først når dette er kommet på plass, så kan det være en idé å se på en refresh av TM3/TMY. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå