Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Erfaringar med RWD og AWD på elbil


Zeph

Anbefalte innlegg

Eit populært tema her i landet, og med elbilar har det fått ein litt ny vri. Eg kjenner til dei fleste argument for og mot AWD, så eg er mest ute etter erfaringar både med RWD og AWD, aller helst nokon som har prøvd begge delar.

Ein moderne elbil med RWD er ikkje det same som ein eldre ICE-bil med FWD. Ulik vektfordeling, bakhjulstrekk, betre sikkerhetssystem som trår til når behovet er der. Dei har derimot høgare vekt, og i kombinasjon med piggfritt er det mange som argumenterer for AWD.

Kva erfaringar har de fått med elbil både med og utan AWD, som gjerne har hatt ICE-bilar med AWD, eller ein god blanding?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakhjulsdrift pleier ikke å være utrygt på vinteren så lenge du har jevn vektfordeling og stabilitetskontroll. Elbil tillater bedre vektfordeling og en mer responsiv anti-spinn, så på papiret så skal det være over gjennomsnittet bra. I realiteten så er det nok litt individuelle forskjeller mellom biler.

Ærlig talt så synes jeg at firehjulstrekk er enormt oppskrytt. Det er kun nødvendig i ulendt terreng eller under start på glatt veibane. Det er enormt sjeldent man opplever slike forhold selv her i Norge, og når man først gjør det så er det mange som undervurderer hvor bra en bil med tohjulsdrift og gode vinterdekk klarer seg. Med mindre du ser for deg å brøyte gjennom nysnø så ville jeg ikke hatt tunnelsyn på firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 timer siden):

Du må jo nesten ta utgangspunkt i at det må inngås et kompromiss her da... Hvis ikke så er mer alltid bedre uansett.

Kompromisset er i all hovedsak pris og utvalg av modeller.

Riktig. I desse dagar er det utval som kanskje betyr mest. Om ein elbil av nyare dato kostar 20-30 000 meir er kanskje ikkje avgjerande, men med mangel på mikrobrikker, lange leveringstider, ein marknad i utvikling osv. så er det eit meir avgrensa utval AWD der ute. Dilemmaet er om eg skal utelukke RWD eller ikkje.

Eg har AWD i dag og har hatt nytte av det ved fleire tilfelle dei siste åra, men eg veit ikkje korleis ein elbil med RWD ville klart seg på likt føre. Det er ein del bratte bakkar som kan vere utfordrande med is og slaps.

Lenke til kommentar

Kjørt både ice og elbil som rwd og awd, og foretrekker awd. Om en ikke har mye kjøring i ulendt terreng eller ofte er på hytta som ligger ugreit til så vil nok de fleste klare seg med rwd. Spesielt om de bor i byen. Men for de som har mulighet til å velge awd så tenker jeg det er bare til å gjøre det. For det første så får du ekstra skyv og grep på glatta de dagene det er skikkelig dårlig føre, eller du skal opp bratte bakker vinterstid. Men det kan også bli enklere å få solgt bilen til en pris du er fornøyd med om den har awd. 

 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 timer siden):

For det første så får du ekstra skyv og grep på glatta de dagene det er skikkelig dårlig føre, eller du skal opp bratte bakker vinterstid.

Jeg har kjørt mange bakhjulsdrevne biler på vinteren, og kan ikke si at dette har vært et nevneverdig problem. Jeg tenker det må mer til enn en snødekket oppoverbakke før en tohjulsdrevet bil med gode vinterdekk begynner å svikte.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Jeg har kjørt mange bakhjulsdrevne biler på vinteren, og kan ikke si at dette har vært et nevneverdig problem. Jeg tenker det må mer til enn en snødekket oppoverbakke før en tohjulsdrevet bil med gode vinterdekk begynner å svikte.

Ikke glem at mange rett og slett ikke kan kjøre på glatt føre. De vet ikke hvordan man gjør det. Og de vet heller ikke at de ikke vet det (Donning-Krueger). De tror at de er helt avhengig av piggdekk og 4wd/awd for å komme seg opp bakker.

Jeg har f.eks. kjørt opp glatte bakker med RWD BMW og piggfritt hvor to RAV4 med piggdekk kom bak og måtte gi opp.

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er å ikke kjøre på harde, tørre og billige vinterdekk. Jeg tror mange undervurderer fremkommeligheten man har med tohjulsdrift og et godt sett med vinterdekk. Jeg tror ikke det finnes mange situasjoner her i lavlandet der det ikke vil strekke til.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Gavekort said:

Jeg har kjørt mange bakhjulsdrevne biler på vinteren, og kan ikke si at dette har vært et nevneverdig problem. Jeg tenker det må mer til enn en snødekket oppoverbakke før en tohjulsdrevet bil med gode vinterdekk begynner å svikte.

Ordinært snødekke er sjeldent et problem selv med rwd. Det er når nedbør og temperatur treffes på kjedelig vis at det blir ekstreme veier. Når det er som å kjøre rattkjelke i skum og det er vanskelig å kjøre i stigning at man trenger awd eller rett gode dekk. Det er jo heldigvis ikke så ofte det er sånt vær så mange vil jo kunne velge å la bilen stå på slike dager og da er jo behovet for awd ikke eksisterende. Men for de som må kjøre uansett vær og som også har kjelkete veier med svinger og stigning så er det kjekt med awd. 

Det er ikke noe fasit på dette. Awd er kjekt, men ikke alle trenger det. Rwd kommer seg stort sett frem, om sjåføren kan kjøre på glatt føre. Men har man råd så hvorfor ikke? Og det er jo aldri en ulempe når bilen skal selges at det er awd. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Alle elbiler burde vært bygd med 2 motorer, en fram, og en bak.
Ihvertfall burde alle elbiler ha det som alternativ.

Jeg kjører med bakhjulstrekk hele året, piggfritt.
Men har vært nødt til å koble inn 4x4 minst 1 gang hvert år.
Jeg kjører ikke så mye, og vet ikke hvor mye de tar for å taue bilen, men bare bryderiet er spart inn ved at en kan koble inn 4x4 og komme seg videre, så jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn 4x4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...