Snowleopard Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Haiku skrev (10 timer siden): Vintersoveposen min tåler under -40, så frem med isbjørnsikkert telt 🙂 Hvordan blir det med ising rundt lagrene/hodet på vindmøller i polare strok? Er det risiko for smelting/nedising? Isbjørnsikkert telt, kalles brakke. 😉 Nedising kan sikkert forekomme, men dette kan løses med å tilføre tilstrekkelig varme mot lagrene, riktig kvalitet smøreoljer, samt at man har belagt blader med nanotech-middel så vann renner av helst før det fester seg. Dette regner jeg med er testet allerede, og man ser det fungerer greit, selv i polare strøk. Det er litt værre for en båt på havet som, med rette forholdene, konstant får sjøsprøyt på seg som umiddelbart fryser til is (små dråper, tilsvarende underkjølt regn), der man må regne med å hakke løs is innimellom. Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Bladene regnet jeg med var greit, og om avstanden mellom casing/kropp og lagre er stor nok vil casing/kropp ha omgivelsestemp eller ihvertfall minusgrader slik jeg tenker. Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 nessuno skrev (7 timer siden): Finnes ikke diesel i norske fyllestasjoner har vi mye større problemer enn å drive gårder. Dårlig tilnærming, forsøk heller: Dersom Norge har store problemer, vil nasjonal eller lokal mangel på energi forsterke konsekvensene dramatisk. Lenke til kommentar
bharald Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Selvfølgeligheter: - Hydrogen har større tap enn batteri. - Nettet har mindre tap enn batteri. Det at dette er et EU-prosjekt betyr at man ikke nødvendigvis belemrer alle små land med å teste teknologien, men holder seg til noen få ekstremiteter. Siden noen er med på et prosjekt omkring "off-grid" der man har god strømdekning, betyr det bare at man har en plan B det øyeblikk systemet ikke virker. Neste trinn er å vurdere dette på steder hvor det er dyrt å bygge ut nett. Da kan man veie kostnad med (ny) kraftlinje/kabel opp mot kostnad for solceller og vindmøller i tilpasset miks for dette lokalsamfunnet (mer sannsynlig liten øy enn en dal, siden dalene stort sett har tilgang på vannkraft), samt tap med hydrogen (litiumbatterier er begrenset ressurs, og dyrt). Som samfunn kan vi da slippe litt billigere unna når man ikke må betale for dyre kabler til småsteder. Hydrogen til folk med solenergiproduksjon på villatak, høres dog mer ut som et risikoprosjekt, med mindre man bruker det til biler (hvor litiumbatterier per i dag er et bedre alternativ). Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Testanleggets beliggenhet nær NTNU og med tilgang til energi er bare en fordel. Man går glipp av læring når det gjelder logistikk rundt deler og reparasjoner. Konseptet i seg selv er glimrende og potensialet stort, og det er svært mange fordeler ved desentralisert energiforsyning. Hva hydrogenanlegg vil koste i serieproduksjon samt driftssikkerhet og driftskostnader for hydrogenbiten er vel de mest ukjente faktorene... Lenke til kommentar
Equalitor Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 "– Men det er et fuglereservat på Froan, så det er usikkert om vind og solenergi er mulig der ute." De kan da bruke vertikale vindmøller? Aldri hørt at fugler har blitt skadet av de, men nå har de heller ikke vært brukt i stor skala. De har derimot et par tusen år på baken fra de persiske delene av verden. Konstruer en VAWT med stående tønneform og påmalte spiralmønster så er jeg sikker på at fuglene skygger banen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå