Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vurderer tesla


Grum

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg tesla over det neste månedene. Jeg tenker da å kjøpe en brukt en på Finn i en pris klasse mellom 200k-320k. Har sett på litt forskjellig inn på Finn og det er mye variert. Men jeg lurer på et par ting da! 
 

Jeg mener å har hørt at om en elbil er kjørte over 150 000 km, så har ikke det like mye å si på slitasje som med en disel/bensin bil. Stemmer dette? Har litt med prisen på Teslaene som ligger på Finn. Ser at det billigste er kjørt ca en plass mellom 150 00 og 250 000 km. Jeg skjønner jo at det vil jo være forskjell på en tesla som nesten ikke er kjørt noe. Men må en regne med mye slitasje da? Erfaringer? 
 

Har hørt at å forsikre en tesla er ganske dyrt. Har hørt at det ligger på en plass mellom 20 000 - 30 000 i året på forsikring. Stemmer dette? Her vill vell det om teslaen er kjørt langt eller ikke spille litt inn? 
 

Har jo hørt mye om feil på Teslaer. Spesielt på de 2013 og 2014 modellen. Har hørt at Teslaer blir levert inn med feil på (tesla) verksted og at det da ikke blir fikset skikkelig. Nå er jo det en del Teslaer som kjører på veien, så visst det hadde vert så mye feil med dem hadde vell ikke folk kjøpt dem? Har også hørt det kan bli lang ventetid på tesla verkstedene. Erfaringer? 
 

Ellers noe jeg burde være ops på med tanke på kjøp av Tesla. Bra bilkjøp? Dårlig bilkjøp? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt på deg også. Men jeg tenker ikke å legge inn egenkapital i lånet. Tenker heller å låne hele summen også spytte inn penger underveis. Visst jeg da skal kjøpe helt ny blir det ganske stort månedsbeløp på lånet og jeg kan vell kun ha maks 8 år på nedbetaling når jeg ikke legger inn egenkapital.

Lenke til kommentar

For å få pris på forsikring, så bare ring forsikringsselskapet ditt, så får du svar spesifikt for deg. De har blitt dyrere å forsikre, var en jeg kjenner som det kostet han 5000,- eller noe når de kom, og nå var det 25000,- eller noe rundt der for hans Model S. De har dyre deler og det har forsikringsselskapene erfart.

Problemet med å kjøpe bil som har gått langt er mangel på garanti, spesielt på batteriet. Du vet ikke hvor mye de er hurtigladet, og generell slitasje på dem. Og det er veldig dyre reperasjoner på det. Regner med at det er S eller X du kikker på. Model 3 får man jo til 350.000,- splitter ny, med full garanti. Men med litt dårligere plass invendig.

De gamle bilene har også veldig trege infotainment systemer sammenlignet med dagens nye, og enkelte av dem har vel også mistet støtten for tilkobling på noe, da 3G nettet som de hadde er fjernet. (Husker ikke alle detaljene her). Tror man da må kjøre via wifi på telefonen for å få alle tjenester.

Lenke til kommentar

Mtp. problemene enkelte modellar har hatt og utfordringane til serviceapparatet så ville eg vore ganske skeptisk til å kjøpe ein så gammal Tesla.

Du har ikkje nevnt modell, behov eller bruksområder. Som AndersT2 skriv, er det S eller X du ser på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å anbefale/fraråde uten å vite dine behov, men om budsjettet strekker til ville eg uansett anbefalt å kjøpe en ny Standard Range+ Model 3 (350k).

Grum skrev (11 timer siden):

Jeg mener å har hørt at om en elbil er kjørte over 150 000 km, så har ikke det like mye å si på slitasje som med en disel/bensin bil. Stemmer dette? Har litt med prisen på Teslaene som ligger på Finn. Ser at det billigste er kjørt ca en plass mellom 150 00 og 250 000 km. Jeg skjønner jo at det vil jo være forskjell på en tesla som nesten ikke er kjørt noe. Men må en regne med mye slitasje da? Erfaringer? 

Det er mindre slitasje på elbiler då det er færre slitasjedeler. Har sett fleire Model S og Model 3 som har kjørt 200-300k km som kun har skiftet bremseklosser og dekk.

Grum skrev (11 timer siden):

Har hørt at å forsikre en tesla er ganske dyrt. Har hørt at det ligger på en plass mellom 20 000 - 30 000 i året på forsikring. Stemmer dette? Her vill vell det om teslaen er kjørt langt eller ikke spille litt inn? 

Eg kjøpte ny SR+ i juni og betaler ca 15 000,- i året for full kasko. Det er med 40% bonus.

Lenke til kommentar

Det er model S jeg ønsker å kjøpe. Jeg forstår jo at når bilen er kjørt så langt så øker jo sjangsen for at ting ryker. Men en del av de model s ene som ligger på Finn så er batteriet skiftet og systemet oppdatert til 4g. Det hjelper vell litt på? Mange av det har Fortsatt garanti på batteriet. Jeg har ikke så veldig lyst på en model 3 i utgangspunktet og da kunne jo jeg like godt kjøpt en anna bil tenker jeg. 

Lenke til kommentar
vegs skrev (29 minutter siden):

Vanskelig å anbefale/fraråde uten å vite dine behov, men om budsjettet strekker til ville eg uansett anbefalt å kjøpe en ny Standard Range+ Model 3 (350k).

Det er mindre slitasje på elbiler då det er færre slitasjedeler. Har sett fleire Model S og Model 3 som har kjørt 200-300k km som kun har skiftet bremseklosser og dekk.

Eg kjøpte ny SR+ i juni og betaler ca 15 000,- i året for full kasko. Det er med 40% bonus.

Det var en dyr forsikring 😮  Tror ikke jeg betale mer enn 4-5000 for topp-kasko på min Ioniq. Har riktignok 80 % bonus

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe min :) Kommer for salg nå. 2019 Model 3 LR med 19" hjul og krok. ca 27k km. Rød i fargen!

Du kommer ikke til å angre :) Selger da jeg ikke kjører bil omtrent. Pendler 99.9% med tog. Forsikringen min mener jeg ligger på ca 8k i året med toppkasko. Kan sikkert forhandles bedre.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (47 minutter siden):

Det var en dyr forsikring 😮  Tror ikke jeg betale mer enn 4-5000 for topp-kasko på min Ioniq. Har riktignok 80 % bonus

Der har du årsaken :-) Er min første bil på nokre år, så ikkje mykje å gjøre med det dessverre.

Med full bonus hadde forsikringa mi endt på ca 6000,- i året.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 25.8.2021 den 10.25):
vegs skrev (På 25.8.2021 den 9.54):

Eg kjøpte ny SR+ i juni og betaler ca 15 000,- i året for full kasko. Det er med 40% bonus.

Det var en dyr forsikring 😮  Tror ikke jeg betale mer enn 4-5000 for topp-kasko på min Ioniq. Har riktignok 80 % bonus

Du sammenligner pølser og bananer. Hva er poenget?

Lenke til kommentar
On 8/25/2021 at 9:54 AM, vegs said:

Har sett fleire Model S og Model 3 som har kjørt 200-300k km som kun har skiftet bremseklosser og dekk.

Sounds legit 😛

Kan si meg ganske stor sikkerhet at du ikke har sett en eneste tesla 3 som har gått 200 tusen, og hvertfall ikke 300 tusen. Dette er bare en fantasi fra din side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Model S med 85 pakken er risiko å kjøpe nå uten garanti. Vært mye tull med de batteriene.

Så du ville heller anbefalt nissan leaf eller andre billigere biler? Uansett er jo risiko, men er jo dyrt hvis tesla skal ta betalt. Kan fort bli dobbelt så dyrt som ny bil om både batteri og ladere etc må byttes. Tror ikke tesla prøver å skaffe brukte deler som nissan.

Lenke til kommentar
On 8/27/2021 at 2:29 PM, kremt said:

Sounds legit 😛

Kan si meg ganske stor sikkerhet at du ikke har sett en eneste tesla 3 som har gått 200 tusen, og hvertfall ikke 300 tusen. Dette er bare en fantasi fra din side.

Finnes vel noen model 3 taxier som har rundet 200k. Teslabjørn klarte nesten å kjøre 100k på nesten to år før han solgte bilen.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
On 8/27/2021 at 6:19 PM, LMH1 said:

Så du ville heller anbefalt nissan leaf eller andre billigere biler? Uansett er jo risiko, men er jo dyrt hvis tesla skal ta betalt. Kan fort bli dobbelt så dyrt som ny bil om både batteri og ladere etc må byttes. Tror ikke tesla prøver å skaffe brukte deler som nissan.

https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 timer siden):

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Man har jo også (Selv om prisen kan ikke garanteres.

Sitat

Men er jo vesentlig forskjell på priser på merker på batteri, uansett merke har man ikke garanti for det er mulig å få tak i verstefall blir bilen kondernert og man må skaffe annen bil. Prisen for reprasjon er vel vel ikke problemet, men er vel tungvint jobb hvis noen seller er ubrukelig og man har kun 50% igjen av batteriet. Annen utfording å bytte fra 400 til 800 volt er vel vanskelig. Da bilene må typegodkjennes etc. For de som opplever puntering av batteri fant ikke url på det men vet det har gått i media, om man kjører på stein eller ligdene av litt størrelse kan det skje.

teslabatteripunktert..png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Alt annet enn Model 3 SR+ 2021, altså helt ny er etter min mening overpriset. Det er en prisbombe uten like, og resten av bruktmarkedet har ikke tatt innover seg hvor bra og billig  modellen er. LR bør mer ned, spesielt utgaver uten varmpumpe. Husk at Tesla Model 3 kom med varmepumpe og octavalve i slutten av  2020 / starten av 2021 slik at det skiller ikke all verden av rekkevidde en kald vinterdag mellom 2019 LR og 2021 SR+.

Har selv en SR+ 2019, så skulle vel sagt at du burde kjøpe brukt av egeninteresse.

 

Edit: Teslabjørn sitt regneark viser veldig godt hvor bra SR+ er. Se spesielt 1000km challange (hvor lang tid det tar å kjøre 1000 km). SR+ bruker ca. like lang tid som biler til det dobbelte. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336

 

 

 

Endret av Wisd0m
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...