Mannen med ljåen Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Hei. Jeg er privatperson, og min 2011 modell dieselbil er ikke i orden. Da jeg kjøpte den brukt på østlandet i 2016, fikk jeg med en bruktbilforsikring. Kort før denne utløp, gikk to av fire dieseldyser i stykker. Jeg bad mitt faste merkeverksted (ikke dem jeg kjøpte bilen av) skifte alle fire dieseldysene mens de var i gang, men de nektet å skifte mer enn de to som var defekte. Dette ble dekket av bruktbilforsikringen. Så langt alt vel? Neida. De to andre dieseldysene feilet i Haugesund noen måneder senere når bruktbilforsikringene nylig var utløpt. Så dette måtte jeg betale selv. 16.000 kroner er mye penger. Ikke min feil at mitt faste merkeverksted ikke skiftet alle i samme slengen, så hadde dette vært unngått. Det er nå circa 3.5 år siden de to første dieseldysene røyk og ble skiftet på bruktbilforsikringens kostnad. En av disse dysene er igjen defekt, og den er altså 3.5 år gammel. Å skifte denne koster ca. 11.000 kroner, og jeg tar vel neppe mye feil om jeg gjetter at neste dyse ryker innen et år. Er ikke disse ment å vare vesentlig over 2 år, og har dermed 5 års reklamasjonsrett? De prøver å avspise meg med at de har sjekket, og denne delen har "2 års garanti". Jeg finner dette på NRK: SITAT NRK REKLAMASJONSRETT: Du har fem års reklamasjonsrett på biler og bildeler, men det er ikke sikkert bilverkstedet ditt etterlever lover og regler. Ifølge kjøpsloven har bileiere rett til fem års reklamasjonsfrist på biler og bildeler. For forbrukerne, betyr det at en feil på bilen som ikke kommer av uforsvarlig bruk, skal bli dekket av andre enn bileieren. SITAT SLUTT https://www.nrk.no/okonomi/bilverksteder-nekter-reklamasjon-1.553975 Så hva er løsningen? Skal jeg komme tilbake årlig å skifte disse dieseldysene enkeltvis etterhvert som de ryker? Og punge ut selv? En dieseldyse kan vel normalt forventes å vare mer enn 2 år, selv på en Peugeot? Jeg mener jeg har betalt nok. Den dieseldysa de monterte for 3.5 år siden burde vare vesentlig over 5 år, og dette er reklamasjon, ikke en frivillig garanti. Bilen har ikke vært brukt på noen unormal måte, og alt drivstoff har vært fylt på normale, norske bensinstasjoner. Den har ikke gått spesiellt langt, da jeg har andre kjøretøy til småturer og jobbpendling. En kan neppe beskylde meg for å ha ødelagt den med uvettig bruk. Håper på et fornuftig svar. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Prøvd dyserens på tanken? Jeg måtte ha dette på annenhver tank jeg fylte på min dieselbil (ford mondeo) for å holde dysene i sjakk. Er skjøre greier. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Det kan være dyrt å ha en gammel bil også. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. august 2021 Forfatter Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Har ikke prøvd dyserens. Er det for sent nå? Feilmeldingen "Engine fault: Repair needed" kommer og går, og den er kjørbar med feilen. Om dette er en kvikk fiks, hvilket produkt burde jeg kjøpe, og hvilke produkter bør jeg styre unna? Endret 23. august 2021 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Noen gode punkt I den e: http://benny.tv2.no/question/78552/dyser-og-holdbarhet/ En må nesten ta kampen i ettertid når en vet hvorfor de feilet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 (endret) 9 hours ago, Mannen med ljåen said: Har ikke prøvd dyserens. Er det for sent nå? Feilmeldingen "Engine fault: Repair needed" kommer og går, og den er kjørbar med feilen. Om dette er en kvikk fiks, hvilket produkt burde jeg kjøpe, og hvilke produkter bør jeg styre unna? Aner ikke med Peugot men når bilen min gikk i nødmodus og tulla på grunn av Dysene var det bare å nullstille feilkodene og mate på med dyserens på tanken så var alt i orden. En gang (når den gikk i skikkelig limp mode og knapt ville gå) måtte jeg omprogramere dysen. La bare inn samme kode som sto på den fra før for å lure systemet så var det greit igjen. Kjørte rundt med dette "problemet" i mange år. Bestilte meg 4 nye brukte (men fungerende) dyser på ebay til en brøkdel av prisen til nye men siden det alltid fungerte med en flaske dyserens kom jeg meg aldri til å bytte dem. Så jeg la ved 2 stk når jeg solgte bilen og la de 2 andre ut på finn og de var solgt på 5 minutter, så jeg var nok ikke alene om å ha dyseproblemer Kan være greit å bytte dieselfilteret hyppig også for å hindre problemer med dysen. Det er gjort på 5 minutter på noen biler men kjenner jeg Peugeot rett er det mere plunder der og krever kansje spesialverktøy.. Endret 24. august 2021 av Complexity Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Fikk lignende problem med min Volvo V50, da en røk, så neste. Det jeg fant ut var at bilen ble brukt for lite, og det er verre for en diesel bil enn bensinbil. Min løsning var å selge bilen, og da til bilselger firma for å slippe eventuelle reklamasjoner mot meg i ettertid. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. august 2021 Forfatter Del Skrevet 24. august 2021 (endret) Brukt for lite? Hvor ofte må den brukes? For å minke miljøbelastningen, bruker jeg den store stasjonsvogna minst mulig, og da stort sett bare på langtur. Jeg har motorsykkel for daglig bruk. Uansett, verkstedet har tenkt seg litt om, og dekker dysa. Endret 24. august 2021 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Både Forden og Volvoen som er nevnt i tråden har sannsynligvis Peugeot motor. Når dyse er utenfor reklamsjonstiden kan man rense eller renovere den. Man må ikke kjøpe ny. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. august 2021 Forfatter Del Skrevet 25. august 2021 De tok det visst gratis likevel. Takk for all hjelp! 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå