Deechon Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Da jeg var ute og kjørte på langtur i dag begynte plutselig oljelampen å lyse rødt under kjøring, jeg antok at lampen var feil siden jeg fylte olje sist i juni og har kun kjørt ca 3000km siden da. Kjørte derfor vider siste halvtimen av turen med lampen lysende. Parkerte bilen da jeg kom frem til min destinasjon og sjekket oljepinnen da som viste at det var over "min" med olje igjen. Sjekket igjen litt senere når bilen hadde stått en stund og den var fortsatt over min etter at jeg tørket pinnen og stakk den inn igjen. Det jeg egentlig lurer på her er om det ok for meg å fortsette ferden min i morgen? Kan jeg fortsette å kjøre til jeg får kjøpt mere olje eller er det ikke ok? Jeg sitter langt ute på bygda nå så jeg må nesten kjøre en 20 minutter til nærmeste bensinstasjon. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Ville ikke fortsatt ferden med oljelampe lysende for selv om oljenivået er god nok er det oljetrykket systemet ligger og føler på og kjører du med lavt oljetrykk kan det fort skade motoren din. Er du heldig er det sensorfeil men er du uheldig er det det ikke og du skader motoren din jo mer du kjører med oljelampa lysende. 3 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Ville heller ikke kjørt med oljelampa på 2 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Generelt så skal man ikke kjøre når det lyser røde varsellamper på dashbordet uten å ha sjekket årsaken først. Ved lavt oljetrykk så vil ikke motoren vare lenge 3 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 (endret) Så lenge det er over min på peilepinnen så kan det ikke være forlite olje som er grunnen til at lampen lyser. Så da må det enten være at pumpen ikker virker helt, at oljesystemet er tett eller sensorfeil. Så ikke anbefalt å kjøre med. Endret 20. august 2021 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Høres ut som at bilen bruker olje om du fylte til max og det nå er rett over min. Målepinnen trenger ikke å være nøyaktig, så det først du kan prøve er å fylle på olje. 1 Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 20. august 2021 Forfatter Del Skrevet 20. august 2021 Takk for tips folkens. Mest sannsynligvis får jeg naf til å hente bilen i morgen eller noe. Så får jeg hanke tak i noen som kan hente meg på søndag... Litt synd at så mye går galt da turboslange røyk i januar, og luftslange røyk i juli. Får håpe det ikke er noe dyrt. Skal prøve en siste ting i morgen og det er å starte bilen ett par minutter og se om lampen slukker, gjør den ikke det kjører jeg den ikke. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. august 2021 Del Skrevet 21. august 2021 (endret) Er det lenge siden olje og oljefilter har vært byttet? For lange bytteintervaller kan ødelegge oljen. Er det bensin eller dieselbil? Endret 21. august 2021 av Svein M 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. august 2021 Del Skrevet 21. august 2021 Rød oljelampe indikerer for lavt oljetrykk, ikke nivå. Den kan lyse om nivået blir så katastrofalt lavt at oljepumpe drar luft (da er man langt under peilepinnen), men det kan ha andre årsaker. Ville absolutt ikke kjørt videre med den på. For lite trykk indikerer at det mangler sirkulajon til toppen, om det er tilfelle kan man gjøre mye skade på kort tid. 3 Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 21. august 2021 Forfatter Del Skrevet 21. august 2021 Da kan det se ut som jeg har hatt hell i uhell. Da jeg startet bilen i dag morges så lyste ikke lampen lengre. Tok da sjansen på å kjøre til bensinstasjonen og fikk kjøpt og fylt på olje der. Dro tilbake og lampen lyste ikke da heller. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke er noe galt, men det kan virke som trykket er noe ustabilt. Jeg får nesten bare se det an, reiser hjem igjen i morgen så jeg krysser fingrene for at den klarer hjemreisen. Bilen er forøvrig en volvo xc70 2.4T fra 2001. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. august 2021 Del Skrevet 21. august 2021 (endret) 20 år gammel bil er vel noe man kjører til den ikke går mer, så kanskje like å ikke begynne å tømme penger ned i noe her uansett. Tut og kjør til neste problem/havari, prøve å unngå fristelsen til å reparere mer enn normale slitedeler. Så er det bare å se seg om etter neste bil når det ikke er nok lenger. Endret 21. august 2021 av MailMan13 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 MailMan13 skrev (På 21.8.2021 den 12.01): Rød oljelampe indikerer for lavt oljetrykk, ikke nivå. Noen motorer har oljenivåsensor og man kan få beskjed om lavt nivå med rød oljelampe. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 25 minutes ago, mobile999 said: Noen motorer har oljenivåsensor og man kan få beskjed om lavt nivå med rød oljelampe. Som regel er den gul eller oransje og lyser opp en stund før du går tom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå