Gå til innhold

Før var Tesla essensiell for den norske elbilparken. Nå er de krydder i statistikken


Anbefalte innlegg

Haiku skrev (1 minutt siden):

Les litt om bil så finner du nok noen klager fra eiere av både Tesla, X5 og XC90 som må skifte dekk unormalt hyppig. Aksellerasjon river dekk. Det er også klager på økt veistøv analysert til å være dekkrester fra Oslo. Masse fint lesestoff du kan finne selv.

Så det er bare noe du finner på selv at elbiler genererer mer veistøv enn andre biler. Var det jeg regnet med. Takk for bekreftelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
20 minutes ago, Haiku said:

Les litt om bil så finner du nok noen klager fra eiere av både Tesla, X5 og XC90 som må skifte dekk unormalt hyppig. Aksellerasjon river dekk. Det er også klager på økt veistøv analysert til å være dekkrester fra Oslo. Masse fint lesestoff du kan finne selv.

Hvis jeg tror at jorda er flat er det lett å finne lesestoff som bekrefter det...
😜

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Ja, skikkelig dumme de bilprodusentene som tenker langsiktig, investerer i modulære plattformer og klarer å lansere attraktive modeller i alle segmenter.

Så har vi Tesla.

"Lanserte" Roadster i 2017, utsatt til 2023(foreløpig)
"Lanserte" semi i 2017, helt i det blå.
Cybertruck "lansert" i 2019, utsatt til 2022/2023(foreløpig)

Om du ikke har fått det med deg så er det store utfordringer med tilgang på elektronikk-komponenter. Tesla prioriterer produksjon av eksisterende modeller over det å introdusere flere modeller i utvalget.

I år kan man forvente de klarer rundt 900k biler, opp rundt 80% fra 500k i fjor. Det er en stor bragd når man ser på tilstandene i markedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Om du ikke har fått det med deg så er det store utfordringer med tilgang på elektronikk-komponenter. Tesla prioriterer produksjon av eksisterende modeller over det å introdusere flere modeller i utvalget.

Det er da absolutt ikke komponentmangel som gjør at Roadster igjen er utsatt. Det er tross alt bare et fåtall eksemplarer de skal selge per år.

Forsinkelsen skyldes mest sannsynlig at de ikke har kommet noe videre i utviklingen siden de rullet en Model S med Roadster-skall ut på en scene i 2017 og at de lovede spesifikasjonene ikke lar seg realisere uten "magiske" batterier som foreløpig ikke eksisterer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Det er da absolutt ikke komponentmangel som gjør at Roadster igjen er utsatt. Det er tross alt bare et fåtall eksemplarer de skal selge per år.

Forsinkelsen skyldes mest sannsynlig at de ikke har kommet noe videre i utviklingen siden de rullet en Model S med Roadster-skall ut på en scene i 2017 og at de lovede spesifikasjonene ikke lar seg realisere uten "magiske" batterier som foreløpig ikke eksisterer.

Jepp, det er foreløpig ingenting som kan bekrefte at Roadster eksisterer i prototype/utviklingsstadie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, AL123 said:

Jeg har garantert glemt mer om bil, bilbransjen og bilindustrien enn du noengang kommer til å lære deg, så jo, jeg har fått med meg de tallene. Ellers hadde jeg kanskje ikke vist gjennomsnittsalderen på Teslakunden heller? Det jeg imidlertid ikke har fått med meg er relevansen i innlegget dit. Mitt innlegg var et svar til den overivrige guttungen på forumet som mente at "Boomere" ikke kunne forså seg på Tesla, fordi det var et produkt for ungdommen, ingenting annet. Vel, nesten ingen ungdommer kjøper ny bil, ei hellet Tesla. Og hvis en ser på gjennomsnittsalder for bileiere, så har Tesla de eldste eierene.

…. Og grunnen til det er at Tesla er det yngste bilmerket. Dermed er det stor andel av nybilsalg hos de.

og kun gamle menn med nedbetalt huslån har råd til å kjøpe ny bil.

