Odd R. Valmot Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Båtbyen lanserer ladeplan for fritidsbåter Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Ikke misbruk batterier til noe som anvendes ti til tyve timer per år. Det burde være forbudt! 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Hvor små batterier vil du forby? Helt greit med små batterier til belysning, apparater i båten, stillegående sakte kjøring i havner, for å unngå tomgangskjøring når man ligger til kai eller anker og trenger strøm til noe, stille dorging osv. Ved utenbordsmotorer kan det også gi bedre kraftoverføring fra motor til propell å ha en generator på motoren og en elmotor nede i vannet, i stedet for to 90-graders vinklinger av akslingen. Forøvrig burde man også fokusere på mer effektive skrogformer. Enklere å komme opp i plan, foil-bruk osv. Det gir mindre energitap til hekkbølger. Man burde også satse mer på hybriddrift med seil/kite. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) Hvor mange nye båtformer med drastisk forbedrede egenskaper, som er igjen å finne opp er ikke godt og si, men i dag finnes ikke skrogformer som er økonomiske i alle hastigheter. Så noen dorgebåt med foiler har vi ikke, der foilene ikke blir i veien over eller under vann. Allsidighet er en bra ting, men blir et kompromiss samme hva en håper... Endret 27. august 2021 av KjeRogJør 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Dorgehastighet er energisparende på grunn av hastigheten. Det spiller liten rolle at det stikker noen foiler ned under deplasemet-skroget da. Når man veksler fra dorging til transportetapper så løftes deplasementskroget ut av vannet og man får energieffektivitet da også. 1 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Tror båtfolk egentlig er klar for diesel-elektrisk i kombinasjon med batteri. En god del av kjøringen skjer på tomgang og med sakte fart hvor energien kan leveres fra batteri, istedetfor en buldrende og stinkende dieselmotor. Fremdriftslinjene på tyngre fritidsbåter er også uforholdsmessig kostbare å vedlikeholde. Bruk av pod'er og mindre dieselgeneratorer er en interessant løsning. La oss si at fulladet batteri og generatorer i gang er i stand til å opprettholde planende fart i 4 timer. Det ville dekket behovet til de fleste. 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 5 hours ago, Stefse said: En god del av kjøringen skjer på tomgang og med sakte fart Det er nettopp det som er feil. I beste fall kan man si det om seilbåter dersom det er 'notoriske' seilere ombord. Endret 27. august 2021 av trikola Lenke til kommentar
Christer Fure Nervik Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 Kanskje dette er løsningen: https://candela.com/candela-c-8/ Svensk elektrisk 8m båt med foiler. Maks 30 kn , Forbruk 16KWh ved 22kn , Batteri ca 45KWh 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 trikola skrev (På 27.8.2021 den 15.24): trikola skrev (På 27.8.2021 den 15.24): Stefse skrev (På 27.8.2021 den 9.46): En god del av kjøringen skjer på tomgang og med sakte fart Det er nettopp det som er feil. I beste fall kan man si det om seilbåter dersom det er 'notoriske' seilere ombord. Kommer an på hvordan man regner. Vi kjører nok litt lengre i distanse i 15-25 knop, men samtidig tilbringer vi mer tid i 3-7 knop, og jeg har intrykk av at dette gjelder mange, ihvertfall på Sørlandet hvor det kryr av småbåter og skjærgård og 5 knop-soner. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå