Gå til innhold

Før var Tesla essensiell for den norske elbilparken. Nå er de krydder i statistikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, oophus said:

De var folk som tok bilder og video fra NR som rapporterte om dekkene til både Taycan og Plaid på banen. Orker ikke lete etter kilde nå. De finner du her på forumet også i tråden som ble brukt til å diskutere saken når den foregikk. 

Tesla kjørte med Good Year F1 RS dekk ser jeg, Klarer ikke finne hva den per-prod Taycanen kjørte

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Dette er jo fra fra testingen av den kraftig modifiserte prototypen. Du bør vel kanskje presentere rundetidene til en bil som faktisk kan kjøpes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Som sagt, det er en prototype, ikke en pre-production bil.

Haha, aner virkelig ikke hva en prototyper er. En prototype er steget før forserte, dvs en bil som brukes både for testing av endelige spesifikasjoner og sertifisering, inkl krasjtesting. Dette er jo en bil med et plastkarosseri tredd over gudene hva 🙄

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. Jeg anbefaler deg å sette deg litt mer inn i begrepene.

Haha, det blir ikke så vanskelig. Har et par hyllemeter med teknisk billitteratur på universitetsnivå ved siden av meg her. Men fortell meg gjerne den riktige definisjonen 🙂

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Haiku skrev (23 timer siden):

Man kommer til et punkt der rekkevidden er tilstrekkelig for de aller fleste, og da opphører det å være et fortrinn for Tesla. Vi er sånn omtrent i nærheten av det nå. De som er opptatt av akselerasjon, kjøreegenskaper og/eller komfort har fått andre alternativer som har drahjelp av alternativenes rennome. De som foretrekker Mercedes, Porsche, Audi, VW har fått alternativer om de ønsker ladekabler i bilen. De kan fortsatt være lojale mot sine preferanser og "være klimavennlige" slik dagens mote krever.

Da begynner andre faktorer å veie langt mer når folk velger bil. PT er det ikke voldsomt mye som tyder på at Tesla vil ha så fryktelig mange fortrinn i forhold til konkurrentene i det europeiske markedet.

Nå venter jeg på at hybrider og elbiler får en anstendig årsavgift som reflekterer økt veistøv som følge av tunge biler og stor dekkslitasje...

Hvorfor selger Apple fortsatt telefoner når andre merker er teknisk likeverdige og ofte billigere? Fordi Apple var først og best med smarttelefoner(og mye annet) og fordi de har unngått å ødelegge ryktet sitt siden. Vi kommer til å se det samme med Tesla. De *er* fortsatt best, ikke på alle parametre men på totalpakka. Alt de egentlig trenger å gjøre er å holde seg i 'tetfeltet' og ellers unngå å ødelegge for seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva poenget med artikkelen var men ok. At det er blitt flere elbiler å velge mellom er kjempepositivt både for konkurransen mellom produsenter og får forbrukerne som får mer å velge mellom. 

Er Tesla kjedelig? På hvilken måte? Er det eksteriøret som er kjedelig eller interiøret? Begge deler kanskje? Når det kommer til kvalitet får vi se nå, med Kina Y og Berlin Y så øker forhåpentligvis kvaliteten. Fra de som har fått sin kina Y så virker det som de er svært godt fornøyd med kvaliteten og at feks panel gliper ikke lengre er et problem. Da klarer de nok det i Berlin også. 

Mercedes EQS er jo ennå bedre på cw tall enn Tesla. Det styrer litt av designet på bilene. På plaid så vi likevel litt rundere hofter. Interiøret på EQS holder sikkert Mercedes standard og mange vil nok føle seg veldig hjemme i en EQS. Praktisk er den også mtp stor plass i bagasjerom. De tre skjermene ser ut til å ha blitt veldig godt integrert i dashbordet bak samme glass plate. EQS virker som en real norgesbil trass prisen. Hvordan EQS blir å eie gjenstår å se. Vil de klare problemfri OTA? Hvor lenge vil Mercedes stå bak allerede solgte biler i forhold til oppdateringer og nye funksjoner? Opplevd kvalitet tror jeg blir akkurat som folk forventer. En vil merker at det er en EQS, materialer vil føles premium også kommer det jo en AMG utgave av EQS som kan bli ekstra vill og drøy får vi håpe. 

Tesla burde vel strengt tatt funnet på noe mer enn bare Plaid? I det minste for model S. Designet slik det står med 1 facelift bak oss og ny nå skulle vel egentlig i tradisjonell forstand i bilverden egentlig bety at årets endringer skulle vært langt større. Men kanskje kommer det når Tesla har fått igjen pusten etter å ha jobbet hardt for å bli ferdig med sine 2 nye fabrikker? Model X også kunne trengt nytt utsende ifølge mange. Selv tenker jeg at det viktigste er kanskje å først løse det med å skape følelse av fullverdig premium bil i model s og x.For det er noe veldig mange klager på når det gjelder Tesla. Og det ville kanskje fått endel tvilere til å ta en nærmere titt på biler fra Tesla. Eller er det kanskje de samme menneskene som trenger 1000 km rekkevidde? 

Ikke for det, det er jo ikke noe mål om at alle skal kjøre samme bilmerke. For det skjer jo aldri uansett. Velger for mange en bestemt bilmodell så vil noe fremme sin individualisme ved å velge en bil ikke så mange har. 

Men kanskje kunne Tesla fått  litt mer av ut interiøret? Eller lagt til fancy greier som mood lights og massasjeseter, head up display, godlukt og alt annet folk kanskje forventer på grunn av prisingen av bilene. På model 3 og Y så kunne feks luftfjæring vært tilvalg. Kostbart tilvalg ja, men noe som veldig mange ville likt veldig godt og som ganske sikkert veldig ange ville betalt ekstra for. Slikt hi end stuff trenger jo ikke være standard utstyr, det kan gjerne være tilvalg men det gir også kunder muligheten til å legge til noe ekstra. Slik at de føler at de får det utstyret de forventer eller ønsker. Og det gir jo også Tesla sjansen til å tjene noen kroner ekstra per solgte bil. Og ifølge markedsføring 101 så er det enklest å selge til de som alt kjøper. Altså gi kundene mer tilvalg til en pris som gir høyere netto for Tesla og økt glede for kundene. Om det fantes model 3 eller model y med luftfjøring og HUD i performance utgave så tror jeg feks at en av de ville blitt min neste bil og jeg ville bestilt straks det var mulig. Senter skjerm er greit nok, spesielt i kombinasjon med HUD. Og komforten og fleksibiliteten til luftfjøring er virkelig verdt å betale ekstra for i mine øyne. 

Eller er det en årsak til at Tesla har forsøkt å gi så få valg som mulig når en bestiller en Tesla? Det gjør jo kanskje produksjonen enklere, men lønner det seg målt mot det Tesla evt. kan tjene på å selge fancy godlukt, HUD, massasje, luftfjæring eller mood lights eller alt det andre whatever that might be som folk tenker hører hjemme i biler i denne prisklassen? 

Uansett. Flott med økt konkurranse. Da må alle jobbe litt hardere og levere litt bedre produkter. Det liker vi. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, AL123 said:

Haha, det blir ikke så vanskelig. Har et par hyllemeter med teknisk billitteratur på universitetsnivå ved siden av meg her. Men fortell meg gjerne den riktige definisjonen 🙂

Jeg innså etter at jeg svarte deg at du ikke mente "forserte", men heller "før-serie", og at utsagnet ditt kan da tolkes dithen at du mente at førserie-biler er de bilene som benyttes til krasjtesting og slikt, og ikke prototypene. Da var du ikke langt unna å skrive noe riktig, selv om det du skrev var feil.

Jeg vil definere en prototype som en tidlig versjon av et produkt, som i all hovedsak har funksjonene til det endelige produktet, men som ikke er helt representativ i forhold til det endelige produktet på diverse områder. Dette inkluderer altså test mules som f.eks Roadster prototypene til Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Hvorfor selger Apple fortsatt telefoner når andre merker er teknisk likeverdige og ofte billigere? Fordi Apple var først og best med smarttelefoner(og mye annet) og fordi de har unngått å ødelegge ryktet sitt siden. Vi kommer til å se det samme med Tesla. De *er* fortsatt best, ikke på alle parametre men på totalpakka. Alt de egentlig trenger å gjøre er å holde seg i 'tetfeltet' og ellers unngå å ødelegge for seg selv.