Du misforstår når du bruker alder på eiere som argument om at Tesla frir mer til gamlinger enn unge. (Eller kanskje du er smart nok til å vite det med all erfaringen fra bilbransjen, men at du hadde glemt det. Eller kanskje du synes det er gøy å villede litt med statistikk. )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Det er da absolutt ikke komponentmangel som gjør at Roadster igjen er utsatt. Det er tross alt bare et fåtall eksemplarer de skal selge per år.

Det er snakk om følge-effekter. Tesla har måtte kontinuerlig redesigne enheter i Model S/3/X/Y til å benytte andre komponenter enn før, utifra hva de har klart å få tak i. Da er Roadster en ganske poengløs distraksjon i det store bildet. Som du sier er det snakk om et lite antall biler og irrelevant omsetning knyttet til Roadster.

Det viktige for Tesla er å øke salget, omsetningen og overskuddet.

Just now, uname -i said:

Forsinkelsen skyldes mest sannsynlig at de ikke har kommet noe videre i utviklingen siden de rullet en Model S med Roadster-skall ut på en scene i 2017 og at de lovede spesifikasjonene ikke lar seg realisere uten "magiske" batterier som foreløpig ikke eksisterer.

Er det det som er teorien nå? At Roadsterene som har blitt vist frem var Model S med Roadster-skall?

Åpenbart vil Roadster dele mye av teknologien med Model S Plaid, men det som ble vist frem var fungerende prototyper. Roadster prototypene som har blitt vist frem er f.eks 80 cm kortere og har ca 20 cm mindre akselavstand.

Det er fullt mulig at Roadster prototypene ikke har de fulle 200 kWh, men om det var en utfordring hadde de jo bare kunnet redusere det til f.eks 150 kWh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Haiku skrev (49 minutter siden):

Les litt om bil så finner du nok noen klager fra eiere av både Tesla, X5 og XC90 som må skifte dekk unormalt hyppig. Aksellerasjon river dekk. Det er også klager på økt veistøv analysert til å være dekkrester fra Oslo. Masse fint lesestoff du kan finne selv.

Man må skille på slitasje av dekk, og produksjon av veistøv. Veistøv er bortimot neglisjerbart for alle personbiler, inkludert tunge elbiler. Når deg gjelder dekkslitasje er saken litt annerledes, men ikke mye. Ja, tunge biler sliter litt mer dekk generellt, men finnes masse eksempler på at også relativt lette biler sliter dekk. Det har litt med geometri å gjøre også. Dessuten er det ikke slik at alle elbiler er over 2 tonn, og alle dieselbiler er superlette. Og skal en tye med dekkslitasje, som tross alt er rimelig ubetydelig for alle bilmerker, så må man også ta med bremseslitasje, som gjerne er mindre på elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

…. Og grunnen til det er at Tesla er det yngste bilmerket. Dermed er det stor andel av nybilsalg hos de.

og kun gamle menn med nedbetalt huslån har råd til å kjøpe ny bil.

Du misforstår når du bruker alder på eiere som argument om at Tesla frir mer til gamlinger enn unge. (Eller kanskje du er smart nok til å vite det med all erfaringen fra bilbransjen, men at du hadde glemt det. Eller kanskje du synes det er gøy å villede litt med statistikk. )

Nei, som sagt var det kun ment som svar på et innlegg om at De som kjørte Tesla var ungdommer og de som kjørte diesel var boomers. Alle andre tolkninger får stå for din regning 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det er snakk om følge-effekter. Tesla har måtte kontinuerlig redesigne enheter i Model S/3/X/Y til å benytte andre komponenter enn før, utifra hva de har klart å få tak i. Da er Roadster en ganske poengløs distraksjon i det store bildet. Som du sier er det snakk om et lite antall biler og irrelevant omsetning knyttet til Roadster.

Det viktige for Tesla er å øke salget, omsetningen og overskuddet.

Er det det som er teorien nå? At Roadsterene som har blitt vist frem var Model S med Roadster-skall?

