kremt Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 13 hours ago, Esteban Dinero said: Redaktøren i TU blogger om utseendet på Teslas biler, dette er stort. Denne artikkelen hører hjemme i kommentarfeltet eller på Facebook. Teslisk Ukeblad Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Retroman skrev (8 timer siden): Jeg leser artikkelen som en kommentar til salgsstatistikken, og Teslas dominans som muligens ser en ende da andre aktører kommer med produkter som passerer Tesla både på design og kvalitet. Tesla var jo kjempeinnovative da de kom, men Gud så kjedelige biler det er nå. Husker jeg bestilte min S tidlig i 2013 og ventetiden var laaaang... Har bytta ut en gang, men nå opplever jeg det som et kjedelig merke. Det har også med at de ikke fiksa div avvik på andrebilen min som kom med en bøtte feil og masse el-gremlins. Så jeg kjørte rundt i en Golf på Teslas regning noen måneder. Audi/BMW kunne jeg bare glemme å få.. etter det fikk jeg egentlig nok av Tesla. Model 3 og Y er forøvrig triste saker. Billige og spreke biler, men med nyttelast under 400kg er det bare å glemme det for min del i dagens behov uavhengig av om de har 23 eller 50 chipper og kan gjøre 0-100 på fire sek. Så rart at Tesla selger alt de klarer å produsere av Model 3 og Model Y da, hvis de er så kjedelige. Tesla kunne solgt enda mer i Norge hvis de hadde klart å produsere mer. Jeg for min del synes heller alle andre biler er kjedelige, siden de ikke hele tiden oppdateres med ny funksjonalitet og forbedringer. En Tesla vil bare bli bedre og bedre for hvert år man eier den. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 AL123 skrev (6 timer siden): Spot on, og det er nok det redaktøren her også vil frem til. At Tesla var bilverdenen Apple for ti år siden, men at de allerede i dag fremstår som konservative, med sin, etter europeisk standard, lave kvalitetsfølelse og sitt typiske amerikanske anti-design. Minner litt om enkelte japanske og amerikanske biler fra 90 tallet som var umulige å selge i Europa . Ting skjer raskt på elbilfronten, men desverre har nok fosilentusiastene foreløpig rett når de er skeptiske til hvor mye "sjel" en kan bake inn i en elbil. Tesla, konservative? Haha, nå har jeg hørt det også. Og sjel i bil? Gutten min, folk flest vil bare ha en bil for å komme seg rundt. Når Tesla da tilbyr en høyteknologisk pakke som gir et ekstremt behagelig bilhold så er det ikke rart de selger alt de klarer å produsere. Tesla har bare dratt enda mer fra de andre. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Trestein skrev (5 timer siden): Har sett på noen av videoene hans. Selv om det han sier ofte er tåpelig for oss som liker skikkelig bilbygging og at ting skal kunne repareres, er videofilmingen ganske ok. Man ser i alle fall årsaken til at meb plattformen til vw er toppselger. Haha, sedanen Model 3 selger til og med bedre enn SUVen ID.4! 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 hekomo skrev (6 minutter siden): Haha, sedanen Model 3 selger til og med bedre enn SUVen ID.4! MEB plattformen som lages av VW selger mye bedre enn M3. Sjekk elbilstatestikk. Minst 11 000 biler er solgt i Norge i år er på MEB plattform 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Trestein skrev (5 timer siden): Har sett på noen av videoene hans. Selv om det han sier ofte er tåpelig for oss som liker skikkelig bilbygging og at ting skal kunne repareres, er videofilmingen ganske ok. Man ser i alle fall årsaken til at meb plattformen til vw er toppselger. Jepp, de metodene han anbefaler gjelder for rasjonell produksjon, ikke nødvendigvis for kvalitet. Det er derfor jeg skriver at videoene ikke har så mye verdi dersom du ikke har peiling fra før. Dessuten har han betydelige kunnskapshull, selv om han er ekstremt dyktig på enkelte områder. Noen av han ansatte, feks han som ble presentert som firmaets chassisekspert var jo helt på viddene... 