Gå til innhold

Før var Tesla essensiell for den norske elbilparken. Nå er de krydder i statistikken


Anbefalte innlegg

33 minutes ago, AL123 said:

En testmule er det åpenbart heller ikke, da en tesmule er en håndbyggget prototype der bla karosseriet og mesteparten av komponentene er ferdig utviklet. I ordet "Mule" ligger det at bilen er forsøkt kamuflert, så det er ikke noe sånt vi snakker om her.

Stemmer ganske greit. Det er ikke nødvendigvis kamuflasje og drivlinjen var jo ganske representativ. I og med at prototypene kunne gjøre 0-100 på under 2 sekunder, igjen og igjen hele lanseringsfesten.

Test mules trenger ikke ha riktig karosseri. Det hender de er bygget på helt andre plattformer, til og med av andre produsenter. Jeg mener f.eks den første Model S test mulen var bygget på en Mercedes E-klasse.

Men hvis du er uenig, så kan du jo f.eks begynne med å få fikset opp wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Development_mule

Edit: Her er Drag Times opplevelse fra lanseringen, bare i tilfelle man begynner glemme:

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare salgslistene Tesla krydrer
Ser ut som Porsche og Mercedes snart skal svette litt igjen.

pre-prod Plaid slo jo etter sigende Taycan Turbo S med 26 sekunder(!) 

La oss se om de kan sette en offisiell tid og ta tronen fra AMG GT som raskeste serieproduserte 4 dørs!


https://insideevs.com/news/530315/tesla-models-plaid-nurburgring-videos/

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Ikke bare salgslistene Tesla krydrer
Ser ut som Porsche og Mercedes snart skal svette litt igjen.

pre-prod Plaid slo jo etter sigende Taycan Turbo S med 26 sekunder(!) 

La oss se om de kan sette en offisiell tid og ta tronen fra AMG GT som raskeste serieproduserte 4 dørs!

 

Etter Sigende? Finnes noen offisielle tall?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Stemmer ganske greit. Det er ikke nødvendigvis kamuflasje og drivlinjen var jo ganske representativ. I og med at prototypene kunne gjøre 0-100 på under 2 sekunder, igjen og igjen hele lanseringsfesten.

Test mules trenger ikke ha riktig karosseri. Det hender de er bygget på helt andre plattformer, til og med av andre produsenter. Jeg mener f.eks den første Model S test mulen var bygget på en Mercedes E-klasse.

Men hvis du er uenig, så kan du jo f.eks begynne med å få fikset opp wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Development_mule

Edit: Her er Drag Times opplevelse fra lanseringen, bare i tilfelle man begynner glemme:

 

Mao ingenting som tyder på at en faktisk Roadster finnes. Kun en difus konstruksjon med et kjipt glassfiberkarosseri?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Disse rekordene defineres vel at at det er standardbiler i salg, og om Teslaen har blitt utstyrt med aerokomponenter etc som ikke blir standard, modifisert understell eller motorisering kan man nok se bort fra tallene FORELØPIG. Så en får nesten vente på den versjonen som kommer i salg. 

Men man forstår jo godt at Tesla streber etter å oppnå like gode egenskaper som de beste. Veldig bra.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Etter Sigende? Finnes noen offisielle tall?

 

 

Nei ingen offisielle tall etter at de kjørte de to pre-prod i 2019. AutoMotor und sport sto med stoppeklokka og tok en uoffisiell rundetid. 
 

På slutten av filmen over her er det klipp fra 2019 den blå med plexispoileren. Den kjørte på Michelin cup2 som forsåvidt er godkjent for vei, men kanskje ikke noe man leverer en 2,2tonn familie sedan med.  Utifra det jeg ser på filmen så er den enten letta og/eller veldig stivt satt opp, som heller ikke lar seg gjennomføre.

Spennende å se hva produksjonsmodellen klarer, Elon har sagt lavt på 7 tallet!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus said:

Hvor mange sekunder trur du cup2 dekk gir på ei runde på NR vs vanlige dekk? Undersøk det litt, så blir ikke uoffisielle 26 sekunder raskere veldig imponerende. 

Det gir ganske mye. Men nå kjørte vel ikke Taycanen på dølle dekk heller?

Men svaret på dette kommer jo, jeg gleder meg til å se resultatet! 
 

Nurburgring er høyhastighetsbane. Taycan vinner nok i handling, men jeg holder en knapp på Model S på pga insane akselerasjon og mye høyere toppfart.

Model S bruker 4.71 sek fra 96 - 209 km/t

Nesten dobbelt så rask som Taycan…3ED3B0E3-EA25-41B3-B2F5-69B30F8B55C5.thumb.png.5704e9bde164bc7191b8f794739bc44e.png

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Det gir ganske mye. Men nå kjørte vel ikke Taycanen på dølle dekk heller?

De kjørte på dekkene du får når du kjøper en Taycan. 

bzzlink skrev (21 minutter siden):

Men svaret på dette kommer jo, jeg gleder meg til å se resultatet! 