Åpenbart vil Roadster dele mye av teknologien med Model S Plaid, men det som ble vist frem var fungerende prototyper. Roadster prototypene som har blitt vist frem er f.eks 80 cm kortere og har ca 20 cm mindre akselavstand.

Det er fullt mulig at Roadster prototypene ikke har de fulle 200 kWh, men om det var en utfordring hadde de jo bare kunnet redusere det til f.eks 150 kWh.

Det som ble vist frem av Roadster var overhode ikke det man i bilindustrien kaller en prototype. Om man kaller det en mock-up eller kjørbar konseptbil, og den var bygget på et kortet model S chassis eller en rørramme er ikke så viktig, men noen Prototype i den vanlige betydningen av navnet var den ikke. Da ville den i såfall vært foreldet før den kom i produksjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om følge-effekter. Tesla har måtte kontinuerlig redesigne enheter i Model S/3/X/Y til å benytte andre komponenter enn før, utifra hva de har klart å få tak i.

Men hovedproblemet med komponenter er ikke at de ikke finnes, men at man ikke får levert nok til den produksjonskapasiteten man har. Det er null problem med å få tak den håndfullen som skal til for å uvtikle en bil. Det at Roadster igjen er utsatt betyr bare at de er veldig langt unna å ha en produksjonsklar modell.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

 Da er Roadster en ganske poengløs distraksjon i det store bildet.

Helt enig.  Men det har med etterretteligheten til Tesla/Musk å gjøre. Samt at det de har i "pipe" er fullstendig begredelig. Eksisterende modellportefølje er i ferd med å bli gammel og de har ikke noe kredibelt i horisonten annet enn fakter og drømmer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, AL123 said:

Det som ble vist frem av Roadster var overhode ikke det man i bilindustrien kaller en prototype. Om man kaller det en mock-up eller kjørbar konseptbil, og den var bygget på et kortet model S chassis eller en rørramme er ikke så viktig, men noen Prototype i den vanlige betydningen av navnet var den ikke. Da ville den i såfall vært foreldet før den kom i produksjon.

De er åpenbart ikke det man ville kalle "pre-production" biler, men de er det man vil kalle "test mules". Og de kan være satt sammen av diverse komponenter fra forskjellige steder. Jeg vil helt klart kalle "test mules" for prototyper, selv om det kan være til dels store endringer til produksjonsutgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, uname -i said:

Men hovedproblemet med komponenter er ikke at de ikke finnes, men at man ikke får levert nok til den produksjonskapasiteten man har. Det er null problem med å få tak den håndfullen som skal til for å uvtikle en bil. 

Ja, å få tak i komponenter til Roadster ville ikke være den største utfordringen.

Men det er vanskeligere å få tak i utviklingsressursene når de er travelt opptatt med å redesigne enheter til Model S/3/X/Y, pga komponentmangel.

20 minutes ago, uname -i said:

Det at Roadster igjen er utsatt betyr bare at de er veldig langt unna å ha en produksjonsklar modell.

Ja, det er en god stund til 2023, og man kan godt skjønne at de som venter på Roadster er skuffet.

20 minutes ago, uname -i said:

Helt enig.  Men det har med etterretteligheten til Tesla/Musk å gjøre. Samt at det de har i "pipe" er fullstendig begredelig. Eksisterende modellportefølje er i ferd med å bli gammel og de har ikke noe kredibelt i horisonten annet enn fakter og drømmer.

De har masse på horisonten. Det viktigste på kort sikt blir å få i gang produksjonen av Model Y i Austin. Og deretter å få i gang produksjonen av Model Y i Berlin. Da kan de kanskje begynne å komme seg i en posisjon der de klarer å møte etterspørselen, med kanskje en bilproduksjon på 1,5-2 mill/år.

Etter de begynner å komme seg litt mer ovenpå i forhold til å håndtere etterspørselen kan de begynne å introdusere nye storselgere som Cybertruck og Model 2. Samtidig som de også introduserer kjøretøy som ikke har like stort salgspotensiale, som Semi og Roadster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (50 minutter siden):

De har masse på horisonten. Det viktigste på kort sikt blir å få i gang produksjonen av Model Y i Austin. Og deretter å få i gang produksjonen av Model Y i Berlin. Da kan de kanskje begynne å komme seg i en posisjon der de klarer å møte etterspørselen, med kanskje en bilproduksjon på 1,5-2 mill/år.