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 hekomo skrev (33 minutter siden): Så rart at Tesla selger alt de klarer å produsere av Model 3 og Model Y da, hvis de er så kjedelige. Toyota selger rundt 10 mill biler i året, og de er et gjesp. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 hekomo skrev (32 minutter siden): Tesla, konservative? Haha, nå har jeg hørt det også. Og sjel i bil? Gutten min, folk flest vil bare ha en bil for å komme seg rundt. Når Tesla da tilbyr en høyteknologisk pakke som gir et ekstremt behagelig bilhold så er det ikke rart de selger alt de klarer å produsere. Tesla har bare dratt enda mer fra de andre. Tror kanskje du bør se om du kan få lappen før du blir for skråsikker? Hva folk vil ha varierer voldsomt med feks aldersgruppe, sosialt segment og bosted. Det finnes eksempler på dørgende kjedelige biler som selger som hakka møkk, og det finnes eksempler som har vært uselgelige (Og som faktisk ligner endel på Tesla). Du kan jo feks lese deg opp på historien om Saturn... Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 (endret) Trestein skrev (8 timer siden): MEB plattformen som lages av VW selger mye bedre enn M3. Sjekk elbilstatestikk. Minst 11 000 biler er solgt i Norge i år er på MEB plattform Ja du må vel slå sammen alle modellene til VW AG konsernet på MEB-plattformen for å slå den ene modellen til Tesla i salgsstatistikkene. For meg høres det helt tragisk ut for VW AG konsernet, og sykt bra for Tesla. Endret 2. september 2021 av Hanhijnn 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 (endret) Og hvis man ser på verden: https://cleantechnica.com/2021/08/31/20-top-selling-plugin-vehicles-globally-charts/ @Hanhijnn, @Trestein Endret 2. september 2021 av trikola 5 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 trikola skrev (1 time siden): Og hvis man ser på verden: https://cleantechnica.com/2021/08/31/20-top-selling-plugin-vehicles-globally-charts/ @Hanhijnn, @Trestein Slike fakta er nok sånne som Trollstein både blinde og døve for, men det er uansett en overbevisende framstilling. 5 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 (endret) hekomo skrev (10 timer siden): Så rart at Tesla selger alt de klarer å produsere av Model 3 og Model Y da, hvis de er så kjedelige. Tesla kunne solgt enda mer i Norge hvis de hadde klart å produsere mer. Jeg for min del synes heller alle andre biler er kjedelige, siden de ikke hele tiden oppdateres med ny funksjonalitet og forbedringer. En Tesla vil bare bli bedre og bedre for hvert år man eier den. Ok, takk for innsikten din. Fra min tid i bilbransjen solgte vi også unna alt som ble produsert. I likhet med Tesla så ble så godt som samtlige biler bestilt av kunden så dette er jo ikke merkverdig i det hele tatt. Bare et fåtalls importører bygger nasjonale lager og selger det de til enhver tid har liggende i kurven. I bilparken på jobben som forøvrig lenge var dominert av S og X (også fra mitt ståsted), finner vi nå Taycan, begge e-tron samt en og annen Mercedes EQ. Det er også rart. Og vi sier det samme: Andre biler er mer spennende og Tesla har blitt litt akterutseilt av etablerte bilprodusenter som fikk et el-bil spark i ræva da Tesla utfordret dem. Men hva vet vi - vi er jo bare kunder. Endret 2. september 2021 av Retroman Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 Hanhijnn skrev (2 timer siden): Ja du må vel slå sammen alle modellene til VW AG konsernet på MEB-plattformen for å slå den ene modellen til Tesla i salgsstatistikkene. For meg høres det helt tragisk ut for VW AG konsernet, og sykt bra for Tesla. Tesla er priset til 5 gangern VW AG som kanskje allerede til neste år kommer til å selge flere elbiler enn Tesla. Og det er bare elbiler, ikke glem de 8-9 millioner andre kjøretøyene VAG selger med høy fortjeneste. Det som blir tragisk er når aksjemarkedet våkner opp til denne realiteten. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 Trestein skrev (10 timer siden): MEB plattformen som lages av VW selger mye bedre enn M3. Sjekk elbilstatestikk. Minst 11 000 biler er solgt i Norge i år er på MEB plattform Ja, det stemmer sikkert at VW trenger utallige ulike biler i ulike segmenter for å konkurrere mot en av Teslas biler. Høres sånn ca. riktig ut. 1 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 AL123 skrev (10 timer siden): Toyota selger rundt 10 mill biler i året, og de er et gjesp. Akkurat som Nokia. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 (endret) AL123 skrev (10 timer siden): Tror kanskje du bør se om du kan få lappen før du blir for skråsikker? Hva folk vil ha varierer voldsomt med feks aldersgruppe, sosialt segment og bosted. Det finnes eksempler på dørgende kjedelige biler som selger som hakka møkk, og det finnes eksempler som har vært uselgelige (Og som faktisk ligner endel på Tesla). Du kan jo feks lese deg opp på historien om Saturn... Ja, det stemmer nok at inngrodde Boomers sverger til giftige, støyende utdaterte biler. Vi husker godt hvordan Nokia var så mye bedre for de hadde jo fysiske taster, i motsetning til den nymotens iPhone-greia! Men det er de unge som er fremtiden, og Boomers forsvinner litt etter litt. Blant de unge var det iPhone som slo an, akkurat som det er Tesla som har nærmest fullstendig "mindshare" hos de under 40-50 eller så. En uselgelig bil kan per definisjon ikke ligne på Tesla siden Tesla selger som hakka møkk og vokser med over 100% i året. Endret 2. september 2021 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 Retroman skrev (22 minutter siden): Ok, takk for innsikten din. Fra min tid i bilbransjen solgte vi også unna alt som ble produsert. I likhet med Tesla så ble så godt som samtlige biler bestilt av kunden så dette er jo ikke merkverdig i det hele tatt. Bare et fåtalls importører bygger nasjonale lager og selger det de til enhver tid har liggende i kurven. I din tid i bilbransjen var det nok et ganske stabilt marked der man visste ca. hvor mye man kom til å selge hvert år. Man økte ikke produksjonen med over 100% i året, slik Tesla gjør. Så sammenligningen din virker noe spesiell. Sitat I bilparken på jobben som forøvrig lenge var dominert av S og X (også fra mitt ståsted), finner vi nå Taycan, begge e-tron samt en og annen Mercedes EQ. Det er også rart. Og vi sier det samme: Andre biler er mer spennende og Tesla har blitt litt akterutseilt av etablerte bilprodusenter som fikk et el-bil spark i ræva da Tesla utfordret dem. Men hva vet vi - vi er jo bare kunder. Så rart at sedanen Model 3 knuser SUVen ID.4 da. Dette er også veldig rart, siden vi er inne på det: https://cleantechnica.com/2021/08/31/20-top-selling-plugin-vehicles-globally-charts/ Så jeg vet ikke helt hvordan du mener at Tesla har blitt akterutseilt. Spesielt siden sedanen Model 3 knuser alt annet her i landet så langt i år. Du vet, sedanen som skulle være nesten umulig å få solgt. Så klamrer man seg desperat til at Model S og X solgte mindre, men glemmer da at de ikke hadde blitt oppdatert på flere år, og at de stanset produksjonen i flere måneder nettopp for å gi dem en grundig oppdatering. Vi er kanskje kunder, men det er tydelig at kunder ønsker Tesla nå for tiden. 1 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 uname -i skrev (15 minutter siden): Tesla er priset til 5 gangern VW AG som kanskje allerede til neste år kommer til å selge flere elbiler enn Tesla. Og det er bare elbiler, ikke glem de 8-9 millioner andre kjøretøyene VAG selger med høy fortjeneste. Det som blir tragisk er når aksjemarkedet våkner opp til denne realiteten. Tetsla er priset til 5-gangeren VW fordi Tesla vokser kraftig mens VW er mer eller mindre stillestående. I tillegg har VW AG et stort problem i at de må drasse på gammelt ICE-rask som innebærer store verdier som de må kvitte seg med fordi det blir ubrukelig hvis de skal over på elbiler. Videre planlegger VW AG å ha kun en liten andel av EV-kapasiteten Tesla planlegger om 5-10 år. Teslas fortjeneste på bilene er også høyere enn VW. Så kan du ha en religiøs tro på at VW vil selge flere elbiler enn Tesla til neste år... men var det ikke det du sa i fjor også? Problemet til VW er at de bare er en bilprodusent, mens Tesla er et teknologiselskap. Det ser man på den ræva programvaren og teknologien generelt fra VW. 2 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 trikola skrev (2 timer siden): Og hvis man ser på verden: https://cleantechnica.com/2021/08/31/20-top-selling-plugin-vehicles-globally-charts/ @Hanhijnn, @Trestein Hvem øker mest? Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 (endret) hekomo skrev (1 time siden): I din tid i bilbransjen var det nok et ganske stabilt marked der man visste ca. hvor mye man kom til å selge hvert år. Man økte ikke produksjonen med over 100% i året, slik Tesla gjør. Så sammenligningen din virker noe spesiell. Så rart at sedanen Model 3 knuser SUVen ID.4 da. Dette er også veldig rart, siden vi er inne på det: https://cleantechnica.com/2021/08/31/20-top-selling-plugin-vehicles-globally-charts/ Så jeg vet ikke helt hvordan du mener at Tesla har blitt akterutseilt. Spesielt siden sedanen Model 3 knuser alt annet her i landet så langt i år. Du vet, sedanen som skulle være nesten umulig å få solgt. Så klamrer man seg desperat til at Model S og X solgte mindre, men glemmer da at de ikke hadde blitt oppdatert på flere år, og at de stanset produksjonen i flere måneder nettopp for å gi dem en grundig oppdatering. Vi er kanskje kunder, men det er tydelig at kunder ønsker Tesla nå for tiden. Bilmarkedet var, er og vil alltid være volatilt i Norge der vi har avgifter som i svært stor grad påvirker bilkjøpene. Vi nevner i fleng dieselandel som økte fra 30% til over 70% over natta for 12 års tid siden pga avgiftsendring på co2. Hybridinsentivene som gjorde at kjøp/leasing av hybridbiler eksploderte. Og de siste årene el-bileksplosjonen. At Tesla nå utleverer en modell i stor skala og topper reg statistikken har vel skjedd hver gang de har sliuppet en modell? Når de først kommer så kommer det en hel haug og lager kaos i Drammen (men det er Drammens problem - de tar imot mange biler og plassen er vel så-så). Bildet er fra april i år: Når Tesla Motors i tillegg registrerer flere av bilene på seg selv så "vinner" man lett registreringsstatistikken, et kjent grep når man er i knapp konkurranse med sidemannen - jeg spør meg ofte om dette er relatert til salg eller markedsføring. Og nybilkunden taper litt: de får en "bruktbil" og står som eier nr 2. Dette husker jeg ble diskutert både da S og X kom og "feide" konkurransen av bordet med høye registreringstall. Jeg er mer interessert i hva de forskjellige har av kontraktsbeholdning - det er disse tallene som betyr noe da de er relatert til faktisk salg, og er mer skjult for deg og meg. Min nye bil har nesten ett års ventetid. Er den da ikke solgt før jeg får den utlevert, eller er den solgt i det jeg skriver kontrakten? Jeg mener det siste. Forøvrig 1: I august har Tesla registrert 774 Model 3, og Volkswagen har registrert 861 ID 4. Tallene for juli var 4 stykk Model 3 og 439 ID 4. Om du kaller dette å knuse ID 4 så forstår jeg ikke din bruk av begrepet. *edit: YTD er vel 1400 flere biler av model 3 registrert, men trenden går vel nedover? Tradisjonen tro dundrer det en ny båt full av Tesla inn hver tredje måned ca. Blir spennende å følge dette fremover. Pr idag sier vel Tesla-Even at de har 1-2 måneders ventetid? Så med mindre de har en kjempebacklog vil antall registreringer synke tydelig. Og med akterutseilt så mener jeg at flere av Teslas kunder har gått videre i påvente av noe nytt. Å endre litt på lykter og oppdatere software er fint det, men bilen i seg selv er jo ikke spennende mer. Hadde ikke folk ønsket endringer på bildesign hadde vi fortsatt kjørt rundt i høyteknologiske T-Ford-lignende biler. Flere av oss venter jo på Roadsteren til Tesla, den eneste relevante nyvinningen derfra på lenge, og så er det lov å håpe at kvaliteten er bittelitt bedre slik at jeg slipper å ha en Roadster på verksted og en Golf i garasjen. Endret 2. september 2021 av Retroman 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå