Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk ikke feriepenger av pappapermen.

Gjest 6f280...cb0

Anbefalte innlegg

Gjest 6f280...cb0

Siden jobben gikk gjennom permiteringer valgte jeg og ta foreldrepermisjonen direkte utbetalt av Nav. 

Jeg var tilbake i 100% jobb rett før jeg gikk ut i pappaperm. 
Det jeg ikke viste var at Nav ikke betaler feriepenger av pappapermen. Kun de første ukene som tilfaller mor. 
Ferien min ble derfor ganske og jeg tapte vel 15-20 000 

En kollega av meg skal ut i pappaperm snart. Og jeg er ganske sikker på at han vil få feriepenger beregnet fra pappapermen. 

Jeg har spurt om å få det utbetalt, men de står fast på sitt at de ikke må så må de ikke. 

hva kan jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 6f280...cb0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av folketrygdloven § 22-3 annet ledd at en arbeidsgiver som utbetaler full lønn til en trygdet som er syk, får omsorgs-/pleiepenger, eller foreldrepenger, også skal beregne og betale feriepenger. Formålet med bestemmelsen er ikke å være en fordel for arbeidstaker, men å være en fordel for folketrygden - bestemmelsen ble innført i 1990 for å forhindre at folketrygden må behandle refusjon av feriepenger annerledes enn refusjon av grunnytelsen. 

I hvilken grad du har krav på feriepenger av en trygdeytelse kommer an på arbeidsavtalen din, eller eventuell tariffavtale. Hvis denne gir deg krav på full lønn under permisjon vil du kunne argumentere med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...