Gå til innhold

Tesla Model Y kommer seint, men viser konkurrentene hvordan man får folk til å velge elbil


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (2 minutter siden):

I enhver annen setting ville jeg vært forsiktig med å stemple hele grupper av mennesker, men i akkurat denne typen diskusjoner er det en viss type mennesker som stikker frem for å lage kvalme. Gangen er som regel lik; Poste noe irrelevant og / eller provoserende, med mål om å fremme reaksjoner hos de som synes dette er feil. Av en eller annen grunn skjer det veldig ofte i emner som omhanlder elbiler, og enda mere de som omhandler Tesla. Skulle jeg spekulere tenker jeg at det har sammenheng med at man enten liker eller misliker selskapet, samt en blanding av frykt for selskapets og dets påvirkning (den ene siden) samt og ønske om å rettferdiggjøre egen innvesteringer (den andre siden).  Førstnevnte gruppe her er godt voksne menn, og derfor jeg gir den et litt sleivete navn som gubber. 

Men som alt annet, det er min mening og fult lov å være uenig. Synes bare det er synd at disse emnene blir rene krigssonen og alltid den samme gamle avsporing. Og ja - jeg ser ironien i at begge av mine innlegg i denne tråden har lite med originale emnet i tråden å gjøre. 

Det er definitivt mykje skyts frå Anti-Tesla-grupperinga, men mykje av det er nok pga. Tesla-fanklubben som på ein del område minnar litt om Apple-fanklubben. Når alt anna enn Tesla blir dømt nord og ned utan refleksjon så må ein vente at det blir laga skyttergrav i andre enden òg.

Så har du dei som er negativ til elbil uansett kva merke det er, men spesielt Tesla. Ein tilfeldig valgt kommentar eg kom over i går:

Sitat

Ikke tåler den kulde, ikke snø, ikke slaps, ikke varme, ikke vann, ikke motorveier, ikke kan den slukkes ved brann osv osv. likevel, kjøper folk el søppel! Helt vanvittig.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Zeph said:

Det er definitivt mykje skyts frå Anti-Tesla-grupperinga, men mykje av det er nok pga. Tesla-fanklubben som på ein del område minnar litt om Apple-fanklubben. Når alt anna enn Tesla blir dømt nord og ned utan refleksjon så må ein vente at det blir laga skyttergrav i andre enden òg.

Så har du dei som er negativ til elbil uansett kva merke det er, men spesielt Tesla. Ein tilfeldig valgt kommentar eg kom over i går:

 

En fin nyansering der Zeph, og nok mye rett. Ser de samme typene diskusjoner rundt Playstation vs Xbox / elbil vs ice / Samsung vs Apple osv osv. Paradoksalt får gruppene kun sterke fronter, da alle skal tviholde på sine meninger. Og den siste kommentaren du quota der høres ut som noen min far på 60 kunne sagt. Han har lest noe et eller annet sted og tror nå at min Leaf kommer til å brenne opp både meg selv og nabolaget i nærmeste fremtid... sukk. Man forsøker å møte disse i dialog, men det stopper bare opp; uansett hva du forsøke å argumentere med tall og fakta, så vil meninger telle tyngre enn logikk. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (21 timer siden):

Jeg visste ikke at man var nødt til å komme med ny informasjon i hver post man lager? Skal du poengtere nok en gang at du er hevdet over meg så lenge du kommer med ny informasjon?

Du a meg som jeg savner tiden med usenet, der tullingene bare kunne blokkeres, så slapp man å lese idiotiet deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (17 minutter siden):

Anti-Tesla-grupperinga...Tesla-fanklubben...Apple-fanklubben.

Det er ikke tvil om at Tesla og elbiler fremkaller sterke følelser. Og sosiologer og markedsførere (?) kan sikkert fortelle oss noe om hvorfor det å velge noe nytt og fremmed gjør at noen føler veldig sterkt for å forsvare sine valg og andre føler veldig sterkt for å fordømme dem.

Men nå var dette en diskusjon om Model Y. Jeg har aldri eid Tesla og inntil nylig heller ikke elbil men jeg synes at den tikker veldig mange bokser for hva jeg forventer i en elbil. Jeg skulle gjerne ha visst hvor mye rekkevidde det hadde kostet å lagd hekken som en tradisjonell stasjonsvogn, heller enn den teite "crossover-suv"-hekken ala BMW X6 som hverken er fugl eller fisk.

Jeg vil gjerne ha god plass til fører og passasjerer, god plass i bagasjerommet (inklusive det å kjøpe ting og tang som har en viss høyde, samt hundebur), mulighet til å trekke henger, og (opsjonelt) 4 hjuls trekk. Stor bakkeklaring er ikke viktig for meg. Hvis disse kravene gjør at bilen ser ut som en "gubbete" Volvo 740 herregårdsvogn så får så være. Hvis jeg ville ha en roadster så hadde jeg uansett ikke kjøpt en crossoversuv. Egentlig vil jeg vel ha en såkalt "MPV" som man prøvde seg på på 90-tallet, men nå har man funnet ut at SUV tjener inn mer...

