Gå til innhold

Tesla verdens største produsent av ladbare biler i første halvår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (9 minutter siden):

Spennende tider. Mon tro hva som skjer med produsentene som enda ikke har fått fingeren ut?

(Spesielt Toyota skal bli spennende å se om de gjør helomvending eller om de fortsette til tidenes største fall er et faktum)

Det er spennende tider, og når Toyota nevnes må man ikke glemme at de har el-biler med både lang og kort rekkevidde. De er sjelden de første, men når de setter i gang så gjør de det ofte litt bedre enn konkurentene.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (34 minutter siden):

Spennende tider. Mon tro hva som skjer med produsentene som enda ikke har fått fingeren ut?

Det første spørsmålet en må stille seg er hva som blir behovet angående produksjonskapasitet av kjøretøy om/hvis/når robotaxier blir en realitet.  

Da hopper man kjapt fra 2% utnyttelsesgrad per kjøretøy til rundt 80-90%. Fortjeneste vil gå fra å selge biler, til å eie biler og det faktum at de helst skal rulle på veiene så lenge som over hodet mulig. Levetiden i bilflåten vil nok vokse seg opp mot levetiden man ser i det maritime. Altså må produksjonskapasiteten globalt sett kun være stor nok til å erstatte ~30 år gamle biler der alle kjøretøy potensielt har 80-90% utnyttelsesgrad.  

Det blir nok mer profitabelt å være verksted for å bytte slitedeler enn å være ei bilprodusent. ^^ 

Førstemann som genererer de mest høyoppløselige HD-Kartene er nok de som overlever. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (8 minutter siden):

Det første spørsmålet en må stille seg er hva som blir behovet angående produksjonskapasitet av kjøretøy om/hvis/når robotaxier blir en realitet.  

Da hopper man kjapt fra 2% utnyttelsesgrad per kjøretøy til rundt 80-90%. Fortjeneste vil gå fra å selge biler, til å eie biler og det faktum at de helst skal rulle på veiene så lenge som over hodet mulig. Levetiden i bilflåten vil nok vokse seg opp mot levetiden man ser i det maritime. Altså må produksjonskapasiteten globalt sett kun være stor nok til å erstatte ~30 år gamle biler der alle kjøretøy potensielt har 80-90% utnyttelsesgrad.  

Det blir nok mer profitabelt å være verksted for å bytte slitedeler enn å være ei bilprodusent. ^^ 

Førstemann som genererer de mest høyoppløselige HD-Kartene er nok de som overlever. 

 

Evt de som ikke bruker HD kart...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Evt de som ikke bruker HD kart...

Hvem er det som ikke bruker HD kart? 

Det burde være null tvil om Teslas arbeid rundt HD Kart nå etter AI day. Dette har jeg prøvd å overbevise deg om i årevis mens du fremdeles har stått på bakbeina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Det første spørsmålet en må stille seg er hva som blir behovet angående produksjonskapasitet av kjøretøy om/hvis/når robotaxier blir en realitet.  

Da hopper man kjapt fra 2% utnyttelsesgrad per kjøretøy til rundt 80-90%. Fortjeneste vil gå fra å selge biler, til å eie biler og det faktum at de helst skal rulle på veiene så lenge som over hodet mulig. Levetiden i bilflåten vil nok vokse seg opp mot levetiden man ser i det maritime. Altså må produksjonskapasiteten globalt sett kun være stor nok til å erstatte ~30 år gamle biler der alle kjøretøy potensielt har 80-90% utnyttelsesgrad.  

Det blir nok mer profitabelt å være verksted for å bytte slitedeler enn å være ei bilprodusent. ^^ 

Førstemann som genererer de mest høyoppløselige HD-Kartene er nok de som overlever. 

 

 

Du det var en spennende analyse. YT NowYouKnow snakket om dette tidligere i år. Hva som skjer om robottaxi blir en realitet og spesielt om Tesla blir den som løser problemet. De dro den så langt at de sa at kanskje ville ikke Tesla fortsette som idag med salg av biler, men med salg av transport. At de ville produsere nok til å dekke eget behov for robottaxier og ikke mer. 

Personlig så tror jeg nok robot taxi fort er et tiår unna eller mer. Men jeg ser gjerne at det går raskere. Høyere utnyttelsesgrad vil jo kunne gjøre noe med køene, at det ikke lengre blir standard å se bilene i køen med 1 person i bilen langs hele køen. Kanskje smarte apper og bildeling blir en reel greie og ikke bare en drøm? 

Vi får se hvor lang tid det før første produsent når nivå 5 selvkjøring. De som blir først kan få et kjempefortrinn. Og personlig så føler jeg vel egentlig ikke at jeg må ha bil. En tohjuling når det er mulig og robottaxi ellers vil gå helt fint for meg. Så får jeg heller kjøre bil på bane kanskje om jeg føler for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Det er spennende tider, og når Toyota nevnes må man ikke glemme at de har el-biler med både lang og kort rekkevidde. De er sjelden de første, men når de setter i gang så gjør de det ofte litt bedre enn konkurentene.

Lite tyder på at det skjer med det første, siden de bruker pengene sine på lobbyvirksomhet mot skiftet til elbiler: https://arstechnica.com/cars/2021/07/toyota-bet-wrong-on-evs-so-now-its-lobbying-to-slow-the-transition/

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Spesielt Toyota skal bli spennende å se om de gjør helomvending eller om de fortsette til tidenes største fall er et faktum"

Kommentar til The Very End, angående Toyota:

Kanskje de som protesterer mot oljeutvinning, heller burde sperre innganger til Toyota salgskontorer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (4 timer siden):

Hvem er det som ikke bruker HD kart? 

Det burde være null tvil om Teslas arbeid rundt HD Kart nå etter AI day. Dette har jeg prøvd å overbevise deg om i årevis mens du fremdeles har stått på bakbeina.

Hva I alle dager snakker du om. De sier eksplisitt at de ikke bruker HD kart. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (3 timer siden):

Lite tyder på at det skjer med det første, siden de bruker pengene sine på lobbyvirksomhet mot skiftet til elbiler: https://arstechnica.com/cars/2021/07/toyota-bet-wrong-on-evs-so-now-its-lobbying-to-slow-the-transition/

Toyota skiller seg ikke ut, dette gjelder størstedelen av bilindustrien. VW har vært tidlig ute med å sikre seg batterimetaller til noen titalls millioner biler, og er vel litt i utakt med lobbyen..

Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (4 timer siden):

Lite tyder på at det skjer med det første, siden de bruker pengene sine på lobbyvirksomhet mot skiftet til elbiler: https://arstechnica.com/cars/2021/07/toyota-bet-wrong-on-evs-so-now-its-lobbying-to-slow-the-transition/

Personlig ser jeg ingen grunn til at Toyota må haste med batteribiler. De har jo et forsprang på andre el-biler, og Toyota's ingeniører ser det neppe som en stor utfordringen å bygge sine egne batteriplatformer.  Når de selv mener det er tid for det, så kommer det nok noe som er konkuransedyktig.

https://www.politico.eu/article/vw-pissing-off-fellow-carmakers-electric-auto-lobby-fight/

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 timer siden):

Hvem er det som ikke bruker HD kart? 

Det burde være null tvil om Teslas arbeid rundt HD Kart nå etter AI day. Dette har jeg prøvd å overbevise deg om i årevis mens du fremdeles har stått på bakbeina.

Teslas "HD-kart" er ikke det samme som de andre. Tesla genererer dette kartet fortløpende for å vite hvordan omgivelsene ser ut. Poenget med den andre typen HD-kart er at det forhåndsgenereres for at bilen i det hele tatt skal kunne kjøre der.

Det blir altså ganske poengløst å påstå at Tesla er avhengig av HD-kart på samme måte som Lidar-baserte løsninger. Både formålet og måten kartet genereres på er annerledes.

Endret av hekomo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (25 minutter siden):

Personlig ser jeg ingen grunn til at Toyota må haste med batteribiler. De har jo et forsprang på andre el-biler, og Toyota's ingeniører ser det neppe som en stor utfordringen å bygge sine egne batteriplatformer.  Når de selv mener det er tid for det, så kommer det nok noe som er konkuransedyktig.

https://www.politico.eu/article/vw-pissing-off-fellow-carmakers-electric-auto-lobby-fight/

Toyotas ingeniører har ikke nødvendig erfaring med batterielektriske biler, så de vil slite med å snu seg rundt når de innser hva som er på vei til å skje. Kanskje vil de innse det for sent. Jeg tror Toyota mest sannsynlig vil gå konkurs.

Når de bruker lobbyvirksomhet for å hindre utbredningen av batterelektriske biler så ser de kanskje hvor ting er på vei. Og de ser kanskje at det er for sent, og at hvis de ikke stopper utviklingen så er det over og ut for dem.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 timer siden):

Spennende tider. Mon tro hva som skjer med produsentene som enda ikke har fått fingeren ut?

(Spesielt Toyota skal bli spennende å se om de gjør helomvending eller om de fortsette til tidenes største fall er et faktum)

Ja men dette har jeg tenkt selv. Greit nok at helomvending fra ICE til EV er brå... men jeg tenkte vent litt de hadde jo Prius drittlenge! De sitter på enormt med erfaring... det måtte de. Alt fra praktisk forbruk av strøm, lading, motorene etc. Noe jeg aldri har skjønt er greit nok "alle" europeiske produsenter sov i timen. Noen hev seg på hybridbølgen sånn halvveis i løpet. Men av alle bilprodusenter så burde Toyota ha hoppet på EV-toget for lenge siden. Jeg antar at det var noen godt begrunnede tanker til hvorfor de ikke gjorde det i sin tid, men per dags dato kan ikke jeg konkludere annet enn at de tok grovt feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):

Teslas "HD-kart" er ikke det samme som de andre. Tesla genererer dette kartet fortløpende for å vite hvordan omgivelsene ser ut. Poenget med den andre typen HD-kart er at det forhåndsgenereres for at bilen i det hele tatt skal kunne kjøre der.

Prøv igjen. 

Om du kaster ut cruise, Mobileye eller Waymo et sted uten HD Kart så kan de selvfølgelig kjøre der. Dog problemet rundt sikkerheten blir vanskeligere å opprettholde slik at ODD (operational design demain) må justeres for hvilke funksjoner en kan bruke. Feks større krav til monitorering. 

hekomo skrev (13 minutter siden):

Det blir altså ganske poengløst å påstå at Tesla er avhengig av HD-kart på samme måte som Lidar-baserte løsninger. Både formålet og måten kartet genereres på er annerledes.

3D scena og simulatoren vist i AI day er med utgangspunkt fra Lidar flåten til Tesla. Hint. Sjekk ut point clouden, og hvordan 3D renderen mot utgangspunktet (videoen) ser ut. 

Har du analysert CMOS outputs for Z-depth mot Lidar point clouds før, så vil du finne det. Hint: høyden som Lidar treffer vs hva man ville fått med CMOS point cloud. 

Lenke til kommentar
nessuno skrev (10 minutter siden):

Men av alle bilprodusenter så burde Toyota ha hoppet på EV-toget for lenge siden. Jeg antar at det var noen godt begrunnede tanker til hvorfor de ikke gjorde det i sin tid, men per dags dato kan ikke jeg konkludere annet enn at de tok grovt feil.

Toyota har gitt sine grunner for å ikke hoppe på oppskalering av BEVs fullstendig. Toyota er nok eneste bilprodusent som faktisk selger råmateriale til hele bransjen inn mot celleproduksjon. De mener råmaterialet må utnyttes bedre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...