Gå til innhold

Kan tesla selvparkere i garasje?


fleur

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå over til tesla fra bensinbil. Mulig tesla y. Problemet her jeg bor er at garasjene ble bygd på 70-tallet og er trange. Sist jeg brukte garasjen tok jeg speilet på bilen. Har i tillegg dårlig svingradius inn i garasjen pga parkering rett på utsiden. 

Skal vi ha elbil MÅ jeg bruke garasjen for å få ladet. 

Kan tesla selvparkere slik at man ikke trenger å sitte i bilen i det hele tatt, men stå på utsiden? Hvordan funker det isåfall i praksis? 

Vet andre her som har elbiler og åpenbart klarer å få dem inn i garasjen men jeg er ikke glad for å kjøre inn i den garasjen, er redd for å ta speilene eller noe annet en gang til. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
fleur skrev (På 25.8.2021 den 23.33):

Vet andre her som har elbiler og åpenbart klarer å få dem inn i garasjen men jeg er ikke glad for å kjøre inn i den garasjen, er redd for å ta speilene eller noe annet en gang til. 

Mange av dagens elbiler har 360 kamera som gjør at man ser rundt hele bilen når man kjører inn, litt usikkert om de funker på sidene hvis man f.eks. legger inn sidespeilene. Ryggekamera med hjelpelinjer som de fleste har hjelper MYE, bruker sjeldent speilene mer når jeg rygger inn på parkeringsplasser og garasjer.

Ett triks kan være å henge opp referanser på passasjersiden, f.eks. tennisballer som du kan følge med på når du rygger inn, når man treffer ballene, så nærmer man seg maks. Inn ryggingen blir nokså kjapt en vane når man blir kjent med bilen.

Du får f.eks. Huyndai Ioniq 5 som man kan kjøre inn og ut av plassen fra nøkkelen, noe som kan være tryggere enn via telefon og bluetooth. Litt usikker om man må rette opp hjulene riktig med en gang, eller om den retter opp hjulene selv når man bruker den fuksjonen. Tipper det første. Da kan det være enkelt å følge med på begge sidene.

Mener å huske Xpeng hadde en veldig god selvparkeringsfunksjon, litt sikker om den funker i trang garasje, men Tesla Bjørn sine tester på IKEAs parkerings plass viste hvor mye bedre den var enn andre sine. Må sitte i bilen.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 24.9.2021 den 8.26):

Mange av dagens elbiler har 360 kamera som gjør at man ser rundt hele bilen når man kjører inn, litt usikkert om de funker på sidene hvis man f.eks. legger inn sidespeilene. Ryggekamera med hjelpelinjer som de fleste har hjelper MYE, bruker sjeldent speilene mer når jeg rygger inn på parkeringsplasser og garasjer.

Ett triks kan være å henge opp referanser på passasjersiden, f.eks. tennisballer som du kan følge med på når du rygger inn, når man treffer ballene, så nærmer man seg maks. Inn ryggingen blir nokså kjapt en vane når man blir kjent med bilen.

Du får f.eks. Huyndai Ioniq 5 som man kan kjøre inn og ut av plassen fra nøkkelen, noe som kan være tryggere enn via telefon og bluetooth. Litt usikker om man må rette opp hjulene riktig med en gang, eller om den retter opp hjulene selv når man bruker den fuksjonen. Tipper det første. Da kan det være enkelt å følge med på begge sidene.

Mener å huske Xpeng hadde en veldig god selvparkeringsfunksjon, litt sikker om den funker i trang garasje, men Tesla Bjørn sine tester på IKEAs parkerings plass viste hvor mye bedre den var enn andre sine. Må sitte i bilen.

Takk for svar. Har prøvd den i garasjen og det går akkurat. Får vurdere tennisballer som hjelpemiddel 😀

Lenke til kommentar

Jeg har Tesla Model 3 med summon.

I trange passasjer og luker bruker jeg ofte Summon. Slik det fungerer er at jeg stiller opp bilen, går ut, tar frem telefonen og flytter bilen framover/bakover. 

EU har satt ned foten her, så en må stå maks 1-2 meter fra bilen for at det skal fungere. 

Jeg har ikke opplevd noen problemer eller nesten-ulykker med denne, og den parkerer imponerende trangt.
For å få tilgang til Summon må du kjøpe Enhanced Autopilot eller FSD. Dette er jo pakker som inkluderer mye annet, men om det er verdt det, må en nesten avgjøre selv.

FYI: Hvis du sjekker Youtube vil du se filmer med en autopark-feature, hvor du stiller opp bilen, trykker på skjermen at du vil sende bilen frem/tilbake. Deretter går du ut av bilen, lukker døra, og bilen parkerer seg selv. 
Dette fungerer ikke i EU. Dessverre :(

Endret av ChristR
Lenke til kommentar
On 9/24/2021 at 8:26 AM, AndersT2 said:

Du får f.eks. Huyndai Ioniq 5 som man kan kjøre inn og ut av plassen fra nøkkelen, noe som kan være tryggere enn via telefon og bluetooth. Litt usikker om man må rette opp hjulene riktig med en gang, eller om den retter opp hjulene selv når man bruker den fuksjonen.

Til orientering - den retter ut hjulene selv, og kjører kun enten rett frem eller rett bakover.

Lenke til kommentar
pkg_inc skrev (16 timer siden):

Til orientering - den retter ut hjulene selv, og kjører kun enten rett frem eller rett bakover.

Så den svinger ikke inne i garasjen hvis man feks har kommet for nærme den ene veggen? 

Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall sjekket opp hvor mye bredere Teslaen er enn den gamle bilen din. Hvis du ikke er fornøyd med selvkjøringen, får du ikke gjort noe med bredden på garasjen, og da vil du gå tilbake til sånn du har det nå. Teslaen er en relativt bred bil, har jeg forstått. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Jeg ville i alle fall sjekket opp hvor mye bredere Teslaen er enn den gamle bilen din. Hvis du ikke er fornøyd med selvkjøringen, får du ikke gjort noe med bredden på garasjen, og da vil du gå tilbake til sånn du har det nå. Teslaen er en relativt bred bil, har jeg forstått. 

Har sjekka med en Tesla y at den går inn, men er utrolig trangt, og er avhengig av å parkere klin oppi veggen på ene siden for å komme ut på den andre 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...