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Chriselv skrev (14 timer siden):

Opplever en del fantombremsing i Model 3, men kongen av fantombremsing er utvilsomt BMW i3.

i3 har bare en "traffic jam assistant", som bare fungerer på motorvei og opp til 60 km/t. Den er kamerabasert, og er selvsagt mye dårligere enn det vi bør forvente av en Tesla og andre i samme kaliber.

Lenke til kommentar

Siden det diskuteres følelser her:

Jeg blir bare veldig trist.

Jeg har forsøkt å finne en Tesla som dekker mine behov, som dessverre er standard for temmelig mange norske familier. Tesla model S kom med god plass, takstativ, 4wd, men forhandler kom med et "nåde deg om du tukler" og setter på selv et sykkelfeste bak, enten på hengerplass eller bakluke. Tesla model X er ikke noe særlig glad i kajakker på taket. Tesla model 3 klarer både krok og taklast, men er i minste laget mtp bagasjerom.

Nå kom altså bilen som kanskje kunne takle familieferien vår, model y.

Tesla leverer altså bil med 4wd, takstativ, hengerfeste, greit bagasjerom, noe som gjør det til glimrende familiebil allerede før 7 seter blir en mulighet, og man husker at Tesla har verdens beste lademuligheter og bilen koster rett over 500k.

Greit, vi kan leve med manglende bagasjetrekk og ikke fantastiske lykter, og bilen er ikke noe man klager på utseendemessig (om man ikke henger seg opp i detaljer).

Men 392 kg, før man legger inn fører, hengerfestelast og takstativ: bilen er allerede UTELUKKET av min bedre halvdel, fordi vi i vår familie veier for mye til at vi kan ha med fire voksne (relative lettvektere) og to barn i barneseter, ev to voksne og to barn med vanlig feriebagasje på tak og hengefeste.

Jeg skal prøve å ikke klage over dette såpass lenge at jeg blir singel, og dermed plutselig kan nyte godt av reservasjonen på en sikkert fantastisk bil for mindre familier enn vår. Og så håper jeg at dette blir enda en bil som bidrar til å få folk til å selge fossilbilen sin og glede seg over overgangen til "lydløst og utslippsløst". Med et par hundre kg ekstra nyttelast (nytelast?) ville denne bilen blitt et langt skritt fremover for den elektriske overgangen for langt flere.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (52 minutter siden):

Egentlig vil jeg vel ha en såkalt "MPV" som man prøvde seg på på 90-tallet, men nå har man funnet ut at SUV tjener inn mer...

-k

Det finnes ikkje så mykje i dag, men det skal dukke opp fleire MPV-elbilar framover. Antar det etter kvart blir betre utval på stasjonsvogn òg.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

I enhver annen setting ville jeg vært forsiktig med å stemple hele grupper av mennesker, men i akkurat denne typen diskusjoner er det en viss type mennesker som stikker frem for å lage kvalme. Gangen er som regel lik; Poste noe irrelevant og / eller provoserende, med mål om å fremme reaksjoner hos de som synes dette er feil. Av en eller annen grunn skjer det veldig ofte i emner som omhanlder elbiler, og enda mere de som omhandler Tesla. Skulle jeg spekulere tenker jeg at det har sammenheng med at man enten liker eller misliker selskapet, samt en blanding av frykt for selskapets og dets påvirkning (den ene siden) eller ønske om å rettferdiggjøre egen synspunkter og evntuelle innvesteringer (den andre siden).  Førstnevnte gruppe her er godt voksne menn, og derfor jeg gir den et litt sleivete navn som gubber - iom. at dette ofte er en betegnelse for litt vokse menn som er gretne mot utvikling (hvorfor kan ikke alt være som det alltid har vært?).  

Men som alt annet, det er min mening og fult lov å være uenig. Synes bare det er synd at disse emnene blir rene krigssonen og alltid den samme gamle avsporing og samme argumenter som trekkes frem. Og ja - jeg ser ironien i at begge av mine innlegg i denne tråden har lite med originale emnet i tråden å gjøre. 

Jeg vil si denne tråden stikker seg ut, fordi det er mange som veldig gjerne kunne tenkt seg en TMY, men som har visse krav til å få med seg både folk og bagasje samtidig, som nå er skuffet. Meg inkludert. Og jeg synes jeg ser masse tilsvarende innlegg fra mange andre likesinnede, Tesla-vennlige brukere.

Den stempling og generaliseringen som du foretok for ca 22 timer siden (sitert under), og som @MrMarbles støttet i innlegget under ditt, føler jeg er temmelig provoserende. Jeg fornekter ikke at det finnes noen anti-Tesla/Elon Musk-folk som forsøpler enhver diskusjon om Tesla, eller der man kan dra inn Tesla. Og jeg har definitivt tatt opp hansken og diskutert mot disse.

Men akkurat her mener jeg du bommer stygt, og plaffer løs som en full mann med maskingevær. Og da rammer du svært mange som faktisk liker Tesla som selskap, og Tesla som bil. TMY er fantastisk, og tikker veldig mange bokser. Men akkurat her har vi en sak som stenger mange ut fra å velge en Tesla.

Ser og på elbilforum at det er folk som sier rett ut at de har kansellert eller flipper bilen ene og alene fordi dette kan de ikke leve med som egen bil. Og mitt gjett er at de som flipper bilen pga det, bestilte før prisen ble valutajustert, og derfor kan gjøre penger på å ta den ut og selge den videre. De som kansellerer pga dette, har antagelig bestilt då seint at det vil være for stor risiko for å sitte igjen med tap.

Se forøvrig ekstra nøye på innlegget til @bharald over, det er nok tilsvarende mange skuffede som tenker i samme bane. Og det er jo smått ironisk at min lille Hyundai Kona, til tross for langt mindre bagasjerom, har mere nyttelast i kg enn den relativt svære TMY.

Sitat

Som vanlig blir det et helvetes gnål mellom gubbene som skal hate Tesla / elbiler og de som biter på.

Kanskje på tide å bli enige om å være uenige når det kommer til smak?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (38 minutter siden):

Det finnes ikkje så mykje i dag, men det skal dukke opp fleire MPV-elbilar framover. Antar det etter kvart blir betre utval på stasjonsvogn òg.

Hvis batteri, selvkjøring og sånt gjør at biler slutter å være en forlengelse av mannlig selvfølelse og håndteringsevne og blir en "commodity" som primært løser transportbehov for folk og materiell fra A til B med lavest mulig kost, størst mulig sikkerhet og rimelig komfort, så kunne man tenke seg at bilene endrer seg for å reflektere det. Bort med kunstige luftinntak som skal illustrere at eieren er en tøffing som andre menn bør passe seg for og som kvinner bør falle for. Bort med 20 cm bakkeklaring, ballongdekk, stigbrett og snorkel på luftinntak for andre enn de som har et gyldig ærend på nærmeste vulkan. Bort med dollar-glis som viser at eieren har råd til å kjøpe seg leketøy og er et godt parti. Inn med snusfornuftige boks-biler som har akkurat nok panser til å svi av energi i en front-mot-front kollisjon, akkurat nok såpestykke til å holde luftmotstanden i sjakk i de hastighetene bilen er designet for og som ellers plasserer folk, last og hjul ut i hjørnene i en kubeformet pizzabil eller mpv.

Guttungen i meg synes at det er litt trist og vurderer å kjøpe en Porsche Boxter før det er for sent. Den kjedelige voksne i meg tenker at det er på høy tid.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Er det demobilen som mangler gitter mellom bagasjerom og kupé, eller er det slik at det ikke er mulig å få gitter? For det er en vesentlig forskjell.

Er det sistnevnte, så er den jo fullstendig utelukket for enhver oppegående person som planlegger å ha med bagasje på tur. Å ikke ha gitter mellom bagasjerom og kupé er faktisk like idiotisk som å kjøre uten sikkerhetsbelte.

Du får det som tredjeparts-produkter, men ikke fra Tesla.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Det er definitivt mykje skyts frå Anti-Tesla-grupperinga, men mykje av det er nok pga. Tesla-fanklubben som på ein del område minnar litt om Apple-fanklubben. Når alt anna enn Tesla blir dømt nord og ned utan refleksjon så må ein vente at det blir laga skyttergrav i andre enden òg.

Mitt inntrykk er at Tesla-fanklubben har en ganske stor overlapp med Apple-fanklubben.
Andelen Tesla-eiere som har android må være forsvinnende liten?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg vil si denne tråden stikker seg ut, fordi det er mange som veldig gjerne kunne tenkt seg en TMY, men som har visse krav til å få med seg både folk og bagasje samtidig, som nå er skuffet. Meg inkludert. Og jeg synes jeg ser masse tilsvarende innlegg fra mange andre likesinnede, Tesla-vennlige brukere.

Den stempling og generaliseringen som du foretok for ca 22 timer siden (sitert under), og som @MrMarbles støttet i innlegget under ditt, føler jeg er temmelig provoserende. Jeg fornekter ikke at det finnes noen anti-Tesla/Elon Musk-folk som forsøpler enhver diskusjon om Tesla, eller der man kan dra inn Tesla. Og jeg har definitivt tatt opp hansken og diskutert mot disse.

