MC54 Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Dette er sikkert besvart et sted. Men..jeg har pga dårlig WiFi i 2. etage (ruter i 1.) blitt anbefalt av Homenet og koble RiksTV PVR boksen til fast kabel fra Genexis Platinum ruteren. De sier videre at jeg skal bruke port 3 eller 4. Problemet er at PVR boksen da ikke finner noe nett/IP i det hele tatt. Flytter jeg derimot kabelen til port 1 eller 2 kobler internett opp med en gang. Er det noe muffens med 3,4 portene? Endret 22. august 2021 av MC54 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 Ring Homenet i morgen. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 det vanlige oppsettet til Homenet er at port 1 og 2 er NAT (dvs. at du får en privat IP-adresse på utstyret du kobler til), men port 3 og 4 er i bridge mode, slik at du får en public IP-adresse på utstyret du kobler til der. Slik er det ihvertfall i vårt sameie. Lenke til kommentar
Martin54 Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Akkurat, da ringer jeg Homenet :-) Lenke til kommentar
Martin54 Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Da har jeg ringt. De sier at 3 og 4 er satt opp med Bridge fra fabrikken og at han ikke kan gjøre noe med det. Hvis jeg vil ha internett tilkobling til PVR via kabel må jeg bruke 1 eller 2. (Jeg har TV signalet på antenne) Lenke til kommentar
Martin54 Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Follow up.. I mangel av nok porter, isteden for og tulle med router og Homenet. Kan jeg ikke like godt hekte på en billig switch med 4-5 porter for og få plass til utstyret jeg har? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Martin54 skrev (8 minutter siden): Kan jeg ikke like godt hekte på en billig switch med 4-5 porter for og få plass til utstyret jeg har? Hvilken hastighet har du på fiberen? Hvilket hastighetskrav har du for enhetene som skal kobles til switchen? Lenke til kommentar
Martin54 Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 100 Mbps fiber linje. Er mer enn nok for mitt bruk. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Da er det vel ingen spesielle hensyn å ta. Lenke til kommentar
Martin54 Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Problem løst - Oppdatering. Som sagt, RiksTV's hjelpesider sier kun at nettverkkabel anbefales koblet til port 3 eller 4 på Homenet rutere. Kundebehandlerne som sitter frontline på RiksTV (eller Homenet) har som regel ikke peiling på dette og forstår ikke hvorfor dette ikke virker. Etter mye om og men klarte jeg å komme i kontakt med teknisk assistanse på abonnementsavdelingen på Homenet, for det er nemlig de som setter opp IP addresser (port 3/4) hvis du vil koble RiksTV til Homenet/fiber. For dem var det ikke noe problem og "åpne" port 3 for meg så jeg fikk dekoderen på nett. Virket med en gang. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå