Gå til innhold

Tesla verdens største produsent av ladbare biler i første halvår


Anbefalte innlegg

oophus skrev (9 timer siden):

Prøv igjen. 

Om du kaster ut cruise, Mobileye eller Waymo et sted uten HD Kart så kan de selvfølgelig kjøre der. Dog problemet rundt sikkerheten blir vanskeligere å opprettholde slik at ODD (operational design demain) må justeres for hvilke funksjoner en kan bruke. Feks større krav til monitorering. 

Her motsier du deg selv. Først påstår du at de klarer seg uten HD-kart, og så innrømmer du at de ikke gjør det.

Poenget er uansett at Teslas kart genereres fortløpende for å orientere seg i et område, mens HD-kart for Lidar er forhåndsgenerert.

Sitat

3D scena og simulatoren vist i AI day er med utgangspunkt fra Lidar flåten til Tesla. Hint. Sjekk ut point clouden, og hvordan 3D renderen mot utgangspunktet (videoen) ser ut. 

Har du analysert CMOS outputs for Z-depth mot Lidar point clouds før, så vil du finne det. Hint: høyden som Lidar treffer vs hva man ville fått med CMOS point cloud. 

Hva er det du babler om?

Endret av hekomo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (11 timer siden):

Ja det har jeg, de sier eksplisitt at de ikke bruker HD kart. Kan finne tidspunktet til deg i morgen. Og du kan jo finne kilde på din påstand også:)

De gjør begge deler. Og du ser jo det direkte I presentasjonen at de bygger ei "ground truth" kryss ved å samle flere dataset fra flere biler for å bygge hele krysset sammen. 

I simulasjonsbiten så bruker de til og med Lidar point cloud som utgangspunkt. Der fikk vi altså svaret på hva de bilene holdt på med som har kjørt rundt med Lidar på taket i ei god stund. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Her motsier du deg selv. Først påstår du at de klarer seg uten HD-kart, og så innrømmer du at de ikke gjør det.

Les igjen. Det er ikke noe motsigelser der. 

 

hekomo skrev (2 timer siden):

Poenget er uansett at Teslas kart genereres fortløpende for å orientere seg i et område, mens HD-kart for Lidar er forhåndsgenerert.

Der Tesla også har forhåndsgenerert kart så gjør Tesla det bedre. 

Seriøst, er det ingen som forstod presentasjonen her inne? De viste eksempler en haug ganger der bilene kommer til premappede lokasjoner vs umappede lokasjoner. De viste også at de kunne lappe sammen et HD kart fra flere halvveise dataset fra ulike biler over tid.  

hekomo skrev (2 timer siden):

Hva er det du babler om?

Tydeligvis ting som flyr over hodet ditt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, oophus said:

  Tydeligvis ting som flyr over hodet ditt. 

Det skader ikke å utelate veldig fagspesifikke terminologien i en generell samtale om emnet. Om målet er samtale fremfor monolog bør språket reflektere dette (selv de vanskeligste temaer kan skrives på folkelig tunge - budskapet står sterkt på egne ben).

 

- Hilsen en som har arbeidet mye opp mot både punktsky og høydedatamodeller (sort-toner) i 3D med formål å lage interaktive modeller til spillproduksjon :)

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (38 minutter siden):

De gjør begge deler. Og du ser jo det direkte I presentasjonen at de bygger ei "ground truth" kryss ved å samle flere dataset fra flere biler for å bygge hele krysset sammen. 

I simulasjonsbiten så bruker de til og med Lidar point cloud som utgangspunkt. Der fikk vi altså svaret på hva de bilene holdt på med som har kjørt rundt med Lidar på taket i ei god stund. 

De sier eksplisitt at de ikke bruker HD kart. Hør etter.  Selvfølgelig har lidar bilene samlet data til læring. Det har alle forstått.

Men, tesla bruker ikke HD maps til autopilot kjøring. Det er helt tydelig. 

"The point of this is not to build HD maps". Det blir ikke mer tydelig. De bruker data fra samme kryss for å labeling. 

 

Etterpå ser du det du påstår er lidar der de sier "Reconstructed 3d point cloud from our cameras". Du er helt lost. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (22 minutter siden):

Det skader ikke å utelate veldig fagspesifikke terminologien i en generell samtale om emnet.

Er bare å spørre. CMOS regner jeg med alle vet hva er? Du har noen slike sensorer I mobiltelefonen din. Point Cloud blir vist frem og pratet om i diskusjonen vi prater om. En point cloud fra kameraer eller CMOS er 2D pixler hvor du strekker dem i dybden (med ulike triks) for å få 3D data. Mens Lidar gir deg dybde gjennom å måle tid for lyset å sprette mot overflater og tilbake. 

Point clouden som ble vist mot simulasjonsdelen av presentasjonen er output fra ei Lidar. Det er derfor den er kuttet i Y aksen oppover. 

The Very End skrev (28 minutter siden):

Hilsen en som har arbeidet mye opp mot både punktsky og høydedatamodeller (sort-toner) i 3D med formål å lage interaktive modeller til spillproduksjon :)

Ja, da jobber du jo med det samme problemet minus det vanskeligste. Robusthet i det å finne korrekte flater i sanntid. Det er derfor Tesla viste at de kunne samle delvis komplette point clouds til ei komplett ei. Der viste de arbeid med å samle sammen data fra kun CMOS, mens i simulator delen så viste de Lidar opplegget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

De sier eksplisitt at de ikke bruker HD kart. Hør etter.  Selvfølgelig har lidar bilene samlet data til læring. Det har alle forstått.

Kan være greit å forstå til hvilken del av læringen. Du ser videoer der de har data som vises gjennom ei vegg. Det er umulig for en bil å se gjennom vegger. Ergo bygget de opp datasettet med gammel lagret data fra tidligere. Det er per definisjon det å utnytte og oppdatere et HD kart. 

Du ser jo også at de bygger opp et kryss ved å importere dataset fra flere biler?

Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Etterpå ser du det du påstår er lidar der de sier "Reconstructed 3d point cloud from our cameras". Du er helt lost. 

Nei, jeg sier de gjør begge deler! Det klippet der er jo HD kart til bruk for automatisk merking av data. Der brukes det dataset fra CMOS. Det er derfor det er avvik dem i mellom når de samles og må renskes og optimaliseres. 

Senere når de viser ei frame av video på venstre side, point cloud i midten og 3D scene for simulasjonen til høyre så ser du at dette er fra en av bilene med Lidar på taket. Det er tydelig i formen som point clouden har, og differansen mellom video og 3D. 

 

Hadde du brukt ei CMOS/LIDAR hybrid, så hadde du fått tilsvarende lik video mellom video og render. Det er fordi Lidar gir deg dybde informasjon mens CMOS gir seg RGB informasjon. Da interpolerer man mellom datasettene for å linke farge fra CMOS til dybde fra Lidar. 

Det de har gjort er mer manuelt. Det er derfor du ser Unreal Engine assets der. De har brukt Lidar data og bygget kun veitopologi. Så har de brukt 3D assets for å bygge resten. Det er derfor veiskulderen er ulik, samt ulik gjerder, strømbokser, porter osv. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Kan være greit å forstå til hvilken del av læringen. Du ser videoer der de har data som vises gjennom ei vegg. Det er umulig for en bil å se gjennom vegger. Ergo bygget de opp datasettet med gammel lagret data fra tidligere. Det er per definisjon det å utnytte og oppdatere et HD kart. 

Du ser jo også at de bygger opp et kryss ved å importere dataset fra flere biler?

Nei, jeg sier de gjør begge deler! Det klippet der er jo HD kart til bruk for automatisk merking av data. Der brukes det dataset fra CMOS. Det er derfor det er avvik dem i mellom når de samles og må renskes og optimaliseres. 

Senere når de viser ei frame av video på venstre side, point cloud i midten og 3D scene for simulasjonen til høyre så ser du at dette er fra en av bilene med Lidar på taket. Det er tydelig i formen som point clouden har, og differansen mellom video og 3D. 

 

Hadde du brukt ei CMOS/LIDAR hybrid, så hadde du fått tilsvarende lik video mellom video og render. Det er fordi Lidar gir deg dybde informasjon mens CMOS gir seg RGB informasjon. Da interpolerer man mellom datasettene for å linke farge fra CMOS til dybde fra Lidar. 

Det de har gjort er mer manuelt. Det er derfor du ser Unreal Engine assets der. De har brukt Lidar data og bygget kun veitopologi. Så har de brukt 3D assets for å bygge resten. Det er derfor veiskulderen er ulik, samt ulik gjerder, strømbokser, porter osv. 

Det er du som ikke forstår, den oppbyggingen er en del av data labeling som gjøres utenfor bil. Altså bilene er ikke avhengig av HD kart for å kjøre. Som de andre. Forstår du egentlig hva de sier?

 

Problemet er at du ikke forstår forskjellen på trening og kjøring. Tesla bruker ikke HD kart til kjøring. Det gjør de andre.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det er du som ikke forstår, den oppbyggingen er en del av data labeling som gjøres utenfor bil. Altså bilene er ikke avhengig av HD kart for å kjøre. Som de andre. Forstår du egentlig hva de sier?

INGEN er avhengig av HD kart for å kjøre. Alle inkludert Tesla bruker HD kart for AV utvikling og filtrering i sanntid. Tesla gjør det bedre der de har tilgang til lagret data slik Cruise også gjør det. Begge er dårligere der de kjører ut i ukjent grunn. 

Jeg forstår hva de sier men ser et annet resultat i hva de viser. Slik var det i autonomy day 2019 også. Det var første gangen de lagret data og kjørte gjennom kryss de ikke løste av seg selv. Det er derfor de kjørte ruten en haug ganger til de fikk et opptak de kunne vise. 

Nå idag så må du se på eksempelene hver for seg. I klippet du prater om så bruker de kun CMOS dataset for å bygge HD kartet. Så der er det riktig å si "our cameras". Senere selv om de ikke avklarer at de viser Lidar datasett så er det åpenbart for hvem som helst som har importert dette selv hva en ser på. 

Point clouds fra CMOS gir deg punkter med samme POV som sensoren har - åpenbart. Når du da ser at point clouden som er brukt mangler flere meter i Y aksen for data vs hva videoen viser så er det fordi de har brukt Lidar data. Den kuttes naturlig i Y aksen slik den sender ut data og dens POV i den aksen. Det er derfor point clouden kuttes halveis opp trærne og flatene i den aksen. Det er også derfor de ikke har gjenbrukt fargedata fra CMOS  til å generere teksturer inn i UV mappingen av 3D assets de har utnyttet. 

Sammenlign video mot 3D scenen. Da blir det åpenbart at de ikke har brukt CMOS dybde for å bygge 3D. Da hadde dem utnyttet "projector mapping" for å løse fargene samtidig. Det har dem ikke. Ergo ulikheter i 3D assets mot virkeligheten ettersom det ikke er bygget automatisk forutenom topologi mot veien. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

INGEN er avhengig av HD kart for å kjøre. Alle inkludert Tesla bruker HD kart for AV utvikling og filtrering i sanntid. Tesla gjør det bedre der de har tilgang til lagret data slik Cruise også gjør det. Begge er dårligere der de kjører ut i ukjent grunn. 

Jeg forstår hva de sier men ser et annet resultat i hva de viser. Slik var det i autonomy day 2019 også. Det var første gangen de lagret data og kjørte gjennom kryss de ikke løste av seg selv. Det er derfor de kjørte ruten en haug ganger til de fikk et opptak de kunne vise. 

Nå idag så må du se på eksempelene hver for seg. I klippet du prater om så bruker de kun CMOS dataset for å bygge HD kartet. Så der er det riktig å si "our cameras". Senere selv om de ikke avklarer at de viser Lidar datasett så er det åpenbart for hvem som helst som har importert dette selv hva en ser på. 

Point clouds fra CMOS gir deg punkter med samme POV som sensoren har - åpenbart. Når du da ser at point clouden som er brukt mangler flere meter i Y aksen for data vs hva videoen viser så er det fordi de har brukt Lidar data. Den kuttes naturlig i Y aksen slik den sender ut data og dens POV i den aksen. Det er derfor point clouden kuttes halveis opp trærne og flatene i den aksen. Det er også derfor de ikke har gjenbrukt fargedata fra CMOS  til å generere teksturer inn i UV mappingen av 3D assets de har utnyttet. 

Sammenlign video mot 3D scenen. Da blir det åpenbart at de ikke har brukt CMOS dybde for å bygge 3D. Da hadde dem utnyttet "projector mapping" for å løse fargene samtidig. Det har dem ikke. Ergo ulikheter i 3D assets mot virkeligheten ettersom det ikke er bygget automatisk forutenom topologi mot veien. 

 

Jo de andre er avhengig av HD kart for å kjøre. Som super cruise feks som ikke har mappet feks Norge og ikke har funksjonalitet. Ønsker du mer info kan du se siste versjon av open pilot når den ble lansert. Blir for dumt å diskutere når du skifter mening hver gang du bommer. Også kommer løgn påstandene som alltid 🤣🤣🤣 tilbake til BI...

Endret av Salvesen.
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Jo de andre er avhengig av HD kart for å kjøre. Som super cruise feks som ikke har mappet feks Norge og ikke har funksjonalitet. Ønsker du mer info kan du se siste versjon av open pilot når den ble lansert. Blir for dumt å diskutere når du skifter mening hver gang du bommer. Også kommer løgn påstandene som alltid 🤣🤣🤣 tilbake til BI...

Nei. De er ikke avhengig av HD kart for å kjøre. ODD blir dog designet slik siden de setter sikkerheten høyere for åpning av funksjoner ut mot folk enn hva Tesla gjør. 

Alle biler har ei sensor suite som inkluderer kameraer. Alle utnytter samme teknologi for å analysere deres output i sanntid. Ingen av dem kan være avhengig av HD kart for å kjøre da kartene kan bli utdaterte. Dette må de kunne reagere mot og justeres for samtidig som at HD kartet oppdateres. 

Funksjonen og bruksområder for HD kart er større enn kun det å gi pathing. Tesla pratet og om "vector space" problemer, og det er noe HD kart hjelper for i tillegg til å gi pathing hjelp. Tidligere her har jeg uttalt det mot koordinater og problemer der og hva HD kart gjør mot sannsynligheter for at bilens koordinater er antatt korrekt. Så du ikke smart summon eksempelet? Forstod du det du så på? Det virker ikke slik. 

"This is only showing a single clip, a single traversal. But you can imagine there could be multiple trips through here. And basically a number of cars, a number of clips could be collaborating to build this map, effectively an HD map."

Det å automatisk bygge og oppdatere HD Kart betyr i seg selv at bilene kan kjøre uten med prioritet mot sanntidsdata. ODD (operational design domain) mellom 0 HD-kart, gammelt og utdatert HD-kart mot oppdatert HD-kart justeres selvfølgelig mot hvilke funksjoner man tenker det er greit å aktivere mot større krav for fører monitorering jo eldre dataene er til null lagret data. 

Kan du forklare hva du mener HD Kart brukes til? Hva mente Tesla med Vector Space problematikken sin? Hvordan utføres det de kalles for 4D labling? 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pål Hansen said:

.Det er bare 2 dagers salg hos Toyota verden over så de ligger veldigt langt bak Toyota som selger over 30,000 biler hver dag

Det er helt rett at Toyota selger mye, på lik linje som at Kodak solgte helt vanvittig mye innenfor sitt område før det gikk galt. Problemet til Toyota er at om de nå ikke omstiller seg, risikerer de bøter og eventuelt salgsnekt i Eurosonen pga. de nye utslippskravene. Jeg har ikke regnestykket forann meg, men er usikker på om de selger nok hybrider til å komme under EUs nye utslippskrav? (Noen som kan regne på det?).  Om hele det Europeiske markedet forsvinner for Toyota så tror jeg de har et nokså stort problem.

 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 20.8.2021 den 18.33):

Det er spennende tider, og når Toyota nevnes må man ikke glemme at de har el-biler med både lang og kort rekkevidde. De er sjelden de første, men når de setter i gang så gjør de det ofte litt bedre enn konkurentene.

Ja det er vel derfor de ikke bare skal selge null-utslippsbiler, men ENDA bedre enn null utslipp... Eller "beyond zero" som markedsførerne i Toyota kaller biene. Pynter på virkeligheten som vanlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Ja det er vel derfor de ikke bare skal selge null-utslippsbiler, men ENDA bedre enn null utslipp... Eller "beyond zero" som markedsførerne i Toyota kaller biene. Pynter på virkeligheten som vanlig.

Det er aldri lett å si hva som kommer, men det vil jo holde om de gjør det litt bedre enn de "zero"- bilene de skal konkurere med. Der kan ha med gjenvinning eller levetid på komponenter å gjøre. Eller msterialer? De har lengre erfaring enn de fleste med utnyttelse av både batteri-(hybrider) og FC-elektrisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...