Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppjustere tillatt totalvekt på tilhenger?

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg ser på noen varehengere for tiden, og er litt i stuss på hva jeg skal kjøpe meg. Noen av hengerne jeg ser på er registrert med 2000 kg tillatt totalvekt, men er typeregistrert eller konstruert for totalvekt opptil 2600 og 2700 kg.

Jeg vet at det er mulig å nedregistrere, men er det mulig å gjøre det motsatte? Finner lite informasjon om dette hos svv.

Oppregistrering fordrer selvfølgelig at drag og bremser er dimensjonert for det hvis det ikke er det originalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tviler på at det er så lett,skal det være mulig,så må du sikkert få papirer fra tilhenger produsenten,hvor de går god for det.

men om de selger hengere med større totalvekt til en dyrere penge,så får du nok ikke papirer fra produsenten.

har selv varehenger fra brenderup med totalvekt på 1300kg,det er samme henger som 1300,1400,1500 og 2000kg,men kan garantere at jeg ikke får papirer fra brenderup på at jeg kan øke den til 2000kg totalvekt,da vil de jo tape penger,er endel kroner forskjell på hengerne

Lenke til kommentar
Oter skrev (8 timer siden):

tviler på at det er så lett,skal det være mulig,så må du sikkert få papirer fra tilhenger produsenten,hvor de går god for det.

men om de selger hengere med større totalvekt til en dyrere penge,så får du nok ikke papirer fra produsenten.

har selv varehenger fra brenderup med totalvekt på 1300kg,det er samme henger som 1300,1400,1500 og 2000kg,men kan garantere at jeg ikke får papirer fra brenderup på at jeg kan øke den til 2000kg totalvekt,da vil de jo tape penger,er endel kroner forskjell på hengerne

Det er det jeg er litt redd for. Men jeg tviler også litt på at det er noe forskjell i typegodkjenningen mellom hengerene, og har et lite håp der. Derfor mistenker jeg at det skal være mulig å bytte drag for å få oppjustert med hengeren slik den ellers er hvis dokumentasjon ellers er lik.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (11 timer siden):

Hva mener du, "Nei?". At det ikke er mulig? 

Er ikke ute etter diskusjon om du mener det stemmer eller ikke, men hvorvitt det går an å oppregistrere tillatt totalvekt. 

Det betyr at det ikke finnes tilhengere som er typegodkjent med høyere tillatt totalvekt enn det de er registrert med.

Selv om ramme er lik må du regne med at både påløp/drag, aksler og sannsynligvis dekk er forskjellig.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...