Captain Kuijt Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Hei! Lurer på om det er lov å plukke opp en av duene som vandrer rundt i Bergen og ta den med hjem til å spise? Eller er duene vernet? Vet at det ikke er lov å jakte med gevær her i byen, men regnes det som jakt hvis en går bort til ei due og plukker den opp med henda? 1 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 (endret) Haha, det er sikkert ulovlig, men: "it's not a crime if you don't get caught!" Avliv den kjapt, så er det ikke verre enn å skyte den. Er mer usikker på smaken på desse flygende rottene. Endret 24. august 2021 av Fibonacci Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Ikke anbefalt. Duer er fulle av bakterier og har som regel spist bare brød. Veldig dårlig kjøtt. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Wait what? Dafuq did I just read? 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Der var det nok internett for meg i dag. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Jeg har ikke prøvd, men due skal visst være veldig godt. Litt usikker på om en tilfeldig due du plukker opp fra gaten er noe særlig... Søk etter "squab". Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Kanskje han bare vil ha den med hjem på middagsbesøk. Er det fortsatt ulovlig om man slipper den fri etter å ha gitt den litt mat? 😅 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Stort sett bare ørn som er fredet i Norge. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Utgangspunktet er at "[h]østing og annet uttak av naturlig viltlevende dyr skal følge av lov eller vedtak med hjemmel i lov", jf. naturmangfoldloven § 15 første punktum . Så, hvis ikke det finnes en regel som sier det er tillatt vil det være forbudt å jakte byduer for å spise dem. (Se også viltforskriften § 2-1 om krav om hjemmel for innfanging.) Det kan kanskje også bli spørsmål om tillatelse fra grunneier (viltloven kap 7), jegerprøve og jegeravgift (jf. Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst) og om metoden er forsvarlig (jf. viltloven § 19). 1 2 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 På samme måte som fisk i havna er ofte full av drit, er også duer/ender i byen det. Prøv heller å få tak i ei ute i naturen. Due er en delikatesse og det er mange gode franske oppskrifter for det. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 pass på å ikke rappe med seg brevdue hjem regnes som Offentlig Tjenestemann, så risikerer streng straff. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. august 2021 Del Skrevet 25. august 2021 Mr.M skrev (14 timer siden): pass på å ikke rappe med seg brevdue hjem regnes som Offentlig Tjenestemann, så risikerer streng straff. Dette antar jeg er bare sludder... Eller? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 On 8/24/2021 at 4:34 PM, Dr. Brodsky said: Jeg har ikke prøvd, men due skal visst være veldig godt. Litt usikker på om en tilfeldig due du plukker opp fra gaten er noe særlig... Søk etter "squab". Jeg har smakt due i Kairo. Den var fylt med en eller annen stuffing. Det var tørt og kjedelig og fristet ikke til gjentakelse. Som med all annen mat kan det hende jeg bare var uheldig med kokken den dagen og at det hadde vært en kjempeopplevelse om skikkelig tilberedt. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 BIGG skrev (På 25.8.2021 den 9.29): Dette antar jeg er bare sludder... Eller? var litt spøkefull ja, sjansen for å snuble over ei brevdue "i tjeneste" er vel liten i dag. De ble jo mye benyttet som budbringere både under 1. og 2. verdenskrig. Hvorvidt det var straffbart å fange og "spise" en slik budbringer for mannen i gata, aner jeg ikke. En kunne vel kanskje risikere moralsk fordømmelse i det minste, hvis noen så deg. https://www.aftenposten.no/norge/i/4dwGG/froespisende-krigshelter 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 BIGG skrev (På 25.8.2021 den 9.29): Dette antar jeg er bare sludder... Eller? Er duen i arbeid så er det nok ikke det. Er ikke lov å åpne post som er til andre. Regner med at man leser det som duen har med seg hvis man først har tatt en slik: https://www.ung.no/oss/lovogrett/10276.html Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 On 8/24/2021 at 4:12 PM, Captain Kuijt said: Hei! Lurer på om det er lov å plukke opp en av duene som vandrer rundt i Bergen og ta den med hjem til å spise? Eller er duene vernet? Vet at det ikke er lov å jakte med gevær her i byen, men regnes det som jakt hvis en går bort til ei due og plukker den opp med henda? Dersom du vil dette for å spise due, så bør du heller skaffe dueegg og rugemaskin slik at du har kontroll på hva de utsettes for og hva de spiser. Byduer kan fort ha sykdomer eller gift i korppen. Dersom du er ute etter å spare penger på mat, så ville jeg heller gått for bær og fisk. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Brevduer kan i alle fall smake litt som papp. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Bokselegenden Mike Tyson kjøper norske duer for 140.000 kroner https://www.tv2.no/a/8222927/ lurer på hvor mye han vil betale for ei gatesmart bydue fra Oslo S Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 vidor skrev (6 timer siden): Brevduer kan i alle fall smake litt som papp. Haha! 😄 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå