Gå til innhold

FN erklærer blyholdig bensin for utryddet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Senest i sommer ba britiske forskere om målinger av blynivåer i befolkningens blod, fordi blynivåene fortsatt er høyere i luftbårne partikler enn bakgrunnsnivået – selv over 20 år etter at britene la ned forbud mot bruken av blyfri bensin.

Men hvordan er det på flyplasser og ligdene med jetdrivstoff? Hvordan er det på arbeidsplasser som bruker diselgenerator? hvordan er det på vereranfest\møter? så selv om cirke K og YV har sluttet å selge bly betyr det ikke det er dødt. Eller har de ennå finnet løsning som ikke ødlegger motorene?

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (24 minutter siden):

Men hvordan er det på flyplasser og ligdene med jetdrivstoff? Hvordan er det på arbeidsplasser som bruker diselgenerator? hvordan er det på vereranfest\møter? så selv om cirke K og YV har sluttet å selge bly betyr det ikke det er dødt. Eller har de ennå finnet løsning som ikke ødlegger motorene?

Diesel og Jet A1 inneholder ikke bly og har heller aldri gjort det.

Grunnen til at bensin inneholdt bly i gamle dager var for å beskytte, smøre ventiler og ventilseter samt eliminere tenningsbank. De aller fleste bensinmotorer som er produsert på og etter 1970 tallet har herdede ventilseter, andre legeringer i motoren og dermed ikke behov for blybensin.

Folk som har veteranbiler som trenger blybensin kan fint kjøpe blytilsetning på de aller fleste bensinstasjoner og bilrekvisita forhandlere, mange motorer kan også enkelt bygges om sånn at de kan bruke blyfri bensin.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oyoygard skrev (5 minutter siden):

Et kjapt søk tyder på at de har kommet ganske langt med å finne blyfri alternativ for avgas.
Vet du noe om hva som brukes i Norge?

Det jobbes iherdig med å fase ut blyholdig avgas ja. Jeg vet ikke hvor langt de har kommet, men det er garantert ikke nok til å kalle si at all blyholdig bensin er utryddet om man skal ta med avgas.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
El burro skrev (1 time siden):

Grunnen til at bensin inneholdt bly i gamle dager var for å beskytte, smøre ventiler og ventilseter samt eliminere tenningsbank. De aller fleste bensinmotorer som er produsert på og etter 1970 tallet har herdede ventilseter, andre legeringer i motoren og dermed ikke behov for blybensin.

Folk som har veteranbiler som trenger blybensin kan fint kjøpe blytilsetning på de aller fleste bensinstasjoner og bilrekvisita forhandlere, mange motorer kan også enkelt bygges om sånn at de kan bruke blyfri bensin.

Funger ikke olje til slik?  Audi er vel de bilene som trekkes mest olje mot andre merker.

Forstår ikke hvorfor bly kan sitte igjen 20 år etterpå, godt mulig hvis man leter vil man finne bly i fleste byer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
El burro skrev (På 30.8.2021 den 15.52):

Diesel og Jet A1 inneholder ikke bly og har heller aldri gjort det.

Grunnen til at bensin inneholdt bly i gamle dager var for å beskytte, smøre ventiler og ventilseter samt eliminere tenningsbank. De aller fleste bensinmotorer som er produsert på og etter 1970 tallet har herdede ventilseter, andre legeringer i motoren og dermed ikke behov for blybensin.

Folk som har veteranbiler som trenger blybensin kan fint kjøpe blytilsetning på de aller fleste bensinstasjoner og bilrekvisita forhandlere, mange motorer kan også enkelt bygges om sånn at de kan bruke blyfri bensin.

Ingen har noensinne hatt behov for blytilsetning. Denne myten lever tydeligvis ennå i beste velgående, et par tiår etter at den ble grundig tilbakevist.

Trodde faktisk dette var velkjent materie nå. De som ikke har lest den tidligere bør gjøre det, grundig.
https://www.thenation.com/article/archive/secret-history-lead/

"the benefits of lead antiknock additives were wildly and knowingly overstated in the beginning, and continue to be. Lead is not only bad for the planet and all its life forms, it is actually bad for cars and always was;

"

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Finnes det fortsatt 98 oktan på bensinstasjoner? Jeg har ikke sett en slik knapp for 98 på mine lokale bensinstasjoner på lenge.

Jada, enkelte har det ennå, f.eks min lokale Esso-stasjon.
Pleier å fylle opp med 98 før vinterlagring på hobbybilene mine, da den visstnok skal ha bedre lagringsegenskaper. 
Mulig det også er en myte, men koster ikke stort ekstra på siste tanking 🙂 

Lenke til kommentar
jr_605 skrev (23 minutter siden):

Jada, enkelte har det ennå, f.eks min lokale Esso-stasjon.
Pleier å fylle opp med 98 før vinterlagring på hobbybilene mine, da den visstnok skal ha bedre lagringsegenskaper. 
Mulig det også er en myte, men koster ikke stort ekstra på siste tanking 🙂 

De skal visstnok smøre bedre også, og være etanolfri. Ihvertfall de på Shell, ifølge dem selv.

Lenke til kommentar
jr_605 skrev (22 timer siden):

Jada, enkelte har det ennå, f.eks min lokale Esso-stasjon.
Pleier å fylle opp med 98 før vinterlagring på hobbybilene mine, da den visstnok skal ha bedre lagringsegenskaper. 
Mulig det også er en myte, men koster ikke stort ekstra på siste tanking 🙂 

98 oktan er bedre for langtidslagring siden den ikke inneholder ethanol, problemet med ethanol er at det tærer innvendig på bensinslanger og andre gummideler over tid.

Det er jo blitt et sikkert vårtegn med veteranbiler som står i full fyr langs veien p.g.a. morkne bensinslanger.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oyoygard skrev (På 2021-8-30 den 17.58):

Et kjapt søk tyder på at de har kommet ganske langt med å finne blyfri alternativ for avgas.
Vet du noe om hva som brukes i Norge?

UL91 selges blant annet på Kjeller. Blyfri avgas som kan benyttes på ~70% av GA-flyene. Om det krever noen konvertering av motor vet jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FXEP33QK skrev (På 31.8.2021 den 20.29):

Ingen har noensinne hatt behov for blytilsetning. Denne myten lever tydeligvis ennå i beste velgående, et par tiår etter at den ble grundig tilbakevist.

Trodde faktisk dette var velkjent materie nå. De som ikke har lest den tidligere bør gjøre det, grundig.
https://www.thenation.com/article/archive/secret-history-lead/

 

"the benefits of lead antiknock additives were wildly and knowingly overstated in the beginning, and continue to be. Lead is not only bad for the planet and all its life forms, it is actually bad for cars and always was;

 

"

 

 

Tusen takk for opplysningen, var selv ikke klar over dette. Uten å ha gjort noe dypere dykk innenfor temaet, har jeg bare vært naiv nok til å tro at det var ett behov. 

Forstår jo nå at det, nok en gang, kun handlet om profitt. At det var mye høyere fortjeneste ved å selge lav kvalitet drivstoff med bly, enn høyere kvalitet drivstoff uten bly. Og money talks, så resultater og konsekvenser ble manipulert.

Skuffet over meg selv at jeg ikke var istand til å lære av historien og håper at jeg idag (for slik skjer garantert idag også) er mindre naiv og bedre istand til å oppdage uriktig forskning.

Synes TU.no burde opplyse om dette når de først er innom temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...