Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Starter ikke, selv med startkabler

Anbefalte innlegg

Hei.

Bilen ble stående med lys på i ett døgn og ville ikke starte. Dette har skjedd flere ganger før. Men med startkabler og svogers bil pleier jeg alltid å komme igang igjen. Denne gangen gikk det ikke. Jeg hører en tikkende lyd og ser at det blinker på dashbordet når jeg vrir om nøkkelen, men ingen respons i form av start. 

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du målt at du får ladespenning på polene når startkablene er tilkoblet? Rent teoretisk så skulle du ha mer enn nok strøm hvis startkabler benyttes og den andre bilen går men det er endel fallgruver her også, blant annet kontaktfeil eller moderne startkabler med sperreelektronikk som må detektere batteriet før strøm går gjennom, samme problemet får du med endel moderne ladere når batteriet er helt flatt. Har også vært borti tilfeller med at den elektroniske startsperren klikker når biler står strømløs for lenge. Kan også potensiellt være at innslaget på startmotoren har takket for seg men det blir tilfeldighetenes spill isåfall. Jeg vil ha begynt med å måle spenningen ved starthjelp.

Lenke til kommentar

Det høres kanskje merkelig ut, men det kan hende at det hjelper å koble fra batteriet fra bilen i noen minutter før du prøver å starte med starthjelp. Da får elektronikk i bilen trolig resatt seg, og du kan få litt strøm på batteriet fra starthjelpen i mellomtiden. 

Det høres ut som startreleet ditt funker, men at det ikke går strøm ut til starteren. Det kan være så enkelt som for lav spenning, eller mer morsomme problemer som startsperre, kabelbrudd eller gåene sikringer.

Lenke til kommentar
Stig Moss skrev (På 28.8.2021 den 12.36):

Hei.

Bilen ble stående med lys på i ett døgn og ville ikke starte. Dette har skjedd flere ganger før. Men med startkabler og svogers bil pleier jeg alltid å komme igang igjen. Denne gangen gikk det ikke. Jeg hører en tikkende lyd og ser at det blinker på dashbordet når jeg vrir om nøkkelen, men ingen respons i form av start. 

Noen tips? 

Høres ut som om spenningen blir for lav for startmotoren. Har hatt det samme på både båt og bil.

Hvis batteriet ditt virker men er helt flatt kan det være at det trekker såpass mye strøm fra den andre bilen at spenningen blir for lav når starteren forsøker å slå inn. Isåfall kan det hjelpe å la bilene stå sammenkoblet litt slik at ditt batteri lades litt opp og kan bidra til å levere strøm og ikke bare tappe strøm.

Det kan også være at batteriet ditt har tatt kvelden og må byttes.

Og det kan være at startkablene er for tynne, for lange eller har for dårlig kontakt i klemmene, eller en kombinasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...