Gå til innhold

optisk, digitalt, ccd, lux?

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt ny i videokamera-markedet, men har prøvd å fiske informasjon fra både her og der for å finne fram til det beste kamera i forhold til pris og mitt bruk. Så langt har jeg skjønt at optisk bildestabilisering er å anbefale, men hvor mye har det å si i forhold til digital?

Har sett på både sony og canon cameraer i gruppen rundt "sony dcr-trv11, 20 og 30(i)" og "canon dm mv30 og mv450(i) - 550(i)", men her er det ting jeg lurer på. CCD brikken til sony ligger på mellom 800.000(1 1/4") - 1.550.000(1 1/4"), mens CCD brikken på canon ligger mellom 450.000(1 1/4") - 540.000(1 1/6"). Samtidig ligger lux nivået på sony fra 5.0 - 7.0 mens canon har 1 - 1.5. Hvor mye spiller disse tallene inn på hverandre lav lux få pixler, høy lux mange pixler. Få pixler gir vel mer kornete bilde, hvis jeg ikke tar helt feil, og lux har med lysmengden kameraet trenger til bildene(mørkt rom lav lux). blir Canon bildene kornete, men trenger lite lys? Og blir Sony bildene klare, men mørke når du filmer på hytta i stearin-lys lys?(forutsetter de kameraene jeg har nevnt ovenfor)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Tror du husker feil, nesten ingen nyere Sony kamera har så dårlig lux som 5.0

Mitt DCR-PC120E har faktisk 0 lux og kan filme i stummende mørke med NightShot på. Og bildet blir helt rått.

5 lux var vanlig på alle kameraer som er eldre enn 6-7 år..

Vet at andre har levert Canon kameraer tilbake igjen fordi de ikke synes bildet ble bra nok med såpass lite piksler.

Mitt har 1,55 megapixel (effektive blir ca 1,3 megapixel), men jeg ville aldri kjøpt videokameraer som ligger under 800,000 piksler.

3CCD kamera ble for dyrt synes jeg......

Håper det hjalp litt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...