Redaksjonen. Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 Så lite bagasje kan du ha med deg om bilen er fullastet Lenke til kommentar
Kevin Courteous Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 "Av de ti bilene i oversikten er det Nissan Leaf e+, Hyundai Kona 64 kWh, og Polestar 2 LR AWD som har en nyttelast som gjør at man kan ha mindre enn 100 kg pr. passasjer i en fullastet bil. Kun Model 3 havner under 100 kg pr. passasjer også med fire personer om bord." du sier det altså 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 Når man vurdere hvor effektiv en bil er burde den vert kjørt med maks last og forbruk pr kg/km vert beregnet. Kunne vert artig å sett hvilken som var mest effektiv pr utført transportarbeid. For eksempel ID4. 75 000wh/(500kg*450km) Som hadde gitt 0.33wh pr kilo pr km. 1 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 I andre enden av skalaen, også for bilar med forbrenningsmotorar. Min gamle Land Rover har 1525kg nyttelast. Tipper den var første gong registrert som 10 seter noko som gjev 152,5kg per pasasjer. Same bil kom også som 5 eller 6 seter parsonbil noko som gav 305kg per pasasjer eller betre. Det skal seiast at fjæringa er stiv så lenge bilen ikkje er lasta og topphastigheita låg. Lastindeks for "Light Truck" er det på dekka også. Ypperleg gardsbil, lovleg hengervekt er 3500kg også. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Sitat Noen elbiler er for tunge om det sitter voksne menn i alle setene Det kan potensielt være ennå mer overlast om disse voksne personene var kvinner. Kommer helt an på hvilke eksemplarer som setter seg inn. Endret 23. august 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Hvis bilane faktisk ikkje tåler overlast er låg nyttelast eit trafikksikkerheitsproblem. Det er langt frå alle sjåfører som sjekker og forstår vognkortet. Eg tippar mange går ut frå at det går å fylle setane og bagasjerommet og alt er innafor. Nokon, dømer finner du ved å stå ein dag utanfor ein byggevarehandel eller tilsvarande ein laurdag, er dei som ikkje har fått med seg at plass i bagasjerommet ikkje betyr lastekapasitet. Så for trafikksikkerheit burde det kanskje vere krav om lastekapasitet på 95kg eller meir per sete i bilen. 1 Lenke til kommentar
Hallvis88 Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Merkelig å ikke inkludere model Y eller Ioniq 5 i denne sammenstillingen.. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Det er en sikkerhetsfare å ha en person sittende i midtsetet bak. Den er beregnet på korte turer. Skal man på langturer er det best med maks fire personer i en femseters bil. Denne standardvekten på 75 kg bør økes til 90 kg. Dette er ikke 1970 tallet eller en asiatisk nasjon. Er forresten nyttelasten på elbiler generelt lavere enn elbiler? Dette er noe folk bør tenke over når de kjøper elbiler for lengre turer eller skal dra på mye last. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 FrihetensRegn skrev (55 minutter siden): Det er en sikkerhetsfare å ha en person sittende i midtsetet bak. Den er beregnet på korte turer. Skal man på langturer er det best med maks fire personer i en femseters bil. Denne standardvekten på 75 kg bør økes til 90 kg. Dette er ikke 1970 tallet eller en asiatisk nasjon. Er forresten nyttelasten på elbiler generelt lavere enn elbiler? Dette er noe folk bør tenke over når de kjøper elbiler for lengre turer eller skal dra på mye last. På kva måte er det større risiko med fem enn fire personar? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Zeph skrev (1 time siden): På kva måte er det større risiko med fem enn fire personar? Fordi midsetet bak er farligere under kollisjon. Det er ofte også smalere og mer ubehagelig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 FrihetensRegn skrev (1 time siden): Fordi midsetet bak er farligere under kollisjon. Det er ofte også smalere og mer ubehagelig. Har du noko grunnlag for den påstanden? Det eg tidlegare har lese og kan finne akkurat no er at det midterste baksetet er det tryggaste setet i heile bilen. Sitat In a full car, some poor soul is relegated to the middle of the back seat, the least desirable, most uncomfortable, most "un-cool" spot in the vehicle. It also happens to be the safest. University at Buffalo researchers studied all auto crashes involving a fatality in the U.S. between 2000 and 2003 where someone occupied the rear middle-seat. They found that occupants of the back seat are 59 percent to 86 percent safer than passengers in the front seat and that, in the back seat, the person in the middle is 25 percent safer than other back-seat passengers. https://www.sciencedaily.com/releases/2006/06/060627173902.htm 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 (endret) Zeph skrev (33 minutter siden): FrihetensRegn skrev (1 time siden): Fordi midsetet bak er farligere under kollisjon. Det er ofte også smalere og mer ubehagelig. Har du noko grunnlag for den påstanden? Det eg tidlegare har lese og kan finne akkurat no er at det midterste baksetet er det tryggaste setet i heile bilen. Når det gjelde sidekollisjon så stemmer det i hvertfall (at det er det tryggeste). Mer usikkert når det gjelder front mot front. Endret 24. august 2021 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Så lenge det er 3-punkt i midten så er det det sikreste, men er det 2-punkt så er det farligst. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Fann nokre artiklar som viser at framsetene har henta inn igjen baksetene mtp. tryggleik pga. automatisk beltestramming ved ein kollisjon, men om alle setene har det så er baksetene tryggast. Uansett, det er sjølvsagt større risiko med fem enn fire i bilen sidan du har ein person ekstra. Sånn sett er det endå tryggare med kun sjåføren. At det er tryggare med to i dei ytterste baksetene enn ein i midten og ein på ei side er derimot ikkje så innlysande, med mindre setene på sidene har beltestramming eller av andre grunnar beskyttar personen så mykje meir at ulempen med å vere nærare "crush zones" blir kompensert for og vel så det. 1 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 Zeph skrev (2 timer siden): Har du noko grunnlag for den påstanden? Det eg tidlegare har lese og kan finne akkurat no er at det midterste baksetet er det tryggaste setet i heile bilen. Havarikommisjonen: TU-artikkel om emnet 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 (endret) 30 minutes ago, FrihetensRegn said: Havarikommisjonen: TU-artikkel om emnet Nå generaliserer du voldsomt: i ett tilfelle sår havarikommisjonen tvil om festemåten av midsetet. Jeg mener også å ha lest en gang at midtsete bak er det sikreste ved ordentlig sikkerhetsbelte osv. Ved sideveis påkjørsler er det jo faktisk uforståelig om det ikke skulle være det sikreste. (kan bare lese delen utenfor betalingsmuren.) Endret 24. august 2021 av trikola 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2021 Del Skrevet 24. august 2021 FrihetensRegn skrev (1 time siden): Havarikommisjonen: TU-artikkel om emnet Får ikkje lese meir enn tittelen, og ei enkelt ulykke er ikkje nok til å påstå så mykje. Det er mange faktorar som kan spele inn i ein sånn situasjon. Kræsjtesting er først og fremst det som kan gje repeterbare resultat. Lenke til kommentar
99N2JE2U Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Dette er neppe noe problem for en normalvektig familie på 4. De vil fortsatt ha over 100 kg igjen til bagasje og det betyr minst 25 kg per person. Hvis man er veldig overvektig eller har ofte behov for å være 4 voksne i bilen med masse bagasje må man rett og slett ta hensyn til det når man velger hvilken bil man skal kjøpe. Akkurat som at hvis man kjører 1000 km hver dag i minus 30 med 3500 kg henger kan man ikke velge elbil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå