Gå til innhold

Denne campingvogna kan lade elbilen mens du sover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om total kjørelengde med henger + batteri blir mer eller mindre enn kjørelengde ed kun bil? Iom. At det blir en tung vogn, samt at luftmotstanden øker en god del, hvordan vil et slikt regnestykke se ut? Forsåvidt kult konsept å ha en tralle med batteri på slep (om den øker rekkevidden) for tilfeller der du skal langt utenfor ladenettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Fluor1 said:

Helt tullete…

Konstruktivt.

Hvis tullete, hvorfor? Og som nevnt over, før vi ser regnestykke vet vi ikke hvorvidt dette faktisk kan være med på å bidra til rekkeviddeforlengelse / opprettholde rekkevidde med svært tungt last. Er en haug av bruksområder her (potensielt).

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et batteri på slep inneholder energi til å flytte bilen flere kilometer enn bilen taper på å trekke den ekstra vekten av batteriet. 

Hengerbatteri er ikke et nytt konsept. 

Hovedproblemet er at batteriet ikke er tilkoblet bilens drivlinje under kjøring. Det betyr at den ekstra vekten vil gi kortere rekkevidde mellom hver stopp, og vil kun kunne tilføre energi på disse stroppene. Altså, flere stopp, men lengere rekkevidde totalt.

Ofte vil man da finne hurtigladere, og bruk av slike vil være vell så aktuelt som å lade med vogna. Litt etter hvor siste hurtiglader er i forhold til hvor man camper så vil den faktiske nytten av et slikt system variere stort. Det vil kunne være mer hensiktsmessig å droppe vekten, ha lengre kjørbare intervaller mellom lading, og bruke hurtigladere. 

Det man må få på plass er et grensesnitt for direkte lading av bil fra henger under kjøring. Slik at hengerens signalkabel byttes ut med en signal og ladekabel. 

Det man da vil få er en utfordring med at kabel mellom bil og henger vil bli en høyspentskabel, som naturligvis kan medføre noen sikkerhetsutfordringer. 

Kanskje vil spenning mellom henger og bil være langt lavere enn den mellom bilens batteri og motor. Men, like vel, om man får tilført en jevn mengde strøm, la oss si 16A/220V, under kjøring, så vil dette ha veldig innvirkning på rekkevidden på biler som har 40+ mil i utgangspunktet.

Å lade opp blir naturligvis tilsvarende da man trolig vil måtte ha egen hurtiglading av hengeren.

Hvis høyspenning mellom bil og henger er mulig vil slike systemer bli mye mer hensiktsmessig. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ville det ikke være enklere og mer praktisk i bruk hvis batteriet i vogna ikke brukes til å lade bilen, men heller brukes til hjelpedrift på henger, sånn at man nuller ut effekten av å ha noe på slep? Trenger ikke noe grensesnitt mot bilen heller, vogna kan bruke sensor på slepet med samme prinsipp som påløpsbremsen. Ulempa blir jo en enkel motor med en enkel styring, men det bør være billig i forhold til batteriprisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (1 minutt siden):

Ville det ikke være enklere og mer praktisk i bruk hvis batteriet i vogna ikke brukes til å lade bilen, men heller brukes til hjelpedrift på henger, sånn at man nuller ut effekten av å ha noe på slep? Trenger ikke noe grensesnitt mot bilen heller, vogna kan bruke sensor på slepet med samme prinsipp som påløpsbremsen. Ulempa blir jo en enkel motor med en enkel styring, men det bør være billig i forhold til batteriprisen.

En slik løsning vil også kunne fungere på bensin og dieselbiler, der vil den redusere drivstofforbruket og gi mindre utslipp.

Men dessverre er mange av løsningene som presenteres innimellom nærmest meningsløse fordi batterihengeren ikke har noen nyttefunksjon. Den burde fungere fullt som campinvogn eller lastehenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (4 minutter siden):

En slik løsning vil også kunne fungere på bensin og dieselbiler, der vil den redusere drivstofforbruket og gi mindre utslipp.

Men dessverre er mange av løsningene som presenteres innimellom nærmest meningsløse fordi batterihengeren ikke har noen nyttefunksjon. Den burde fungere fullt som campinvogn eller lastehenger.

Enig. I tillegg burde en slik tilhenger utstyres med solcellepaneler i taket, så den kan lade seg selv mens den står. Gjerne med paneler som kan foldes ut, men som brettes ned på sidene, front og bake ved transport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette å dra med seg hundrevis av kilo med batterier på langtur er egentlig en elendig både teknisk og miljømessig løsning. De få gangene at man drar på langtur med en elbil, ville det ha vært mye enklere rett og slett å dra med seg ei vogn med en transportabel bensin eller diesel-drevet generator. Man trenger ikke mer enn en enkel og liten motor med ca. 40 - 50 hk. En henger med en enkel generator installert burde ikke veie mer enn 2 - 300 kg alt i alt.

Avgiftsmessige forhold tilgodeser dessverre ikke den enkleste, letteste, rimeligste og miljømessig beste løsningen.

Lenke til kommentar

Merkelig forsøk dette her. Alt for stort batteri (dyrt og tungt), totalt overkill for behovet som egentlig trengs i en campingvogn og så mangler den helt essensielle ting som do. Skulle nesten tro den ble laget for å vise hvor idiotisk det er med solceller og batteri i en campingvogn så de kan bevise for seg selv at det ikke finnes et marked for det og dermed droppe å lage flere.

Håper det kommer inn produsenter fra sidelinjen som gjør det riktig sånn at det kan vise potensialet. Riktig: Batteriet dimmensjoneres for å takle maks antall watt som trengs i en campingvogn, dvs 2 kokeplater + lys og litt dilldall, ca 3 kW. Noe av hensikten må være å eliminere gassbeholderen og alt som hører til den. Den kan godt hjelpe litt til med framdrifta også, men bør ikke bygges for tungt eller dyrt. Også må ei campingvogn selvsagt ha do og dusj. "Campingvogn" uten dette er jo helt latterlig. Den må gjerne ha solceller, men da i form av takmonterte på et tak som kan vippes mot sola når den står parkert. Plane solceller er mye mer effektive enn fleksible så det er bare tullete å bruke fleksible. Vogna bør ha "teleskop"-funksjon som halverer høyden under kjøring for å minke luftmotstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Batteriet lader bilen når du er parkert, og leverer strøm via en likestrømsforsyning.

Altså ein CCS-hurtiglader på henger med innebygget seng? Det kan ikke bli veldig mye rarere.

Men @Simen1 sin inverter til en campingvogn med (valgfritt større) batteri som i en knipe kan AC-lade ville vært greit.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (48 minutter siden):

Merkelig forsøk dette her. Alt for stort batteri (dyrt og tungt), totalt overkill for behovet som egentlig trengs i en campingvogn og så mangler den helt essensielle ting som do. Skulle nesten tro den ble laget for å vise hvor idiotisk det er med solceller og batteri i en campingvogn så de kan bevise for seg selv at det ikke finnes et marked for det og dermed droppe å lage flere.

Håper det kommer inn produsenter fra sidelinjen som gjør det riktig sånn at det kan vise potensialet. Riktig: Batteriet dimmensjoneres for å takle maks antall watt som trengs i en campingvogn, dvs 2 kokeplater + lys og litt dilldall, ca 3 kW. Noe av hensikten må være å eliminere gassbeholderen og alt som hører til den. Den kan godt hjelpe litt til med framdrifta også, men bør ikke bygges for tungt eller dyrt. Også må ei campingvogn selvsagt ha do og dusj. "Campingvogn" uten dette er jo helt latterlig. Den må gjerne ha solceller, men da i form av takmonterte på et tak som kan vippes mot sola når den står parkert. Plane solceller er mye mer effektive enn fleksible så det er bare tullete å bruke fleksible. Vogna bør ha "teleskop"-funksjon som halverer høyden under kjøring for å minke luftmotstand.

Enig med deg i mange av dine betraktninger, men at man må ha egen dusj og toalett, er ikke av de tingene. Microcamping er jo inn, så et taktelt eller en bitteliten pod eller microcampingvogn er veldig aktuelt for mange.

Å kjøpe ekstra stor vogn for å få på plass et innebygd toalett og dusjrom, blir fort bare unødig dyrt og komplisert. Og mer å dra på, med høyere luftmotstand og dermed høyere forbruk som resultat.

En løsning med tak på teleskopstenger og stoffvegger i popupdelen, eller boks utenpå boks, vil så klart avhjelpe det problemet endel. Men er igjen med på å dra opp kostnader. Men helt klart, folk får definere sine egne behov, og kjøpe vogn etter dette.

Dusjing kan løses med medbrakt pop-up telt type privacy-telt og bærbar campingdusj av typen svart plastsekk med dusjhode, og med en medbrakt portapotti, egen egnet stol/krakk med hull i, og bøtte med en rull plastposer, kan man løse toalettsituasjonen. Privacy-teltet kan brukes til "utedo".

Dusjing er jo heller ikke veldig påkrevd om man bare tar nærturer for en helg eller en/to netter midt i uka. Eller man løser det ved å gå til treningssenter, svømmehall, campingplass eller andre steder der man har dusj-fasciliteter for gjester, så som ved endel havneanlegg.

Om man velger plane eller fleksible paneler, kommer selvsagt an på vognas utforming. Liten vits å innføre ekstra drag og masse komplisert, om 2, 3 eller 4 fleksible paneler gjør nytten.

Og ellers har du og forslaget mitt fra posten over. Om man uten større komplikasjoner og kostnader kan sette slikt på teleskopstang med mulighet for å vinkle disse, kanskje til og med motor for å dreie vinkel etter solas posisjon, så får man jo maksimal nytte av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Snowleopard Enig i det med portapotti og privatsfæretelt. Men det bør gå an å oppbevare portapottien i et eget rom som ikke deler luft med sovekupeen. Det bør være et eller annet opplegg for do, helst med dusj også siden det er så lite som skal til for å omgjøre et sånt privatsfæretelt til et dusjrom. Hvert år er det en god del teltere og campere uten egen do som driter ned populære fricampingområder i Lofoten, Vesterålen, Senja og mange andre steder og det er jeg bokstavelig talt drittlei av. Derfor mener jeg det burde være obligatorisk med en eller annen do-ordning på camgingvogner.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

nig med deg i mange av dine betraktninger, men at man må ha egen dusj og toalett, er ikke av de tingene. Microcamping er jo inn, så et taktelt eller en bitteliten pod eller microcampingvogn er veldig aktuelt for mange.

Å kjøpe ekstra stor vogn for å få på plass et innebygd toalett og dusjrom, blir fort bare unødig dyrt og komplisert. Og mer å dra på, med høyere luftmotstand og dermed høyere forbruk som resultat.

Campingvogner skal ha dass.
Dette er en skaphenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

@Snowleopard Enig i det med portapotti og privatsfæretelt. Men det bør gå an å oppbevare portapottien i et eget rom som ikke deler luft med sovekupeen. Det bør være et eller annet opplegg for do, helst med dusj også siden det er så lite som skal til for å omgjøre et sånt privatsfæretelt til et dusjrom. Hvert år er det en god del teltere og campere uten egen do som driter ned populære fricampingområder i Lofoten, Vesterålen, Senja og mange andre steder og det er jeg bokstavelig talt drittlei av. Derfor mener jeg det burde være obligatorisk med en eller annen do-ordning på camgingvogner.

Mange av disse vognene har eller kan utstyres med en boks for batteri og/eller gassflasker. Her vil det i noen tilfeller være mulig å oppbevare en Portapotti eller tilsvarende. Og med batteri i gulvet, vil det ikke være behov for gassflaske

 Da vil det kunne utnyttes som privatsfære-telt/dusjrom om lokket kan tas helt av og settes opp med sammenleggbare bein, så det ikke er behov for popup-utgaven. Men den tar jo ikke store plassen, ei heller veier så mye, så den burde vel kunne være med i alle tilfelle.

Dog, et problem med endel campingturister, er at de er så redd for å fylle opp toalettet, slik at de må finne egnet sted å tømme de. Da er det fort gjort for endel å ta seg til rette i naturen. Men så burde det kanskje settes opp enda flere toalett-fasciliteter der det er rasteplasser og større mengder parkeringsplasser.

Selv klarte jeg meg godt i sommer med toalett på diverse bensinstasjoner og slike toaletter ved rasteplasser og ladeplasser. Men mange steder har ofte bare ett toalett, og svært mange kunder som vil benytte disse, så stort behov for utviding.

Selv gjorde jeg det til en selvvalgt plikt å handle noe på bensinstasjonene man besøkte, som en takk for lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, mr. papp said:

Ville det ikke være enklere og mer praktisk i bruk hvis batteriet i vogna ikke brukes til å lade bilen, men heller brukes til hjelpedrift på henger, sånn at man nuller ut effekten av å ha noe på slep? Trenger ikke noe grensesnitt mot bilen heller, vogna kan bruke sensor på slepet med samme prinsipp som påløpsbremsen. Ulempa blir jo en enkel motor med en enkel styring, men det bør være billig i forhold til batteriprisen.

Slik?:

https://www.dethleffs.no/newspresse/teaser-seiten/verdens-foerste-e-campingvogn/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...