Virker som Shanghai har mer enn nok produksjonskapasitet. De solgte visstnok bare 14 800 biler i Kina i august, litt mer enn en tredjedel av produksjonskapasiteten, resten er de nødt til å eksportere. Bestiller man en Kina-Y i Norge nå så er forventet levering denne måneden.

Men når jeg skrev kredibel modellportefølje så siktet jeg ikke til produksjonskapasitet, men at at nye modeller lar vente på seg. Model 2 er vel knapt noe som finnes på tegnebrettet og alt annet er gjenstand for kontinuerlige utsettelser ala "til neste år" på repeat.

Endret av uname -i
14800, rettet fra 10800
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -i said:

Virker som Shanghai har mer enn nok produksjonskapasitet. De solgte bare 10 800 biler i Kina i august, litt mer enn en fjerdedel av produksjonskapasiteten, resten er de nødt til å eksportere. Bestiller man en Kina-Y i Norge nå så er forventet levering denne måneden.

Akkurat hvordan Tesla fordeler bilene de får produsert varierer fra måned til måned. Det naturlig er å prioritere de bilene som må reise lang tidligere i kvartalet og de som må reise kort senere i kvartalet, og generelt prioritere bedre utstyrte biler først. Da maksimerer man antallet biler levert per kvartal, og ASP.

Europa har hatt en stor umettet etterspørsel for Model Y, så det er lett å få solgt biler her. Det er også derfor de kun selger LR og Performance. I Kina har de begynt å selge Model Y SR, som det da er naturlig å prioritere etter LR/Performance til Europa.

Når Tesla åpner kranene på Model Y SR globalt kan man forvente at salget øker drastisk.

9 minutes ago, uname -i said:

Men når jeg skrev kredibel modellportefølje så siktet jeg ikke til produksjonskapasitet, men at at nye modeller lar vente på seg. Model 2 er vel knapt noe som finnes på tegnebrettet og alt annet er gjenstand for kontinuerlige utsettelser ala "til neste år" på repeat.

Det er ikke noe poeng i det hele tatt å introdusere nye modeller før man har ledig produksjonskapasitet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Det er ikke noe poeng i det hele tatt å introdusere nye modeller før man har ledig produksjonskapasitet.

Man må jo tenke fremover da. Som i USA hvor det gikk over stokk og stein for å få Model Y i salg når de plutselig fant ut at Model 3-salget falt og måtte dekke tomrommet. Kvaliteten var deretter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

De er åpenbart ikke det man ville kalle "pre-production" biler, men de er det man vil kalle "test mules". Og de kan være satt sammen av diverse komponenter fra forskjellige steder. Jeg vil helt klart kalle "test mules" for prototyper, selv om det kan være til dels store endringer til produksjonsutgaven.

Nei, åpenbart ikke 😁. En pre-production bil eller forseriebil er en ferdigutviklet bil som er laget med de ferdige karosseripressene og der spesifikasjonene er frosset. Bilene blir først og fremst bygget for å ferdigtilpasse samlebåndet, programmere roboter etc, men blir ofte sendt rundt til forhandlere for forhåndsvisning (men gjerne ikke prøvekjøring).  En testmule er det åpenbart heller ikke, da en tesmule er en håndbyggget prototype der bla karosseriet og mesteparten av komponentene er ferdig utviklet. I ordet "Mule" ligger det at bilen er forsøkt kamuflert, så det er ikke noe sånt vi snakker om her. Det vi har sett av Roadster til nå er noe vi vanligvis ikke ser hos store produsenter, men som er relativt vanlig for småskalaprodusenter; Noe midt i mellom en konseptbil og en kjørbar mock-up. Den har ikke detaljeringen til en konseptbil (bla ser karosseriet ut til å en enkel plassplugg), men den er mer velbygget enn en mock-up. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...