Vil du ha Tesla, kjøp Tesla. Ikke værre enn det. Kjør på 👍

Lenke til kommentar
AL123 skrev (23 timer siden):

Hvilken betydning det fikk? Hvilken betydning har det her? Jeg bare påpeker de åpenbare feilene i innlegget jeg kommenterer. Forøvrig holder ikke sammenligningen din mål. Apple har aldri laget telefoner som ser gammeldagse ut og som har elendig finish.

Spørs hva du legger i det. JEg har en iphone 8 ved siden av meg nå. Bortsett fra kameralinsene som stikker ut bak er den et smykke, et veldig skjørt smykke som må pakkes inn i silikon og panserglass på alle kanter for å ikke gå i stykker ved første anledning. De har alltid prioritert estetikk over robusthet(jeg var positivt overrasket da 7ern ble vanntett). Dessuten ser jo alle telefoner slik ut nå, designfordelen har i likhet med det tekniske forspranget krympet betraktelig.

AL123 skrev (23 timer siden):

Leverer Tesla den beste totalpakken? er det derfor Model X og Model S selger så sinnsykt bra i Norge? Har de solgt ca 50stk av hver til nå i år?

Tesla leverer fortsatt den beste totalpakken ja. Med god margin. Lang rekkevidde, høy ladeeffekt, godt utbygd ladenettverk med god kapasitet, som er integrert veldig bra med bilen, OTA, bra mobilapp(den beste?), hysteriske 0-100 tider. Det siste er selvfølgelig unyttig men trekker jo åpenbart kunder.

Legg merke til at alt dette er forholdvis nye ting som Tesla var først med og derfor har et naturlig forsprang på. At de er svakere på tradisjonelle bilbygging enn de etablerte produsentene har i stor grad blit tilgitt av kundene og så lenge de viser forbedring over tid ser jeg ingen grunn til at det skal hemme dem fremover heller.

Salgstallene på S/X er ikke så viktig, det er på 3/Y de store volumene skal komme. Dessuten stoppet vel produksjonen av S opp en periode i forbindelse med refresh?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Jeg vil definere en prototype som en tidlig versjon av et produkt, som i all hovedsak har funksjonene til det endelige produktet, men som ikke er helt representativ i forhold til det endelige produktet på diverse områder. Dette inkluderer altså test mules som f.eks Roadster prototypene til Tesla.

En test-mule er et vidt begrep som kan bety mye, men en prototype er mer et satt begrep, og det er omtrent slik du beskriver her. Men nå er det engang slik at det mest kompliserte i en bil er karosseriet, så feks en rørramme med plastkarosseri er ingen prototype hvis den endelige bilen er ment å ha et selvbærende aluminiumskarosseri. En utviklingsfase for en bil er typisk en 18 mnd konstruksjonsfase og en 18 med testfase med prototyper. Disse prototypene er like produksjonsbilene med unntak for hva man oppdager under denne testfasen. Mao vil en prototype ha et karosseri som i liten eller ingen grad skiller seg fra produksjonsmodellen, ellers vil man enkelt og greit ikke få utført de 18-20 kollisjonstestene som må til for sertifisering. Med mindre Roadster blir bygget som en Corvette, med separat ramme og plastkarosseri, så finnes det ingen mulighet for at den bilen du linker til er en prototype. Og selv om  vi tøyer grensene for hva vi kaller en prototype, så er vi uansett tilbake til start. Bilen representerer ikke Tesla Roadster som er levert i produksjon om 2 år og vi har heller ikke sett noen bil som gjør det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

At de er svakere på tradisjonelle bilbygging enn de etablerte produsentene har i stor grad blit tilgitt av kundene og så lenge de viser forbedring over tid ser jeg ingen grunn til at det skal hemme dem fremover heller.

Salgstallene på S/X er ikke så viktig, det er på 3/Y de store volumene skal komme. Dessuten stoppet vel produksjonen av S opp en periode i forbindelse med refresh?

Så Tesla skal bli verdens største bilfabrikant med 2 modeller? De fordelene du tilskriver Tesla her skyldes delvis velkonstruerte løsninger, og delvis prioriteringer (lavt forbruk gjennom kjønnsløst design), men de står uansett kun for en liten del av totalproduktet bil og kun for en liten del av utviklingsbudsjettet. Slik sett synes iallfall jeg at Tesla har en midt på treet totalpakke, og de to eneste reelle fordelene de har er ladenetverk og en imponerende lav pris på Model 3. Og muligens tilgir kundene en elendig byggefinnish, men min erfaring etter mange år i bransjen er at flertallet av bilkunder er veldig opptatt av dette, og iallfall når de har slurv som vi ikke har sett på nye biler siden 60-tallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, AL123 said:

En test-mule er et vidt begrep som kan bety mye, men en prototype er mer et satt begrep, og det er omtrent slik du beskriver her. Men nå er det engang slik at det mest kompliserte i en bil er karosseriet, så feks en rørramme med plastkarosseri er ingen prototype hvis den endelige bilen er ment å ha et selvbærende aluminiumskarosseri. En utviklingsfase for en bil er typisk en 18 mnd konstruksjonsfase og en 18 med testfase med prototyper. Disse prototypene er like produksjonsbilene med unntak for hva man oppdager under denne testfasen. Mao vil en prototype ha et karosseri som i liten eller ingen grad skiller seg fra produksjonsmodellen, ellers vil man enkelt og greit ikke få utført de 18-20 kollisjonstestene som må til for sertifisering. Med mindre Roadster blir bygget som en Corvette, med separat ramme og plastkarosseri, så finnes det ingen mulighet for at den bilen du linker til er en prototype. Og selv om  vi tøyer grensene for hva vi kaller en prototype, så er vi uansett tilbake til start. Bilen representerer ikke Tesla Roadster som er levert i produksjon om 2 år og vi har heller ikke sett noen bil som gjør det.

Ok, vi kan bruke din definisjon, om du ønsker det. Da er altså ikke Roadsterene "prototyper", ettersom jeg er enig at de ganske sikkert ikke hadde representativt karosseri i forhold til produksjonsutgaven. (Det ville ikke overraske meg om disse første Roadsterene var basert på Model 3 plattformen. Og med alt Tesla har lært over de siste årene er det ganske sannsynlig Roadsteren vil benytte strukturell batteripakke og helstøpt fremre og bakre rammer.)

Hva betyr det da? Vel da er Roadsterene som Tesla har vist frem ikke "prototyper", de er bare veldig representative test-mules.

Det mest kompliserte i en elbil er batteripakken og den elektriske drivlinjen. Batteripakken alene kan være 60% av produksjonskostnaden til en elbil (men det er et tall som har generelt falt over de siste årene). Det er ikke noe tvil om at Tesla kan designe karosseri, de har de tryggeste bilene på markedet. Så at dette skulle være noen slags begrensning for å få Roadster på markedet er nok bare å se bort i fra. Drivlinen til Roadster ble demonstrert allerede i 2017, og nå er den veldig nært beslektede drivlinen til Model S Plaid i masseproduksjon. Den endelige batteripakken har vi kanskje ikke sett hittil, men samtidig er det ingenting som stopper Tesla fra å benytte 2170-celler i Roadster heller.

Det eneste vi egentlig venter på i forhold til produksjonsoppstart av Roadster er at Tesla prioriterer å få den klar for produksjon. Men inntil videre er Roadster ikke prioritert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

I følge de fleste Teslaentusiastene på Forumet her er 2021 Model S en helt ny bilmodel. Mener du seriøst at salgstallene for en helt ny bil ikke er viktige?

Model S vil helt naturlig ha lavere salgstall enn 3/Y på grunn av vesentlig høyere pris. At det ikke har blitt solgt  biler mens fabrikken har stått stille er vel heller ikke unaturlig. Jeg vet heller ikke i hvilken grad Model S er påvirket av den halvlederkrisen som plager hele industrien nå.

AL123 skrev (10 minutter siden):

Og muligens tilgir kundene en elendig byggefinnish, men min erfaring etter mange år i bransjen er at flertallet av bilkunder er veldig opptatt av dette, og iallfall når de har slurv som vi ikke har sett på nye biler siden 60-tallet.

Og mange kunder gir fullstendig beng, du trenger ikke se mye rundt deg på gater og parkeringsplasser for å skjønne at for mange er 'godt nok' ganske lavt. ;)

For øvrig så meldes det at kvaliteten på produserte biler synes å være en del bedre på fabrikken i Shanghai. Jeg gjetter på at Tesla har litt 'cowboy-kultur' på fabrikken i Fremont og at det å rette opp den har bare ikke vært prioritert. Da er det enklere å passe på at kvaliteten blir bra fra start på nye fabrikker(Shanghai, snart Berlin og Austin).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...