Gjest 618d5...901 Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Jeg skulle lufte hunden en liten tur i helgen som endte med at det ble en mye lengre tur en planlagt. Vanligvis låser jeg alltid døra men denne ene gangen gjorde jeg ikke det dessverre. Trodde jeg kun skulle være borte i 5 min og tok sjansen allikevel. Det skulle jeg ikke ha gjort fordi noen har vært i gangen min og stjålet veske med bankkort og div. Merket ikke noe før helgen var over og tekstmeldinger plutselig kom opp på tlf om at jeg måtte bytte bank id ovs link. Har ikke trykket på noe link i tilfelle svindel. Har sperret kort og mistenker at dette har en sammenheng. Innbo forsikring gjelder vel ikke hvis døra har stått åpen så da må jeg vel kun anmelde dette som tyveri av eiendeler og kort. Noen som vet litt om en sånn situasjon? mvh hdl Anonymous poster hash: 618d5...901 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 (endret) Dette er litt avhengig av ditt forsikringsselskap. Du bør lese gjennom vilkårene for forsikringene du har. Mange dekker ikke noen tap for slikt, da du selv ikke har hatt tilstrekkelig forhindring for tyven. Og andre dekker simpelthen mindre siden døren var åpen. Husk at de mest sannsynlig kommer til å be om bevis for innbrudd hvis du lyver. Endret 26. august 2021 av anon_83104 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Det første du bør gjøre er å sperre for kredittsjekker: https://www.bisnode.no/kontakt/kundeservice-privat/min-side/ https://www.minexperian.no/ https://www.infotorg.no/frivillig-kredittsperre https://www.creditsafe.com/no/no/kontakt/ofte-stilte-sporsmal/kredittsperre.html Du sier dette skjedde i helgen, så det er godt mulig skaden allerede har skjedd, men du bør uansett gjøre dette så snart som overhodet mulig. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Det første du bør gjøre er å slutte å anta skyld. On 8/26/2021 at 2:30 AM, Guest 618d5...901 said: Merket ikke noe før helgen var over og tekstmeldinger plutselig kom opp på tlf om at jeg måtte bytte bank id ovs link. Du vet med andre ord ikke om dette skjedde mens du luftet hunden eller ikke.. Det eneste du vet er hvor veska var og at den nå er borte. Dette kan fint ha skjedd mens du var hjemme. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Skjønner meg ikke på folk som legger små verdifulle gjenstander rett innenfor utgangsdøra. Vi har vel alle sett serier hvor tyver bare strekker in armen i dørsprekken, og tar med seg det som ligger i bollen rett ved døra, som oftest nøkler og penger.? Det er en god vane å låse døra, uansett hva du skal gjøre, og uansett om du er inne eller ute. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Dei fleste forsikringsselskap (i praksis alle) har i forsikringsvilkåra at erstatninga kan heilt eller delvis falle bort om ein har opptrådd grovt uaktsomt eller brutt særskilt definerte krav til sikring. Å ikkje låse ytterdøra eller enda verre la den stå open er definitivt uaktsomt, men det er ikkje gitt at det er grovt uaktsomt. Den vurderinga vil blant anna variere alt etter kvar og korleis du bur. Det er nok fort grovt uaktsomt om du har ytterdøra rett ut i gata i ein storby der det er mange som går forbi og som potensielt kan finne på å gå inn ei ulåst døra, men det kan stille seg annaleis om det er snakk om leiligheitsdøra di i ein mindre by der oppgangen er låst slik at det er berre dei nærmaste naboane dine som har adgang. Det meir ekstreme eksempelet er at det nok neppe er grovt uaktsomt å la døra stå ulåst i ei isolert hytte så langt frå folk at kven som helst kan bråke og bryte seg inn heilt umerka uansett, i eit slikt eksempel vil det nesten være å rekne som tapsavgrensande at tjuven ikkje også bryt opp døra slik at du måtte fått ny dør i tillegg til erstatning for veska. Eit anna moment i aktsomheitsvurderinga er tida det tok før du oppdaga tjuveri, det er mulig at det peikar mot grov uaktsomheit at du ikkje har hatt såpass kontroll på verdisakene dine at du ikkje merka tjuveriet før fleire dagar etterpå. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 Dubious skrev (På 27.8.2021 den 12.45): Skjønner meg ikke på folk som legger små verdifulle gjenstander rett innenfor utgangsdøra. Vi har vel alle sett serier hvor tyver bare strekker in armen i dørsprekken, og tar med seg det som ligger i bollen rett ved døra, som oftest nøkler og penger.? Det er en god vane å låse døra, uansett hva du skal gjøre, og uansett om du er inne eller ute. Ca. 90% av Norge gjør vel dette? Vanskelig å tro at bilnøklene ligger i lommen på ei jakke som henger i gangen? Dørsprekken. Har de armer like brede som et A4 ark? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 Dubious sikter nok til dørsprekka som oppstår når du bruker sikkerhetslenke utan å låse døra, då kan døra opnast så mykje at det er tenkeleg at det er mogleg å fiske ut gjenstandar i umiddelbar nærheit. Bruk av sikkerheitslenke fordrer at nokon er heime og vil dermed ikkje være særleg relevant i denne situasjonen. Eg trur heller ikkje at det er mange som bruker sikkerheitslenke utan å også låse døra? Bilnøklar av typen keyless er det for øvrig også anbefalt å oppbevare eit stykke frå yttervegg då det i enkelte tilfeller er mogleg å fange opp signalet frå bilnøkkelen frå utsida, men eg kan ikkje kome på å ha sett forsikringskrav som stiller strengare krav enn at bilnøkkelen skal være oppbevart forsvarleg. Eit slik elektronisk tjuveri kan like lett gjennomførast på ein offentleg stad som til dømes handlekøa i ein butikk, og skal bilnøkkelen pakkast inn i eit Faradaybur så er heile hensikta med keyless vekke. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 Skjønner. Så det er Olsebanden han henviser til Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 The Avatar skrev (På 27.8.2021 den 15.59): Det meir ekstreme eksempelet er at det nok neppe er grovt uaktsomt å la døra stå ulåst i ei isolert hytte så langt frå folk at kven som helst kan bråke og bryte seg inn heilt umerka uansett, i eit slikt eksempel vil det nesten være å rekne som tapsavgrensande at tjuven ikkje også bryt opp døra slik at du måtte fått ny dør i tillegg til erstatning for veska. Hvilken relevans har det om hytta er isolert eller ikke? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 ITtraktor skrev (6 timer siden): Hvilken relevans har det om hytta er isolert eller ikke? Jeg vil tro at meningen her er at hytta ligger isolert til/plassert, ikke at veggene er fulle av Glava. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå