Gå til innhold

Så lite bagasje kan du ha med deg om bilen er fullastet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man vurdere hvor effektiv en bil er burde den vert kjørt med maks last og forbruk pr kg/km vert beregnet. Kunne vert artig å sett hvilken som var mest effektiv pr utført transportarbeid. For eksempel ID4. 75 000wh/(500kg*450km) Som hadde gitt 0.33wh pr kilo pr km. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I andre enden av skalaen, også for bilar med forbrenningsmotorar. Min gamle Land Rover har 1525kg nyttelast. Tipper den var første gong registrert som 10 seter noko som gjev 152,5kg per pasasjer. Same bil kom også som 5 eller 6 seter parsonbil noko som gav 305kg per pasasjer eller betre.

Det skal seiast at fjæringa er stiv så lenge bilen ikkje er lasta og topphastigheita låg. Lastindeks for "Light Truck" er det på dekka også. Ypperleg gardsbil, lovleg hengervekt er 3500kg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Noen elbiler er for tunge om det sitter voksne menn i alle setene

Det kan potensielt være ennå mer overlast om disse voksne personene var kvinner. Kommer helt an på hvilke eksemplarer som setter seg inn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis bilane faktisk ikkje tåler overlast er låg nyttelast eit trafikksikkerheitsproblem. Det er langt frå alle sjåfører som sjekker og forstår vognkortet. Eg tippar mange går ut frå at det går å fylle setane og bagasjerommet og alt er innafor.

Nokon, dømer finner du ved å stå ein dag utanfor ein byggevarehandel eller tilsvarande ein laurdag, er dei som ikkje har fått med seg at plass i bagasjerommet ikkje betyr lastekapasitet. Så for trafikksikkerheit burde det kanskje vere krav om lastekapasitet på 95kg eller meir per sete i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en sikkerhetsfare å ha en person sittende i midtsetet bak. Den er beregnet på korte turer. Skal man på langturer er det best med maks fire personer i en femseters bil. Denne standardvekten på 75 kg bør økes til 90 kg. Dette er ikke 1970 tallet eller en asiatisk nasjon. Er forresten nyttelasten på elbiler generelt lavere enn elbiler? Dette er noe folk bør tenke over når de kjøper elbiler for lengre turer eller skal dra på mye last.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (55 minutter siden):

Det er en sikkerhetsfare å ha en person sittende i midtsetet bak. Den er beregnet på korte turer. Skal man på langturer er det best med maks fire personer i en femseters bil. Denne standardvekten på 75 kg bør økes til 90 kg. Dette er ikke 1970 tallet eller en asiatisk nasjon. Er forresten nyttelasten på elbiler generelt lavere enn elbiler? Dette er noe folk bør tenke over når de kjøper elbiler for lengre turer eller skal dra på mye last.

På kva måte er det større risiko med fem enn fire personar?

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Fordi midsetet bak er farligere under kollisjon. Det er ofte også smalere og mer ubehagelig.

Har du noko grunnlag for den påstanden? Det eg tidlegare har lese og kan finne akkurat no er at det midterste baksetet er det tryggaste setet i heile bilen.

Sitat

In a full car, some poor soul is relegated to the middle of the back seat, the least desirable, most uncomfortable, most "un-cool" spot in the vehicle.

It also happens to be the safest.

University at Buffalo researchers studied all auto crashes involving a fatality in the U.S. between 2000 and 2003 where someone occupied the rear middle-seat.

They found that occupants of the back seat are 59 percent to 86 percent safer than passengers in the front seat and that, in the back seat, the person in the middle is 25 percent safer than other back-seat passengers.

https://www.sciencedaily.com/releases/2006/06/060627173902.htm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (33 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Fordi midsetet bak er farligere under kollisjon. Det er ofte også smalere og mer ubehagelig.

Har du noko grunnlag for den påstanden? Det eg tidlegare har lese og kan finne akkurat no er at det midterste baksetet er det tryggaste setet i heile bilen.

Når det gjelde sidekollisjon så stemmer det i hvertfall (at det er det tryggeste). Mer usikkert når det gjelder front mot front.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Fann nokre artiklar som viser at framsetene har henta inn igjen baksetene mtp. tryggleik pga. automatisk beltestramming ved ein kollisjon, men om alle setene har det så er baksetene tryggast.

Uansett, det er sjølvsagt større risiko med fem enn fire i bilen sidan du har ein person ekstra. Sånn sett er det endå tryggare med kun sjåføren. At det er tryggare med to i dei ytterste baksetene enn ein i midten og ein på ei side er derimot ikkje så innlysande, med mindre setene på sidene har beltestramming eller av andre grunnar beskyttar personen så mykje meir at ulempen med å vere nærare "crush zones" blir kompensert for og vel så det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, FrihetensRegn said:

Havarikommisjonen: TU-artikkel om emnet

Nå generaliserer du voldsomt: i ett tilfelle sår havarikommisjonen tvil om festemåten av midsetet.

Jeg mener også å ha lest en gang at midtsete bak er det sikreste ved ordentlig sikkerhetsbelte osv. Ved sideveis påkjørsler er det jo faktisk uforståelig om det ikke skulle være det sikreste.

(kan bare lese delen utenfor betalingsmuren.)

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dette er neppe noe problem for en normalvektig familie på 4. De vil fortsatt ha over 100 kg igjen til bagasje og det betyr minst 25 kg per person. Hvis man er veldig overvektig eller har ofte behov for å være 4 voksne i bilen med masse bagasje må man rett og slett ta hensyn til det når man velger hvilken bil man skal kjøpe. Akkurat som at hvis man kjører 1000 km hver dag i minus 30 med 3500 kg henger kan man ikke velge elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...