Gå til innhold

Utvikler ny industriell varmepumpe – kan gi enorme klimagevinster [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«… COP (coefficient of performance) beskriver hvor mye energi du må putte inn for å få x ganger varme ut.   Robstad mener de ligger helt i toppen for industrielle varmepumper med en COP på opp til 5, det vil si at de for en del strøm inn, får fire ganger så mye ut i form av varme.»

Her klarer journalisten å motsi seg selv i to setninger rett etter hverandre. Den første er riktig. Den andre skulle vært «… COP opp til 5, det vil si at de for en del ström inn, får fem ganger så mye ut i form av varme.”  

Det er en gjenganger at TU ikke klarer å dekke varmepumpe-teknologi på en faglig forsvarlig måte. Det er på tide å slippe til en journalist som skjönner hvordan disse prosessene virker og hva som er utfordringer i teknologien. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når selv Teknisk ukeblads journalister ikke klarer å få det tekniske rett så mister jeg troen på journalister generelt. Redaksjonen trenger ingeniører, ikke journalister.

Det sagt så vet jeg ikke hvilken kontekst COP=5 ble skrevet, siden jeg ikke har ekstra, men det er i hvert fall ingen problem å finne varmepumper med høyere COP bare dT er lavere. Her er et eksempel på et anlegg med COP=30. TU har også skrevet om anlegget (bak betalingsmur: 1 og 2)

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...