Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidet 28 timer, men fikk aldri lønn

Gjest c652f...134

Anbefalte innlegg

Gjest c652f...134

Hei!

Håper noen kan hjelpe.

Jeg jobbet september 2020 hos en arbeidsgiver. Totalt 28 timer. Jeg ble forespeilet å være tilkallingsvikar der. Disse første 28 timene ble en arbeidsutprøvning. Men vi avtalte at dette skulle være med lønn. Ellers er det ikke noen skriftlig avtale på noe som helst her.

Jeg tok også ett obligatorisk kurs før jeg kunne starte å jobbe der på 12 timer. Kurset ble holdt av arbeidsgiveren.

Jeg fikk gode tilbakemeldinger fra arbeidsutprøvningen, men fikk aldri tilbud om noe mer etter dette. Og selv om jeg har ringt for å vise interesse flere ganger har jeg ikke fått flere oppdrag. Hva dette skyldes, om de ikke var fornøyde med meg vet jeg ikke. 

Men jeg så også at lønn for det jeg hadde jobbet aldri kom inn på konto. Jeg ringte flere ganger for å spørre om dette. Snakket med avdelingsleder som sa jeg måtte snakke med virksomhetsleder. Prøvde å ringe han flere ganger men fikk ikke svar. Jeg ringte for å purre på dette sist i november i fjor, da ringte jeg avdelingsleder, men fikk ikke svar fra han. 

Jeg ga litt opp etter dette, jeg hadde mye jeg stresset med, og jeg begynte å tenke at disse pengene var tapt. Orket ikke ta kampen. 

Men nå i August 2021, nesten ett helt år siden jeg sist hadde kontakt med dette selskapet har jeg på en måte lyst til å ta denne kampen. Vise at dette ikke er noe jeg skal eller vil finne meg i. 

Så da lurer jeg litt på. Har det gått for lang tid til at jeg kan kreve lønn for disse timene nå? Kan jeg også kreve lønn for de timene jeg deltok på dette obligatoriske kurset? 

Og hvordan går jeg i så fall frem med dette. Jeg ser for meg at jeg skriftlig skriver ett krav til denne arbeidsgiveren per brev. Med en frist for å utbetale kravet. Om dette ikke gjøres hva da. Forliksrådet?

Har jeg en sak?

Setter veldig mye pris på om noen settes av sin tid for å gi meg hjelp her.

Med vennlig hilsen
Arbeidstaker

Anonymous poster hash: c652f...134

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, generelt sett vil første skritt være at du skriver et kravbrev til arbeidsgiver hvor du beregner hvor mye arbeidsgiver skylder (brutto - skattetrekk mv er arbeidsgivers ansvar å gjennomføre). I et slikt første kravbrev bør du beregne lønn både for kurstid og arbeidstid. Overlat til arbeidsgiver å argumentere for hvorfor kurstiden er avtalt å være ulønnet. 

Sett en passende frist for å svare, f.eks. to uker. Send brevet per post med kopi per e-post hvis du finner en e-postadresse til arbeidsgiver. Rekommandert er unødvendig. Behold en kopi til deg selv. Ta bilde av at du sender brevet på postkontoret/PiB sammen med kvittering for porto (der datoen synes) i tilfelle arbeidsgiver hevder aldri å ha fått det. 

Hva du gjør etter at fristen er gått ut kommer an på hva arbeidsgiver gjør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest c652f...134

Ok, takk så mye for svaret. 

Forstår jeg deg da riktig at du mener jeg har en sak? For jeg var noe usikker på om kravet er foreldet på noen måte.

Anonymous poster hash: c652f...134

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...