Men akkurat her mener jeg du bommer stygt, og plaffer løs som en full mann med maskingevær. Og da rammer du svært mange som faktisk liker Tesla som selskap, og Tesla som bil. TMY er fantastisk, og tikker veldig mange bokser. Men akkurat her har vi en sak som stenger mange ut fra å velge en Tesla.

Ser og på elbilforum at det er folk som sier rett ut at de har kansellert eller flipper bilen ene og alene fordi dette kan de ikke leve med som egen bil. Og mitt gjett er at de som flipper bilen pga det, bestilte før prisen ble valutajustert, og derfor kan gjøre penger på å ta den ut og selge den videre. De som kansellerer pga dette, har antagelig bestilt då seint at det vil være for stor risiko for å sitte igjen med tap.

Se forøvrig ekstra nøye på innlegget til @bharald over, det er nok tilsvarende mange skuffede som tenker i samme bane. Og det er jo smått ironisk at min lille Hyundai Kona, til tross for langt mindre bagasjerom, har mere nyttelast i kg enn den relativt svære TMY.

 

Sier ikke at du har mye rett i innlegget ditt, og er til dels enig i de tingene du nevner. Jeg tenker at vi allikevel skal skille mellom de som konstruktivt mener bilen ikke holder mål (f.eks nyttelast problematikken) og de som er gjengangere i hva angår å skape litt stemning i trådene (som du også påpeker). Om du ble provosert kan jeg forsikre deg om at du er den siste som skal føle deg truffer av karakteristikken.

Men sånn til faktiske temaet, det kan ikke tenkes at folk er litt optimistiske i forhold til hva de faktisk har med seg på reiser? Nå kan jeg kun snakke for en familie på 4, men bagasje veier ikke så alt for mange kilo, selv når man fyller opp bilen med folk og bagasje. Eventuelt, er det noen beregninger / "standarder" ute og går i hva angår familiereise og vekt? 

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Driver du med dykking eller transporterer ting som er litt tunge er det ikke helt trygt.

 

Dette gjelder absolutt alle som laster bilen til i nærheten av toppen av setene. Trenger ikke være en tung dykkerflaske for å være farlig. Et nettbrett eller en veske på toppen der kan være dødelig i en kraftig kollisjon i relativt lave hastigheter. Vekten på det mangedobles i det objektet treffer hodet til enten de bakovervendte barna i baksetet eller bakhodet på de i forsetene. I følge Politiet kan du gange vekten med 30: https://www.politiet.no/rad/trafikk/sikkerhet-i-trafikken/sikring-av-last/

The Very End skrev (3 timer siden):

Av nysgjerrighet, hvor utbredt er egentlig tilgangen og bruken av gitter? Selv om jeg har sett et par VW Torans (feil stava) med det, opplever jeg sjeldent å se folk bruke det. Hvor bra / dårlig det er skal jeg ikke mene så mye om. Og, om man har en koffert som ligger bak, med mindre bilen ruller rundt, hvor sannsynlig er det at denne kommer frem i en ulykke?

Hvor utbredt det er vet jeg ikke. Jeg vet bare at samtlige biler jeg har hatt, har hatt minimum bagasjeskjuler som standard og netting som valgfritt tilbehør. Jeg kan ikke huske å ha fjernet en bil fra shortlisten min pga manglende lastsikring tidligere. Ingen overraskelse at jeg har huket av for netting hver gang jeg har kjøpt bil. Netting er heller ikke 100%, fordi det har åpning på hver side og heller ikke tåler alt. Men det er en betydelig økt sikkerhet.

Man fyller gjerne bagasjerommet til over setekanten når man reiser på ferie, så jeg vil anta sannsynligheten for at noe kan forsvinne frem i kupeen uten gitter ved en kollisjon, som tett opp til 100% for enhver familie som bruker bilen på ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, magb said:

Helt uenig, i3 bremser kun når sola står lavt rett imot, eller ved veldig mye regn osv. Veldig forutsigbart. Og når den bremser er det full regen og ikke noe mer. 

Model 3 kan bremse når du minst aner det, spesielt på nye veistrekninger. Og da hogger den til så kraftig at man får nakkesleng. 

Nakkesleng? Dette er enten ren løgn eller ekstrem overdrive. Jeg har kjørt 55000 km i min Model 3 og de sjeldene gangene jeg opplever spøkelses-bremsing er det bremsing med regen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RuneWi skrev (2 minutter siden):

Nakkesleng? Dette er enten ren løgn eller ekstrem overdrive. Jeg har kjørt 55000 km i min Model 3 og de sjeldene gangene jeg opplever spøkelses-bremsing er det bremsing med regen.

Ofte er det full regen ja (og det er relativt kraftg det også), men har opplevd  full nødbrems 4-5 ganger på 2 år. Det er nok til at jeg ikke bruker autopilot med familien ombord, Bruker Autopilot hele tiden alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...