Gå til innhold

Hva er beste måte å barbere seg for tida?

Anbefalte innlegg

Mann her, som aldri har prøvd noe annet enn Rema-høvel og en Biltema-barbermaskin for 15 år siden. Lurer litt på hva som er "the shit" for tiden.

Siden jeg ikke har prøvd noe annet enn vanlig barberhøvel i nyere tid er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. Jeg har ikke skjeggvekst nok til at det er snakk om noe annet enn å fjerne alt, og jeg vil gjerne ha noe som funker til intimbarbering også(enten ett og samme produkt eller to ulike - hva enn som er best/går an).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ansiktsbarbering kan jeg faktisk anbefale kniv. Det er litt jobb med vedlikehold og litt styr rundt selve barberingen, men som en mindfullness/self care greie er det glimmerings. Sparer en formue i høvelblader gjør man også  

Kniv fungerer dog dårlig til intimbarbering da. 😅 Der har jeg heller ingen tips, fordi jeg aldri fikk barbering der nede til å funke så jeg går for voksing i stedet. 

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Hipstermetoden har jeg vel vært innom i tankene, er bare litt skeptisk. Ingen har vel for mye tid, og jeg er mye på reise. I en ideell verden hadde barbermaskiner fungert som på reklamene, men det er kanskje for mye å håpe på?

henrikwl skrev (13 minutter siden):

Kniv fungerer dog dårlig til intimbarbering da. 😅 Der har jeg heller ingen tips, fordi jeg aldri fikk barbering der nede til å funke så jeg går for voksing i stedet. 

Har prøvd voksing en gang og det frister jo ikke akkurat til gjentakelse selv om det ble sagt at det ble mer behagelig med tida.

Lenke til kommentar

Tja de er fine de høvlene til Gillette men det går en grense for hvor mange rader med blader man egentlig trenger. Synes de med 3 rader er gode siden de har en relativt slank design og kommer lettere til på små områder. Har vel hatt Gillette høvlene mine i ganske så mange år nå og barberskum alene holder i massevis, du trenger ikke den blå stripa som sitter på høvelen som blir tom etterhvert, dette er bare et markedsføringstriks for å tjene mer penger. Skyller høvelen under kraftig varmevann ganske ofte for å rengjøre bladene hyppigst mulig mens jeg barberer meg. Husk at du alltid skal fukte huden med varmevann rett før barberingen og gjerne under også.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs sjølvsagt kva behov du har, men til kvardagsbarbering så er det veldig greit med Gillette Mach 3 eller tilsvarande som det nesten er omogleg å kutte seg på, sjølv når bladet startar å bli sløvt. Særleg for rask morgenbarbering er det greit å sleppe å tenke på å være forsiktig. 

Så min daglege kombo er vanleg Gillettehøvel men med barbersåpe og kost i staden for skum/gel. 

Du bør likevel ha ein eitbladshøvel til dei dagane du vil ha ei tett barbering. 

Lenke til kommentar

Definér Rema-høvel. Er det en sånn plastdings, hvor man kaster hele høvelen (skaft og det hele) hver gang? De er grusomme, for glippen mellom bladene er for stor, syns jeg. Jeg bruker Gillette Mach 3. 4 eller 5 blader blir overkill for meg. Bruker en eller annen barbergel som blir til skum når du påfører den. Viktig at ansiktet er vått før gel påføres. Jeg fyller hele vasken med lunket vann, og dypper og skyller høvelen i vannet ca mellom hvert tredje/fjerde drag med høvelen. Funker kjempefint.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 3f48f...030

Bruker Gillette høvel som kommer i 5 pak, mener det er Mach 4? men etter hvert fant jeg ut at intim og hele hodet funker fett med Veet hårfjerningskrem, ingen stubber eller kutt, super mykt når det kommer tilbake om ca en uke, reklamert for damer men men 😋

Hverdags funker 10 pak Gillett fra ClasOhlson helt fint tenker jeg

Anonymous poster hash: 3f48f...030

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (22 minutter siden):

Double edge safety razor, hvis du har god tid.

Så kan jeg sikkert banne litt i kirka. Det tar lengre tid. Så jeg har Gillette med x antall blader liggende for travle dager.

Tar da ikke noe lengre tid enn andre høvler.  De fra Gillette er bare bedre når de er nye, men neste dag er de like trege.
Brukte safety razor i en periode, og det holdt med ett drag, og med prisen på bladene så kan en bytte oftere.
Men, jeg gikk lei for mange år siden, så nå trimmer jeg skjegget annenhver uke.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Mühle R89 tradisjonell barberhøvel fra barbershop i 2013. Aldri hatt noe problem med at jeg kutter meg, gjelder bare å låse av armen slik at du kun beveger høvelen i en retning. Funker supert til intimbarbering også.

Bladene jeg bruker er Feather. Bestiller her bare en 100 pakk via ebay om gangen, dette koster typisk 250-350 kroner (f.eks), og holder i flere år for mitt forbruk. Prisen er med andre ord svært mye lavere enn om en kjører std Gillette på matbutikken (30-40-50 kroner bladet vs 2-3-4 kroner).

Når det kommer til barberskum bruker jeg bare det en får på butikken om jeg har dårlig tid. I helgene pleier jeg å bruke kost (kjøpte Mühle Traditional Silvertip barberkost + stativ i 2013 sammen med barberhøvelen) + barberkrem en skummer frem i skål. Men mer fordi det er en hyggelig rutine enn at jeg synes det blir så veldig mye bedre. Det viktigste er egentlig at en barberer seg etter at en har dusjet / at en sørger for at huden er varm og myk.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, blured said:

Kjøpte en Mühle R89 tradisjonell barberhøvel fra barbershop i 2013. Aldri hatt noe problem med at jeg kutter meg, gjelder bare å låse av armen slik at du kun beveger høvelen i en retning. Funker supert til intimbarbering også.

Bladene jeg bruker er Feather. Bestiller her bare en 100 pakk via ebay om gangen, dette koster typisk 250-350 kroner (f.eks), og holder i flere år for mitt forbruk. Prisen er med andre ord svært mye lavere enn om en kjører std Gillette på matbutikken (30-40-50 kroner bladet vs 2-3-4 kroner).

Når det kommer til barberskum bruker jeg bare det en får på butikken om jeg har dårlig tid. I helgene pleier jeg å bruke kost (kjøpte Mühle Traditional Silvertip barberkost + stativ i 2013 sammen med barberhøvelen) + barberkrem en skummer frem i skål. Men mer fordi det er en hyggelig rutine enn at jeg synes det blir så veldig mye bedre. Det viktigste er egentlig at en barberer seg etter at en har dusjet / at en sørger for at huden er varm og myk.

Feather er bra, men litt dyrt. Astra er også veldig bra men betydelig billigere: https://www.ebay.com/itm/131458432097?hash=item1e9b887c61:g:TW0AAOSwstxVB0vW

Lenke til kommentar
1 hour ago, KarvaBlad said:

Bruker en eller annen barbergel som blir til skum når du påfører den.

Jeg har brukt barberkremen fra Body Shop i mange år nå, og ser ingen grunn til å bruke noe annet. Ja, boksene er litt dyre, men de er veldig drøye, og du trenger bare veldig lite krem på kosten for å ha nok til en barbering. Barberskum på sprayboks er tull, det funker dårligere, koster mer i lengden, og fører til (mye) mer avfall.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Arve Synden said:

Jeg har brukt barberkremen fra Body Shop i mange år nå, og ser ingen grunn til å bruke noe annet. Ja, boksene er litt dyre, men de er veldig drøye, og du trenger bare veldig lite krem på kosten for å ha nok til en barbering. Barberskum på sprayboks er tull, det funker dårligere, koster mer i lengden, og fører til (mye) mer avfall.

Hver sin erfaring. Jeg bruker Xtra barberskum og det kutter ned barberingstiden betydelig mot å bruke såpe.

Skal man først bruke såpe kan man bruke noe billig og bra der også. Arko: https://www.ebay.com/itm/142689910722?hash=item2138fb3fc2:g:0nwAAOSwNDJahBJb

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker trimmer / maskin. Har prøvd høvel (pakke med høvel og skum fra Gilette), men endte med å få medfølelse med trevirket jeg høvlet på jobben på den tiden (i.e. huden så temmelig rød og irritert ut etterhvert), så gikk fort over til maskinbarbering og har ikke engang sett på alternativer siden.

Begge er utgåtte produkter nå, men jeg bruker disse 2 maskinene:
Philips BT5205/16 (559 Kr., kjøpt 2016 - ikke vært behov for sliping eller utskifting av blader ennå) til å ta det grøvste.
Jeg fjerner fjespelsen kun annenhver uke med mindre noe spesielt skulle dukke opp, så er litt lengde hver gang.
https://www.komplett.no/product/858331

Og så Philips HQ7380/17 (1295 Kr., kjøpt 2009 - byttet bladhode 2 ganger) hvis det er behov for den sjeldne glattbarberingen.
https://www.komplett.no/product/383222

Har pr. nå sett meg ut denne som erstatningsprodukt hvis nåværende trimmer skulle takke for seg.
Philips BT5515
https://www.proshop.no/Haartrimmer/Philips-Skjeggtrimmer-Series-5000-BT551515/2791808

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Nimrad said:

Ingen som bruker dyr/ordentlig maskin altså?

Eneste jeg egentlig bruker maskin til er vanlig trimmer hvis det har blitt veldig langt. Det gjør jobben endel lettere. Har også liggende noen relativt dyre barbermaskiner. Funker ok- som kriseløsning i en superstressende hverdag, men kommer ikke i nærheten av høvel.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

@Nimrad På reise har jeg bare med basic Gillette Mach 3. Dette er det lov til å reise med i håndbagasjen ut av Norge. Og i noen andre land der de er strengere, og en evnt må kaste selve bladhodet, er det likevel lett å få tak i nye slike på matbutikken i alle verdens land.

(Det hendte noen ganger i starten at jeg tok med bare DE høvelen uten barberblad, for så å oppsøke en barberbutikk som solgte barberblader på stedet jeg reiste til. Men dette sluttet jeg med, vel først og fremst fordi det tok unødvendig mye tid, men også fordi de på flyplassen nesten alltid endte opp med å gå igjennom bagasjen min manuelt for å forsikre seg om at det ikke satt fast et barberblad der...).

Barbermaskin bruker jeg bare i perioder der jeg ønsker å ha litt skjegg. Synes ikke det kutter godt nok til at det kan kalles "glattbarbert". 

Endret av blured
Lenke til kommentar

Du sier du reiser mye. Kanskje denne kan være midt i blinken for deg? (antatt tilårskommen)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207258156

Evnt. denne om huden din tåler en trøkk.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=183493089

Skjuler det seg en liten popstjerne i deg? Da er denne verdt å satse på.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143501031

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...