Gå til innhold

vil bli lastebilsjåfør


Gjest f55e8...149

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest c04e4...7a3 skrev (På 2021-9-15 den 0.50):

Jeg drømte om dette i mange år, så jeg la 100.000,- til side og tok CEDE ved en privat kjøreskole over ca 6 uker, YSK og det hele. Tid og penger spart, rett ut i arbeid. Fant ut at det for min del var mest økonomisk å gjøre det slik, fremfor å gå på landslinjer. Om du vil unngå fysisk arbeid så langt det lar seg gjøre, så kan du jo f.eks kjøre tank.

Dette svarer ikke på spørsmålet ditt, men du har fortsatt god betenkningstid, derfor er mitt tips: vær åpen for alt, tenk deg godt om, og om dette er noe du virkelig vil trives med. Jeg hadde alle forutsetninger for å like dette skikkelig godt. Likte generelt godt det å kjøre, var veldig interessert og motivert i yrket, og fikk tidlig gode tilbakemeldinger på storbilkjøringen min. Til min store overraskelse og skuffelse, mistrivdes jeg allerede de første dagene som tungbilsjåfør. Jeg har prøvd å variere med forskjellig kjøring, både lokalt og langtransport, og det var null sjanse for meg å bli værende. Endte opp med å sette meg på skolebenken igjen for noe helt annet.

Anonymous poster hash: c04e4...7a3

Hei og takk for informasjon 🙂 tenker jeg skall fullføre tømmrer utdanningen så jeg har noe å falle tilbake på tillfele jeg skall mistrives 👍

Lenke til kommentar
KongRudi skrev (På 2021-9-15 den 2.08):

Er bittelitt fysisk arbeid med å være lastebilsjåfør - mye rengjøring av bil og tanker, litt dekkskifte, flytting av utstyr, mye klatring opp og ned i bilhus (nesten alle tidligere sjåfører, og sjåfører jeg har snakket med når de blir litt eldre har mye plager etter å ha hoppet for mye ut av bil-huset), ikke verdens hardeste arbeid alt i alt- men litt slitasje er det. En f.eks. taxi-sjåfør, har mye mindre fysisk arbeid.

Uansett, ett lastebil-sertfikat er sikkert fint å ha, og vil gi deg mange muligheter fremover, som både deltids buss-sjåfør o.l.

Nå til dags, så tror jeg mange bussjåfører, kan velge timer på app'en fra arbeidsplassen, når de kan og vil kjøre - tror du har litt missforstått faste arbeidstider også, en lastebilsjåfør har veldig strikse  faste arbeidsteider hvor du kan (og må) - og når du ikke kan kjøre. 😕 

Kunne kanskje vært en grei ide, å stoppe å snakke med noen sjåfører en kveld om du ser en står i veikanten som venter på at kjøre-data'en skal gi han lov til å kjøre videre, sannsynligvis dagen etterpå. :) Høre om hva jobben innebærer - om det er flere sjåfører som deler bil, og hva som forventes av deg. etc.

Hei og takk for svar 🙂 skall prøve å få kontakt med noen og høre va de har å si👍

Lenke til kommentar
Labelle skrev (På 2021-9-23 den 20.56):

Hei,

Har kjørt klasse C og CE i 6 år. Har fått prøvd det meste av kjøringer. Langt og  forskjellige typer distribusjon. Er mye jeg kan fortelle om yrket. Det har kommet seg veldig iforhold til det eldre sjåfører forteller som har vært med i gameet i mange år. Arbeidsvilkårene er bedret samt lønn. Men som mange skriver er dette et veldig tungt yrke. Enn så rart det høres ut. Etter 6 år bak rattet føler det mere ut som jeg har jobbet 12 år. Det er kanskje ikke så rart hvis vi begynner å se på arbeidstimene. Jeg hadde 270 arbeidstimer på det meste i måndene. Arbeidsdagene er lange og arbeidstidene er uforutsigbare samt ugunstig. Dette går igjen i mange sjåførjobber. Kundene skal ha varene når arbeidsplassen åpner. 

Dette er en bransje som er sterkt utfordret og utkonkurrert med land og firmaer som bokstavelig talt jobber gratis. Tror det må være en veldig tøff bransje å drive. Og de gode gamle seige sjåførene tropper av.

Du er enda ung. Å kjøre lastebil vil garantert gi deg jobbmuligheter. Det skrikes etter sjåfører i hele landet. Det er en fin og enkel måte for å tjene seg mye penger på. Men da må du være villig til å jobbe for det. Jeg syntes timene bak rattet gikk veldig fort. Hver gang jeg så på klokken var den alltid langt over det jeg trodde. Tankene flyr når du sitter der inne sent på kvelden å hører på nattønske. Jeg følte jeg ikke stresset i jobben. Jeg har mye mere telefoner og mas nå som jeg jobber i en 9-16 jobb. Sånn sett trivdes jeg på et vis.. Men de fleste tenker nok dette er et yrke man er født til eller er en snartur innom. Jeg angrer ikke på jeg tok sertifikatene. Jeg fikk sett mye av Norge. Fikk møte mye flotte folk. Og jeg har alltids mulighet å falle tilbake på dette senere. Lurer du på noe kan du spørre meg. Gikk på vg2 transport og logistikk samt 19 ukers kurset på melbu hadsel. 

Hei og takk for svar🙂👍 jeg gikk byggfag vg1 og byggteknin vg2, jeg ser at landslinjen på melbu (hadsel) tilbyr kurs for de som er 21 år og ikke gått riktig vgs løp, har tenkt å søke meg in der når jeg blir gammel nokk🙂 viss jeg ikke kommer in skall jeg prøve å søke meg in på en privat trafikk skole som tilbyr klasse c og ce🙂

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 2021-9-23 den 23.06):

Kan kjøre opp til C og D "samtidig"
Trenger bare en ekstra teroriprøve og oppkjøring om du allerede har gjort alt for C.

Mange som har kjørt taxi eller lastebil, som bytter til å kjøre buss.
Mye mer stabil arbeidstid.

Det kan også være et alternativ tillfelle jeg vill bytte til buss🙂👍

Lenke til kommentar
Dubious skrev (48 minutter siden):

Fant dette:

For å utvide til en annen kjøretøykategori (buss til lastebil eller omvendt), må du ta et kurs på 35 klokketimer. Dette er en komprimert utgave av modul 4 -6 i grunnutdanningen. Du må også gjennomføre en teoretisk prøve. 

Koster 15000 NOK

Dette kan funke 🙂👍 takk for svar👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...