Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier krever hele depositumet

Rosamopp

Anbefalte innlegg

Skulle ha en hyggelig overlevering av kjellerleiligheten jeg har leid i et 1 år men det endte ikke sånn. Når jeg flytter inn sa huseier at det var viktig å lufte ut for at det ikke skulle oppstå fukt. Dette var jeg flink til men måtte allikevel kjøpe meg en luftavfukter etter kort tid når det begynte å komme svarte prikker på møblene. Jeg har derfor hatt to av vinduene på gløtt i store deler av sommeren noe som vi nå oppdaget har ført til vannskade så vinduet ikke går ann å lukke. Vinduet er ikke montert som vanlige vinduer mistenker når jeg så på de nå at de er opp ned. Har jeg noen rettigheter i dette tilfellet eller må jeg betale hele greia som de mener? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som at utleier har mye større problemer enn et vindu som ikke vil lukkes.
Iogmed at huseier har sagt at du må lufte ofte, så har ikke utleier noe han skulle ha sagt, når du har luftet...

Luftavfukter skulle utleier ha kjøpt til deg, om det var så stort problem, og du skulle ha flyttet.

Regner med depositum står på egen konto, og da er det bare å kreve det utbetalt fra banken.

Lenke til kommentar

Tenker at slik du fremsetter saken med minimalt av informasjon tror jeg det er vanskelig å kunne gi noe fornuftig svar.

Litt synsing kan selvsagt forekomme fra min side, men da basert på antakelser som kan være feil i forhold til saken din.

Jeg tror kanskje saken din kan være enten eller av følgende ekstremer, eller et sted imellom:

• Utleier ga klar beskjed/krav om lufting. Du følger utleiers krav/ønske og skaden oppstår (eller har blitt litt verre hvis det allerede var fuktskader fra før).
  • Du klagde på inneluft hvorpå utleier foreslo lufting, hvorpå du valgte å bruke et vindu som du måtte forstå ikke var egnet, kanskje fordi regnvann/overvann drypper inn.

Derfor er det noen momenter som er viktige å få frem for andre å kunne vurdere saken:

• Hva står i kontrakt? Evt. hva er avtalt angående lufting. Her bør det eksistere skriftlige avtaler.
  • Hvordan ser vinduet ut? Er det forskriftsmessig montert? Er det noe eldgammelt ræl? Var det fuktskader fra før?
  • Er dette nevnte vinduet anlagt/montert på en sånn måte at du burde forstått at åpent vindu kunne medføre fuktskade?
Lenke til kommentar

Utleier ga ikke krav om lufting og står ingenting i kontrakten det ble bare nevnt ved overtakelse. Luftavfukter kjøpte jeg selv da alle kjøkkenstolene ble fulle av mugg etter kort tid. Vinduet er nytt. Leiligheten ble bygd for 2 år siden og om det er forskriftsmessig montert har ikke jeg kunnskap til å si🙄

Lenke til kommentar

Det byggtekniske er og blir huseiers ansvar. Som leietaker er det ikke rimelig å forvente at du skal vite om et vindu er montert feil eller ikke. 

Utifra det du beskriver, så virker det på meg som at leiligheten ikke bygd riktig, og ikke egner seg å bo i når det er så dårlig utlufting at man må ha oppe vinduer for ikke å få mugg. Dette kan du nevne for huseier, og du kan også spørre om leiligheten hadde tålt en inspeksjon.

Jeg synes vel egentlig at det er tvert i mot du som skulle ha fått erstatning for stolene. Mugg setter jo litt spor uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på dette.

For meg virker dette som vinduene er utleiers problem. Vinduer skal vel kunne stå på gløtt uten å få alvorlige vannskader, dersom de er montert riktig.

Det som kan bli et problem for deg er om du oppdaget problem med fukt/mugg og ikke varslet utleier.

Utleier har ingen mulighet til å overvåke/sjekke slike ting på en enhet som er utleid, så det gir deg et ansvar om å varsle om problemer som må tas tak i. Dersom utleier forstår alvorligheten i fuktproblemet vesentlig senere enn nødvendig, fordi du ikke har varslet så raskt som du kunne, så kan du ha et problem med øvrige skader relatert til fukt/mugg.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (33 minutter siden):

Det som kan bli et problem for deg er om du oppdaget problem med fukt/mugg og ikke varslet utleier.

Utleier har ingen mulighet til å overvåke/sjekke slike ting på en enhet som er utleid, så det gir deg et ansvar om å varsle om problemer som må tas tak i. Dersom utleier forstår alvorligheten i fuktproblemet vesentlig senere enn nødvendig, fordi du ikke har varslet så raskt som du kunne, så kan du ha et problem med øvrige skader relatert til fukt/mugg.

Nå var det utleier som ba leietaker om å lufte pga fukt, og der er det jo klar innrømmelse om både at utleier visste om dette og at leiligheten ikke er som den bør være. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, panzerwolf said:

Nå var det utleier som ba leietaker om å lufte pga fukt, og der er det jo klar innrømmelse om både at utleier visste om dette og at leiligheten ikke er som den bør være. 

"Når jeg flytter inn sa huseier at det var viktig å lufte ut for at det ikke skulle oppstå fukt. Dette var jeg flink til men måtte allikevel.."

Dersom leier mener han var flink til å lufte, men at det allikevel ikke holdt, så er jo det et tegn på at utleier ikke er klar over hvor alvorlig problemet er.. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (8 timer siden):

"Når jeg flytter inn sa huseier at det var viktig å lufte ut for at det ikke skulle oppstå fukt. Dette var jeg flink til men måtte allikevel.."

Dersom leier mener han var flink til å lufte, men at det allikevel ikke holdt, så er jo det et tegn på at utleier ikke er klar over hvor alvorlig problemet er.. 

Spørsmålet er om leigetakaren har vært "flink" med luftinga. 

Notmalt sett så er det anbefalt at lufting skjer ved å opne vindauget (gjerne to vindauger for å få gjennomtrekk) og at ein deretter stenger vindauget etter nokre minutt. Slik bør ein lufte nokre gongar per dag. Ikkje berre er slik lufting ein effektiv måte å bytte ut lufta utan at regnvatn kjem inn, men det er også ein fornuftig måte å lufte på utan å kjøle ned veggar og gulv, og dermed går det med mindre energi til oppvarming igjen. 

Lenke til kommentar

At vinduet er ødelagt fordi det har stått på gløtt er utleiers problem og ansvar, ikke ditt.

Et vindu som funker som det skal skal fint kunne stå på "luftemodus" eller gløtt som du kaller det i flere måneder uten at det skjer noe som skal ødelegge hele vinduet, selv med regn og lignende.

Avvis hele kravet. Du har ikke opptrådt uaksomt med mindre du har hatt vinduet åpent fult i regnstorm. Utleiers ansvar.

Hilsen utleier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...