Det kan vi være enige om. Synd det ikke gjøres mer offisielt på et vis. 

bzzlink skrev (21 minutter siden):

Nurburgring er høyhastighetsbane. Taycan vinner nok i handling, men jeg holder en knapp på Model S på pga insane akselerasjon og mye høyere toppfart.

Husk at Porsche har GTS igjen i lineupen. Normalt sett betyr det mindre vekt i alt inklusivt motor til mer kw/kg, men på elbilene trur jeg det blir endel mer kw/kg enn normalt siden det er mye å hente for å ta ut interiør og få inn kraftigere motorer uten at vekten i motoren går opp. Porsche eier jo 45% av Rimac/Bugatti, så jeg ville vært redd de tallene du tar opp der. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Nei ingen offisielle tall etter at de kjørte de to pre-prod i 2019. AutoMotor und sport sto med stoppeklokka og tok en uoffisiell rundetid. 
 

På slutten av filmen over her er det klipp fra 2019 den blå med plexispoileren. Den kjørte på Michelin cup2 som forsåvidt er godkjent for vei, men kanskje ikke noe man leverer en 2,2tonn familie sedan med.  Utifra det jeg ser på filmen så er den enten letta og/eller veldig stivt satt opp, som heller ikke lar seg gjennomføre.

Spennende å se hva produksjonsmodellen klarer, Elon har sagt lavt på 7 tallet!

Så ren synsing fra din side her altså 🙂 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, oophus said:

De kjørte på dekkene du får når du kjøper en Taycan. 

Har du en link på det? Det var en pre-prod Taycan som satt rekorden. Porsche oppgir ikke hva slags dekk de kjørte på…
«…In seven minutes and 42 seconds. The lap time was set over the 20.6-kilometre course that’s usually used for record attempts. During the attempt, Lars Kern drove a pre-series Taycan.»
https://newsroom.porsche.com/en_US/products/porsche-taycan-record-nuerburgring-nordschleife-21881.html

GTS er jo bare en oppjåla versjon av 4S tradisjonelt. Tror de må ringe Rimac og få litt hjelp av naboene i sørøst ja. 

Tesla har jo også endel igjen i arsenalet slenge på noen keramiske bremser i Porsche størrelse, så kan man jo plutselig stoppe jævelen også.

Hadde du fortalt meg for 7 år siden at Porsche måtte ringe Kroatia om hjelp for å slå en amerikansk bil, ville jeg sagt HMF while I ROFL.

Kanskje om Porsche legger inn et 3je gir i den snåle girkassa, så klarer de 300km/t på strekka på Nurburging de også.

Endret av bzzlink
Legge inn et gir til
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Ingenting tyder på at en faktisk Roadster finnes, utover fungerende prototyper, nei.

Fungerende prototype av en helt annen bil, ja. Du er god hvis du klarer å finne bilder av en faktisk prototype av Roadster, ett år før lansering 🙂 . 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Har du en link på det? Det var en pre-prod Taycan som satt rekorden. Porsche oppgir ikke hva slags dekk de kjørte på…
«…In seven minutes and 42 seconds. The lap time was set over the 20.6-kilometre course that’s usually used for record attempts. During the attempt, Lars Kern drove a pre-series Taycan.»
https://newsroom.porsche.com/en_US/products/porsche-taycan-record-nuerburgring-nordschleife-21881.html

GTS er jo bare en oppjåla versjon av 4S tradisjonelt. Tror de må ringe Rimac og få litt hjelp av naboene i sørøst ja. gg

Tesla har jo også endel igjen i arsenalet slenge på noen keramiske bremser i Porsche størrelse, så kan man jo plutselig stoppe jævelen også.

Hadde du fortalt meg for 7 år siden at Porsche måtte ringe Kroatia om hjelp for å slå en amerikansk bil, ville jeg sagt HMF while I ROFL.

Alfa Giulia Qadrofoglio klarer det på 7,32, med 503 hk, komfortabel fjæring, nydelig styring og fantastisk chassisfeedback. Og selv med astronomiske avgifter koster den 200k mindre enn Plaid. Elbil har nok et stykke å gå ennå 🙂 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Har du en link på det? Det var en pre-prod Taycan som satt rekorden. Porsche oppgir ikke hva slags dekk de kjørte på…

De var folk som tok bilder og video fra NR som rapporterte om dekkene til både Taycan og Plaid på banen. Orker ikke lete etter kilde nå. De finner du her på forumet også i tråden som ble brukt til å diskutere saken når den foregikk. 

bzzlink skrev (8 minutter siden):

GTS er jo bare en oppjåla versjon av 4S tradisjonelt. Tror de må ringe Rimac og få litt hjelp av naboene i sørøst ja. 

Det er en track fokusert bil som får opp kw/kg ved å fjerne mye kg ja. 

Porsche og Rimac hjelper hverandre. 

bzzlink skrev (10 minutter siden):

Hadde du fortalt meg for 7 år siden at Porsche måtte ringe Kroatia om hjelp for å slå en amerikansk bil, ville jeg sagt HMF while I ROFL.

? De slår allerede Tesla på NR? Når Porsche bruker Cup2 dekk så får de til en tid på 6:38.835. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...