NTB - digi Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 Tolv aktører får leie ut elsparkesykler i Oslo – får nøyaktig like mange hver Lenke til kommentar
Samms Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 Tid for at utleigar får på plass "Roaming" slik at det kan leigast elektrisk sparkesykkel frå fleire leverandørar frå ein app? Då slepp brukarane ein jungel, 12 stykk, ulike apper... 2 Lenke til kommentar
datanisse Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 "Brukerne må snart forholde seg til en jungel av apper" Det har da virkelig ingenting med reguleringen å gjøre. Hvis de hadde fått fortsette som før med fullt frislipp hadde det blitt flere aktører i byen og enda verre å forholde seg til alle appene. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 Det er alt ein jungel av appar for å bruke elsparkesyklar, der alle appane også krev at du sett opp ein profil som gjer at det tek litt ekstra tid fyrste gongen du skal prøve ein elsparkesykkel frå ein annan aktør. Eg er likevel einig i at 12 aktørar med 12 ulike appar blir verre enn dagens 9 aktørar, men eg har også forståing for at det hadde blitt meir støy om ein hadde godkjent færre aktørar og dermed kasta ut enkelte aktørar frå markedet, og at ein av konkurrenseomsyn måtte tillate at andre aktørar også fekk sjangsen til å bli med. Eg er likevel einig i at ei anbodskonkurranse hadde våre ei betre løysing på lengre sikt, altså at ein legg ut eit anbod omtrent som med drosjeløyver der berre den eller dei få aktørane med best tilbod og pris hadde fått eineløyve til å drive elsparkesykkelutleige i ei bestemt tidsperiode. Med ei slik anbodskonkurranse så kunne ein også lagt inn krav om at tilbydaren må bruke ei felles betalingsløysing. 3 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 14 minutes ago, The Avatar said: Eg er likevel einig i at ei anbodskonkurranse hadde våre ei betre løysing på lengre sikt, altså at ein legg ut eit anbod omtrent som med drosjeløyver der berre den eller dei få aktørane med best tilbod og pris hadde fått eineløyve til å drive elsparkesykkelutleige i ei bestemt tidsperiode. Med ei slik anbodskonkurranse så kunne ein også lagt inn krav om at tilbydaren må bruke ei felles betalingsløysing. Ikkje anbod, heller auksjon av løyver på gjevne vilkår ein gong i året. Kommunen kunne til dømes delt det i fire løyver til å operere 2000 sparkesykklar og auksjonert desse ut for eit år av gongen. Og slik at eit firma berre kan kjøpe eit løyve. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 5 hours ago, Samms said: Tid for at utleigar får på plass "Roaming" slik at det kan leigast elektrisk sparkesykkel frå fleire leverandørar frå ein app? Då slepp brukarane ein jungel, 12 stykk, ulike apper... Roaming ville jo fungert fint for sluttbruker. Men problemet som næringen selv tar tak i er vel mer det at det kommer nye aktører inn på markedet, samtidig som antallet sparkesykler per firma reduseres. Og på relativt kort varsel kanskje? Jeg kjenner ikke markedet og vet ikke hvilke avtaler som har løpt til nå, jeg bare reagerte litt på at det blir store omveltninger på kort tid. Det kan bli ugunstig for aktørene, spesielt om kommunen egentlig har tenkt å løse dette på en annen måte på mellomlang sikt. Det å ha forutsigbare rammer er viktig for næringsdrivende. Det sagt, så er det mye rart med alle sparkesyklene. Og det må taes tak i. Her har næringen selv skutt seg i benet. For i starten ga de fleste fullstendig bæng. Det var sparkesykler strødd overalt i byen. Tilogmed midt på fortau, og gjerne ikke bare en men flere. Ser ut som det er blitt noe bedring men det er sikkert rom for å gjøre mer. Fyllekjøring er et problem, men hvem eier det problemet egentlig? Hyppigere kontroller er kanskje mer korrekt? Tror det viktigste er at bransjen og kommunen snakker sammen og ikke kommuniserer kun i brevs form via advokater. Lenke til kommentar
Viking1 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Flere av disse "leverandørene" er jo helt i utakt med virkeligheten. For det første er appene ofte helt elendig laget; Hos de fleste kan man ikke leie mer enn 1 sykkel av gangen. Det er så vidt jeg har sett ingen av de som tilbyr betaling via Vipps, og kun noen som tilbyr PayPal. Både Google Pay og Apple Pay glimrer med sitt fravær. De fleste krever kredittkort! Hvem er det som går rundt med plastikk på seg når man plutselig trenger en el-sparkesykkel? Typisk får man beskjeden "Noe gikk galt! Prøv igjen en annen gang!" når man skal leie en sykkel. Er det da i det minste ikke mulig å lage app'er med skikkelige feilmeldinger?!?! Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 @Viking1 Kanskje bedre å ta det direkte med aktørene enn i en tråd som handler om regulering og bransjens rammer fra myndighetene? Jeg tenker da får du kanskje svar, eller at noen av aktørene tar tak i dette og faktisk legger ned innsats på å forbedre seg. Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 En ting er iallefall sikkert og det er at et stort utvalg er det verste for forbrukere. All historie viser at monopoler alltid gir det beste for forbrukeren. Hadde det ikle vært for at telenor var et monopol ville vi aldri fått adsl. Hadde det vært fri konkurranse, så hadde konkurrentene bare solgt internett over pstn fordi dette hadde gitt de størst mulig fortjeneste. De hadde også vegret seg for å tilby isdn og ville først gjort dette når det ble utrangert utstyr, sånn at de kunne fremstå som redelige, selv om de var noen kapitalist svin. Så la oss gjøre det samme igjen, gjør alt om til monopoler, gjerne offentlige for da får vi alltid best kvalitet til lavest pris. Bare tenk hvilken enorm suksess kommunismen var som fulgte denne modellen. La oss innføre kommunisme igjen, men kanskje kan vi kalle det noe annet, sånn at ikke folk assosierer det med noe negstivt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Selvstendigsaas skrev (8 timer siden): En ting er iallefall sikkert og det er at et stort utvalg er det verste for forbrukere. All historie viser at monopoler alltid gir det beste for forbrukeren. Hadde det ikle vært for at telenor var et monopol ville vi aldri fått adsl. Hadde det vært fri konkurranse, så hadde konkurrentene bare solgt internett over pstn fordi dette hadde gitt de størst mulig fortjeneste. De hadde også vegret seg for å tilby isdn og ville først gjort dette når det ble utrangert utstyr, sånn at de kunne fremstå som redelige, selv om de var noen kapitalist svin. Så la oss gjøre det samme igjen, gjør alt om til monopoler, gjerne offentlige for da får vi alltid best kvalitet til lavest pris. Bare tenk hvilken enorm suksess kommunismen var som fulgte denne modellen. La oss innføre kommunisme igjen, men kanskje kan vi kalle det noe annet, sånn at ikke folk assosierer det med noe negstivt. Nå tror jeg du har drukket nok av den "saas'en", for nå surrer du fælt. Monopoler og monopolister har over tid alltid virket mot forbrukers beste, og for sitt eget beste, som er null utvikling og kun høsting. Typisk dårlige løsninger til alt for høy pris, og lite innovasjonsvilje. Med Telenors innsats, så var de villige til å låse seg fast i ADSL, der andre gikk over til fiber og SDSL og enda bedre løsninger. Og nå konkurrerer først og fremst Telia og Telenor om å være først ute med 5G, og 6G er allerede under utvikling og i planlegging for å innføres straks den er moden nok. Og selv om det er Telia og Telenor vi ser det fra, så er det likevel den internasjonale konkurransen som pusher disse fremover. Her er det vinn eller forsvinn om man ikke er med på kappløpet. En monopolist ville nok sagt "godt nok", og avventet utvikling så lenge de kan. Det som riktignok hadde vært en god mellomting, er at Staten via eget selskap stod for stamnettet, og så hadde Telenor blitt en ren tilbyder, som de andre, og alle hadde leid linjer og kapasitet fra dette selskapet. Med sort fiber, eller krav om fornyet teknologi til utleier, så kunne de betalt for det de vil videreselge til sluttkunder, enten det er private, private selskap eller andre offentlige selskaper. For store, samfunnskritiske veivalg, så er det naturlig at det offentlige står for infrastruktur, enten det er tele/data-linjer, veier, toglinjer, flyplasser, forsvar eller sykehus. Og så kan private konkurrere om å levere tjenestene ut til sluttkunder. Da unngår man det ene problemet du faktisk har rett på, som er der det private ikke ønsker å ta kostnaden alene, fordi det blir for stort prosjekt og tar midler fra "laverehengende frukt", altså prosjekter som koster mindre men gir høyere avkastning. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Hvordan er det med bysykkel? Slik jeg har forstått det så har kommunene inngått en avtale med firma om utleie av vanlige sykler, hvorfor fungerer ikke dette med sparkesykler? Det er vel rundt 3000 sykler i Oslo, alle fra samme firma, hvorfor får dem holde på slik uten noen grense? Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 @Snowleopard spørs om du ikke gikk rett i fella nå? Tviler på at Saas'n mente det han skreve bokstavelig, det kan ha vært et ironisk og sarkastisk innlegg? Anyway. Det som ble veldig feil da Televerket ble til Telenor var at Telenor fikk en "gave" med seg som skapte en voldsom ubalanse i markedet og som uten tvil ga Telenor en voldsom konkurransefordel. Jeg tenker naturligvis på at Telenor plutselig stod som eier av kobberet helt inn i veggen hjemme hos folk. Og om den biten hadde blitt løst som du foreslo så ville alle telecom aktørene operert under de samme forutsetninger. Men slik ble det ikke. Telenor ble ufortjent stort ufortjent raskt pga eierskapet av kobberet. Og da var det jo ikke mye incentiv for kreativitet eller pushe nye standarder. Mange sier tvert imot at Telenor bevist holdt igjen og forsinket både ISDN og ADSL. 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Snowleopard: ja du har jo helt rett. Jeg hadde jo et lite håp om at folk her inne er fullstendig klar over den kvaliteten man får når det er monopoler og henviste til hvordan telenor i lang tid ikke ville fornye seg (den gangen het de televerket) og det var først når det ble konkurransen fra nextgentel som innførte adsl i norge at de begynte å røre på seg. Til og med da så ønsket de en nodell som gjorde at internett ikke kunne deles i husstanden og at man må betale for bruken. Det er riktig nok lenge siden nå, men det er viktig at folk ikke ser seg blinde på at staten skal håndtere alt, for vi har masse erfaring som viser at da får ikke forbrukeren det som er best. Vi må også forstå at i det øyeblikket vi ønsker at staten skal levere alt, så ønsker vi kommunismen tilbake til Europa. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 Selvstendigsaas skrev (13 minutter siden): Jeg hadde jo et lite håp om at folk her inne er fullstendig klar over den kvaliteten man får når det er monopoler og henviste til hvordan telenor i lang tid ikke ville fornye seg (den gangen het de televerket) og det var først når det ble konkurransen fra nextgentel som innførte adsl i norge at de begynte å røre på seg. [...] Vi må også forstå at i det øyeblikket vi ønsker at staten skal levere alt, så ønsker vi kommunismen tilbake til Europa. Sarkasmen var nok ikkje heilt skarp nok. Monopol eller monopol-liknande tilstandar kan ha fordelar, men det fordrar rett styring. At gamle Televerket viste liten vilje til fornying treng ikkje å bety at dagens Telenor ikkje ville fungert som eit statleg monopol. Dagens konkurranse på telenettet har eigentleg berre ført til priskrig på kor raskt kundane skal få bruke opp sin minimale datakvote. Det kundane vil ha er mykje data til grei hastigheit, det er dette som også er mest samfunnsnyttig. Litt overforenkla, men i dag kan du streame 4K med 4G, folket treng ikkje 5G slik at dei kan streame i høgare kvalitet enn skjermane støtter, det dei treng er muligheita til å streame i meir enn 4 minutt før pakken på 1 GB er brukt opp. Vinmonopolet er også ei suksesshistorie når det gjeld monopol. Når ein ser vekk frå alkoholavgiftene som Vinmonopolet ikkje har bestemt så er Vinmonopolet av dei billegaste butikkane for alkoholholdige varer ettersom dei er ein av Verdens største grossistar som får kvantumsrabattar som andre butikkjeder berre kan drøyme om. Dette i tillegg til at nesten alle har eit Vinmonopol i eige nærområde, og er bolet meir enn 3 mill unna så får du i staden gratis frakt til ditt nærmaste postkontor. Fri konkurranse har mange fordelar, men for at forbrukaren skal få betre og billegare tenester så må det fyrst være fordelaktig for aktørane som konkurrerer. Så er det sjølvsagt eit spørsmål kva som er ekte monopol og kva som er statsstyrte verksemder. Eit ekte monopol med berre ein aktør i markedet som har som einaste mål å stoppe konkurranse og å kreve inn mest mogleg pengar for minst mogleg arbeid trur eg nok at alle er heilt einige i at ikkje vil gi gode vilkår for kundane. Men på den andre sida hadde nærmast våre utenkeleg å gå vekk frå Statens Vegvesen til fordel for privat eigde og vedlikehalde riksvegar, då hadde ein enten hadde mange ulike eigarar som alle har sin eiga betalingsløysing for å betale bompengar på den bestemte vegstrekninga, eller så hadde ein fått eit par store aktørar som ville kreve inn så mykje i bompengar som dei reisande hadde muligheit til å betale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå